کد خبر: ۷۲۷۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ 22 March 2019
گلستان قربانی سیاست‌های مهندسی آب شد/ مدیران سدساز متهم ردیف اول سیل شمال

با توجه به قرار گرفتن گلستان در یک منطقه گذر اقلیمی و شواهد ژئومورفولوژی رخداد سیلاب در گلستان امری غیرعادی نیست، آنچه غیرعادی است رفتار مسئولین است.

بارندگی دو استان مازندران و گلستان در روزهای گذشته خسارت های فراوانی را به همراه داشته است. سیل روستاها و زمین های  کشاورزی  بسیاری را در استان مازندران و گلستان زیر آب برده است و به شهرها نیز خسارت وارد کرده است. در استان مازندران 9 شهر و بیش از 200 روستا و در گلستان بیش از 4 شهر و 400 روستا در معرض سیلاب قرار گرفتند. در مازندران بیش از 1500 خانه به زیر آب رفتند، پل های مواصلاتی بسیاری در شهرهای ساری، سیمرغ، قائمشهر، نکا و سوادکوه تخریب شده است و دستور تخلیه یک شهر و سه روستا در مازندران و 12 روستا در گلستان صادر شد.

از سوء مدیریت  در روزهای اخیر که منجر به قطعی برق، آب و گاز  و خدمات در بیش از 500 روستای این دو استان شد بگذریم، آنچه درباره علت وقوع سیل در این دو استان واضح است، حجم بسیار بالای جنگل تراشی به بهانه توسعه در دهه های اخیر است که بر شدت و گستردگی سیلاب در روزهای اخیر دامن زده است. از طرفی مهندسی غیراصولی آب که به سدسازی های غیرضروری دراستان های پر باران ختم شده است از مهمترین دلایل وقوع سیلاب در روزهای اخیر بوده است.

اما چه چیزی باعث وقوع سیلابی به این گستردگی در استان های شمالی شده است؟ چرا از سیلاب های مکرر دو دهه گذشته در این استان ها عبرت گرفته نمی شود؟

سیلاب گلستان غیرعادی نیست، رفتار مسئولین غیرعادی است!

حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران درباره علت سیلاب روزهای گذشته به اقتصادآنلاین گفت:  با توجه به قرار گرفتن گلستان در یک منطقه گذر اقلیمی و شواهد ژئومورفولوژی رخداد سیلاب در گلستان امری غیرعادی نیست.

این منطقه به دلیل وجود تالاب ها و شبکه رودخانه های موجود همیشه شاهد ریزش های شدید باران در سال‌های مختلف بوده است.

آخانی با اشاره به سیل ویرانگر پارک ملی گلستان در سال 80 گفت: آنچه مساله را غیرعادی می کند، رفتار انسان ها در این منطقه است که با دخالت های بیش از حد در طبیعت این استان، از جنگل تراشی های بی وقفه گرفته تا تغییر کاربری اراضی، جاده سازی و سدسازی های گسترده باعث شده است که مسیل های طبیعی مختل شوند و عمق فاجعه از آنچه به طور معمول قابل انتظار است، فرا رود. همین سه هفته پیش که من در استان گلستان بودم، درست در حریم رودخانه در تنگ راه و در مجاورت پارک ملی گلستان، شاهد رشد قارچ گونه ویلا بودم.

خشکی رودخانه به دلیل سدسازی علت وقوع سیلاب در پایین دست سدهای گلستان

او با اشاره به اثر مخرب سدهای ساخته شده در این استان که در وقوع سیلاب سال های گذشته بی تاثیر نیست گفت: با قوت گرفتن سدسازی در این استان‌ها، رودخانه ها را به بهانه ساخت سد خشک کردند و در پایین دست رودخانه شروع به ساخت وساز شد، اما پهنای رودخانه در گذشته نشان می دهد که روزی مسیر عبور جریان های تند آب بوده است و حالا با سدسازی جلوی آن گرفته شده و ساخت وساز گسترده در حریم روی داده است، در نتیجه چنین حادثه ای رخ می دهد.  علت سیل ویرانگر سال 80 هم دقیقا شکستن دو سد قزقلعه و دشت بود که متاسفانه مسئولین با پنهانکاری از آن گذشتند.  آنها به جای مدیریت منابع، هر سیلی را بهانه ای برای احداث سد جدی می کنند.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار