معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به برنامه ریزی خوزستان برای تامین نیاز شکر کشور، گفت: برای خودکفایی در تولید شکر سرمایه گذاری در صنایع و ساخت حداقل هشت کارخانه تولید شکر از چغندرقند الزامی است.
کد خبر: ۷۲۶۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ 19 March 2019

محمد قاسمی نژاد شکر را یک کالای استراتژیک دانست و بیان کرد: در حال حاضر نیاز شکر کشور را 2.2 میلیون تن است که 2 میلیون و 15 هزار تن شکر در کشور تولید می شود.

وی با اشاره به نیاز 200 هزار تن تولید شکر، اضافه کرد: در خوزستان برای تولید 241 هزار تن از طریق افزایش کشت نیشکر و چغندرقند برنامه ریزی شده است.

قاسمی نژاد توضیح داد: بر اساس برنامه ریزی قرار است سطح زیر کشت نیشکر از 94 هزار هکتار فعلی به 118 هزار هکتار برسد تا بتوان تولید آن را به 12.9 میلیون تن نیشکر (ناخالص) و 143 هزار تن شکر افزایش داد.

وی افزود: طبق همین برنامه کشت چغندر قند از 12 هزار هکتار فعلی به 60 هزار هکتار می رسد که 6 میلیون تن چغندر و 97.7 تن شکر خالص تولید خواهد شد.

به گفته وی خوزستان نیمی از شکر مورد نیاز کشور را در حال حاضر تامین می کند که شامل 130 هزار تن شکر تولیدی از چغندر قند و 880 هزار تن شکر تولیدی از نیشکر است.

قاسمی نژاد اظهار داشت: در سال های دهه 80 به دلایل غیرفنی و غیرکارشناسی، کارخانه های قند دزفول و تصفیه شکر اهواز که از دهه 40 آغاز به کار کرده بودند، تعطیل شدند و در پی آن کشت چغندر نیز در استان متوقف شد.

وی افزود: از سال زراعی 93-92 با فراهم آمدن شرایط ، کشت چغندر در استان احیا شد که اکنون به 12 هزار رسیده است.

قاسمی نژاد اضافه کرد: چغندرقند به هشت کارخانه تولید شکر در استان های اصفهان، چهارمحال، همدان، قزوین و کرمانشاه حمل می شد اما از پارسال کارخانه قند دزفول به چرخه تولید بازگشته است.

وی تاکید کرد: احداث هشت کارخانه تولید شکر از چغندرقند در استان پیش بینی شده که برای خودکفایی در تولید این محصول باید راه اندازی شوند.

معاون جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت چغندرقند در خوزستان در فصل پاییز گفت: رویکرد دولت و وزارت جهاد کشاورزی انتقال کشت چغندرقند از بهار به پاییز است، زیرا این امر صرفه جویی در آب و افزایش تن در هکتار در پی دارد.

وی افزود: کشت چغندرقند در خوزستان از سال 1342 همزمان با تاسیس سد دز و شبکه آبیاری آن و مرکز تحقیقات صفی آباد در دزفول آغاز شد و استقبال از کشت این محصول به قدری بود که در برخی سال ها به 10 هزار هکتار می رسید.

قاسمی نژاد ادامه داد: توقف کشت چغندرقند در خوزستان، مشکلاتی به دنبال داشت که از جمله آن بروز آفات جدید، تشدید برخی آفات، کاهش برخی محصولات و اختلال در بازار و درآمد کشاورزان از سبزی و صیفی به دلیل هجوم کشاورزان به کشت صیفی جات به عنوان جایگزین آن بوده است.

وی همچنین گفت: خشکسالی سال گذشته روی تولید شکر از چغندر قند تاثیری نداشته اما به نیشکر خسارت وارد کرده، البته با توجه به اینکه برداشت نیشکر هنوز به اتمام نرسیده نمی توان میزان کاهش تولید را برآورد کرد.

در روزهای اخیر بازار شکر در کشور دچار اختلال شده و قیمت آن تا 70 درصد افزایش یافته است. برخی کارشناسان دلیل آن را خشکسالی در خوزستان و تاخیر در برداشت محصول شرکت توسعه نیشکر می دانند اما این شرکت، گرانی شکر را ناشی از مشکلات بازار، و نه تولید، می داند.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار