احمدرضا قاسمی، مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس گفت: تشکیل مجموعه معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی مثل پارک‌های علم و فناوری و بنیاد نخبگان و پردیس‌های شرکت دانش‌بنیان و همچنین وزارت دفاع جهت حمایت از نخبگان استانی را مدنظر داریم.
کد خبر: ۷۲۸۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰ 24 March 2019

تابناک فارس به نقل از علم و فناوری: قاسمی با اشاره به اینکه علوم دانش‌بنیان از جمله علوم مهم در کشور ما می‌باشد و حمایت از آن باعث ایجاد شغل پایدار می‌شود، عنوان کرد: اگر بخواهیم نگاه کامل و جامعی در رابطه با کارهایی که در سال 1397 در زمینه موضوع علم و فناوری در سطح استان انجام شد بیاندازیم، باید بگویم ما چشم‌اندازی در رابطه با فعالیت‌هایمان چه به لحاظ اجباری یا اختیاری و چه پیشنهادی خودمان را تعریف کرده‌ایم که تمام این فعالیت‌ها را ذیل این چشم‌انداز انجام داده‌ایم. ما این چشم‌انداز را در راستای حمایت از مخترعین و مبتکرینی تعریف کرده‌ایم که در زمنیه علوم دانش‌بنان بتوانند ایجاد شغل کنند و البته این شغل‌ها هم باید در حیطه شغل‌های پایدار باشد.
وی با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و تاکید ایشان بر علوم دانش‌بنیان، اظهار کرد: بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، اقتصاد مقاومتی ریشه در اقتصاد دانش‌بنیان دارد و این اقتصاد باید از درگاه و دروازه شرکت و سازمان‌های دانش‌بنیان بگذرد. در شرکت‌های دانش‌بنیان که خِرد جمعی و خرد بین رشته‌ای افراد حاکم است، در واقع ما می‌توانیم با حمایت از افراد که به صورت تیم بشوند، علم را می‌توانیم به ثروت تبدیل کنیم و این ثروت به مرور زمان تبدیل به امری در جهت هرچه بیشتر ارزآوری خواهد شد.
قاسمی درباره موضوعات موردنظر بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در سال 1398 ابراز داشت: ما در نظر داریم استان فارس به مرکزی در جنوب کشور در راستای افزایش تولید ناخالص ملی شود. همچنین باتوجه به اینکه استان فارس به آب‌های آزاد راه دارد و دو جزیره قشم و کیش را دارد، می‌تواند اشتغال پایدار را در سطح استان و همچنین در جنوب کشور گسترش دهد و در نتیجه ارزآوری زیادی داشته باشد.
او در رابطه با موضوع حمایت از نخبگان و مبتکران استانی و شناسایی آنان عنوان کرد: باتوجه به اینکه نخبگان حمایت نمی‌شوند و حمایت‌های مالی از آن‌ها کم بوده، برنامه‌هایی در راستای حمایت هرچه بیشتر از این افراد در سطح استان داریم. در این زمینه، درنظر داریم کارگروه‌هایی تشکیل دهیم متشکل از مجموعه معاونت پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی مثل پارک‌های علم و فناوری و بنیاد نخبگان و پردیس‌های شرکت دانش‌بنیان و همچنین وزارت دفاع که ما می‌خواهیم از ظرفیت این مراکز در جهت حمایت از مبتکرین و مخترعین استانی استفاده کنیم تا بتوانیم از کارهای جزیره‌ای پرهیز کنیم تا بتوانیم در استان فارس در رابطه به موضوع حمایت‌های علمی و فناورانه، صدای واحدی داشته باشیم.
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس افزود: بدنه بسیج مملوء از فرصت‌هایی است که باتوجه به تحریم‌ها و تهدیدها ما می‌توانیم موانع چالشی را برطرف کنیم. ما درنظر داریم برنامه‌هایمان را ارتقاء بخشیم تا بتوانیم در جهت حمایت از دستاوردهای علمی و فناوری جوانان استان‌مان گام محکمی برداریم.
قاسمی در پاسخ به این سوال که در سال آینده تمرکز بیسج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس بر حمایت از چه علومی خواهد بود، گفت: باتوجه به اظهار دولت در رابطه با افزایش اعتبارات مراکز دانش‌بنیان، ما اگر می‌خواهیم در رابطه با حوزه علم استقلال داشته باشیم، در سال آینده در حوزه علوم دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ما در این راستا درنظر داریم با هم‌افزایی در سطح استان از این مراکز حمایت کنیم؛ چرا که این موضوع باعث ایجاد فرصتی برای اشتغال جوانان خواهد بود. ایجاد کارگاه‌ها و کارگروه‌های تولیدی و خدماتی باعث می‌شود بسیاری از افراد تحت سیطره این علوم و فناوری و درنتیجه اشتغال آنان درآیند.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه استان فارس پتانسیل بالایی در جهت ارتقاء بخش کشاورزی دارد. این استان به لحاظ تولیدات کشاورزی در چندین سال گذشته رتبه‌های اول را داشته است. اعتبارات این استان در این زمینه باتوجه به اینکه این استان جزو استان‌های خشک و غیرآبخیر کشور است، بازهم با اعتبارات استان‌های دیگر یکسان بوده است.
قاسمی در راستای حمایت از علوم مختلف به دلیل پتانسیل بالای این استان در جهت تجاری‌سازی دستاوردهای مخترعین و مبتکرین، گفت: ما ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه پزشکی و الکترونیک داریم. بسیاری از شرکت‌های الکتریکی در این استان مشغول فعالیت هستند و همچنین ما در این استان در زمنیه علم شیمی بسیار شرایط خوبی داریم. ظرفیت‌های این استان در رابطه با علم و فناوری مختلف است اما علوم پزشکی و الکترونیک از نظر ما رتبه‌های بهتری را دارند.
مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان فارس در پایان اظهار داشت: بسیاری از افرادی که از حمایت پارک‌های علم و فناوری یا پردیس‌ها ناامید می‌شوند، به سراغ ما می‌آیند. مخترعین و مبتکرین حمایت می‌خواهند. به زبان خودمانی آن‌ها انتظار تحویل گرفتن از سوی مسئولین دارند و نیاز به این دارند که جایگاه‌شان دیده شود که متاسفانه نوع برخورد ما این نیست و ما سعی کرده‌ایم موضوع حمایت از آن‌ها و دیده شدن جایگاه‌شان را جا بیاندازیم که در این راستا در هفته بسیج در صداوسیمای استان فارس از مبتکرین و مخترعین دعوت شده حمایت کردیم و تلاش ما این است که در حد توانمان از این افراد حمایت‌های مادی و معنوی کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار