در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان مطرح شد:
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: شرکت‌های معین شهرستان‌ها از قبل مشخص شده‌اند و ماشین‌آلات و تجهیزات را به مناطق اعزام کرده‌اند. همچنین مجدداً استحکام‌بخشی سیل‌بندها آغاز شده است.
کد خبر: ۷۲۸۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷ 26 March 2019

کیامرث حاجی‌زاده در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که 5 فروردین ماه با موضوع پیگیری اقدامات جهت مقابله با هر گونه حادثه احتمالی ناشی از بارش‌های شدید و بررسی اقدامات انجام شده و اتخاذ تدابیر لازم  در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در کارگروه مقابله با سیلاب مقرر شد از تعدادی فیوز پلاک در حوضه کرخه بازدید کنیم که پس از بررسی‌ها مشخص شد باید استحکام‌بخشی اطراف یکی دو روستا انجام شود.

به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: از روز گذشته تاکنون از مناطق روستایی و شهرهای حاشیه رودخانه‌های کرخه، دز، کارون و روستاهای بامدژ و بخش مرکزی اهواز، شعیبیه شوشتر و زاویه‌های دزفول بازدید و ماشین‌آلات مورد نیاز به مناطق اعزام شد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: شرکت‌های معین شهرستان‌ها از قبل مشخص شده‌اند و ماشین‌آلات و تجهیزات را به مناطق اعزام کرده‌اند. همچنین مجدداً استحکام‌بخشی سیل‌بندها آغاز شده است.

حاجی‌زاده تصریح کرد: امروز از سوی وزیر کشور و رئیس ستاد مدیریت بحران دستور لغو مرخصی اعضای شورای مدیریت بحران خوزستان ابلاغ شده است.

وی گفت: خواهش می‌کنم شرکت‌های مستقر در خوزستان مجددا ماشین‌آلات و تجهیزات خود را در اختیار ستاد مدیریت بحران و فرمانداری‌ها قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: انتظار داریم دوستان ما در بخش کنترل جاده‌ها و تردد کاروان‌های راهیان نور و مسافران نوروزی و اسکان موقت آنها حداقل تا صبح چهارشنبه همکاری کنند.

حاجی‌زاده گفت: انتظار داریم دستگاه‌هایی که متولی سیلاب هستند پیش‌قدم باشند و اداراتی که ماشین‌آلات دارند جلوتر از همه وارد کار شوند. نباید ما التماس کنیم تا کمک کنند.

وی افزود: همچنین مردم اخبار را از خبرگزاری‌های رسمی و رسانه ملی دنبال کنند و به شایعات توجه نکنند.

همچنین محمد سبزه‌زاری اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی در خوزستان تاکنون در حوضه کارون بوده و 132 میلیمتر گزارش شده است.

وی افزود: همچنین میزان بارندگی در استان لرستان بسیار خوب گزارش شده است؛ در مجموع لرستان 117 میلیمتر بارندگی داشته و تنها در شش ساعت 30 میلیمتر بارندگی داشته است یعنی بارندگی در لرستان همچنان ادامه دارد و خروجی بارش در پلدختر به سمت رودخانه کرخه در خوزستان است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: تا بعد از ظهر فردا در استان لرستان بارندگی وجود دارد. همچنین در این مدت بارندگی‌ها در شمال و شرق خوزستان شدید خواهند بود. در این مدت برای استان کهگلویه و بویر احمد نیز بارندگی خوبی پیش‌بینی شده است.

سبزه‌زاری گفت: این بارندگی‌ها آورد سدهای کارون و مارون را افزایش می‌دهند اما در حوضه کارون مشکل خاصی وجود ندارد و ظرفیت لازم پشت سدها وجود دارد ولی احتمال خطر در حوضه مارون تا فردا ادامه دارد.

وی گفت: طبق مدل‌های هواشناسی از امروز تا فردا شب حداکثر بین 150 تا 250 میلیمتر بارندگی خواهیم داشت.  

در ادامه  هوشنگ حسونی زاده با بیان اینکه میزان بارش‌ها از صبح تا ظهر امروز نشان دهنده بارش‌های بالای ۱۰۰میلی‌متر در ورودی‌های حوزه‌های مختلف است، اظهار کرد: در حوزه رود دز نیز بالای ۱۰۰میلی‌متر بارش داشتیم و براساس پیش‌بینی‌ها دو پیک بارش داریم که یکی از دیروز شروع شروع شده و دیگری از روز شنبه آغاز می‌شود.

وی افزود: بنابراین حجم ورودی آب را در دو مقطع 5 روزه و ۱۴ روزه پیش‌بینی کردیم که به عنوان مثال حجم ورودی ۵ روزه تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب و ۱۴روزه تا ۲ میلیارد و ۱۲۴ هزار مترمکعب می‌رسد و ضرورت دارد برای اینکه پیک بعدی را کنترل کنیم، خروجی سد را افزایش دهیم.  

معاون سازمان آب و برق خوزستان گفت:  خروجی از سد دز افزایش می‌یابد بنابراین باید برای پایین‌دست سد دز تمهیدات لازم اندیشیده شود و سیل‌بندهای ضعیف و روستاهای در معرض سیل حفاظت شوند.

وی بیان کرد: با بارش‌های پیش‌بینی به نوعی می‌توان گفت سد دز پر شده است و تراز به ۳۵۱ خواهد رسید و درصورتی که تا ۱۸ فروردین بارش‌ها محقق شود قطعا سد دز پر خواهد شد.

حسونی زاده عنوان کرد: احتمال افزایش دبی خروجی سدها تا ۱/۵ برابر وضعیت فعلی وجود دارد به همین دلیل باید تمهیدات لازم برای خروجی فاضلاب‌ها و جاده‌های ساحلی دوطرف کارون پیش‌بینی شود و اخطاریه‌ها باید ابلاغ شده و حفاظت‌های لازم صورت بگیرد.

وی اظهار کرد: حداکثر دبی رودخانه دز فعلا ۱۰۰۰ مترمکعب خواهد بود ولی در صورتی که مجددا ورودی‌ها افزایش پیدا کند احتمال افزایش خروجی را نیز خواهیم داشت لذا باید به منطقه شعیبیه توجه ویژه‌ای شود.

معاون سازمان آب و برق خوزستان افزود: 2 تا 3 نقطه را تعیین کردیم تا شکافته و آب را به مناطق پایین دست هدایت کنیم؛ بنابراین شرایط به این صورت است که باید رصد شده و وضعیت را دنبال کنیم و هرگونه تغییر در شرایط را اطلاع رسانی کنیم.

وی گفت: لازم است برای پایین‌دست کرخه تمهیدات لازم دیده شود چراکه بعد از این تاریخ، حجم مخزن سد کرخه هم پر می‌شود و حجم خالی نیز وجود نخواهد داشت در حوزه کارون نیز از شهید عباسپور تا گتوند علیا ۱۳۰۰ میلیون مترمکعب خواهد بود که با این وضعیت به حدود ۲۲۲میلیون مترمکعب می‌رسد. 

حسونی زاده عنوان کرد: با درنظر گرفتن این شرایط و در صورت تحقق یافتن این پیش‌بینی‌ها، این را باید مدنظر قرار داد که در وهله اول احتمال افزایش خروجی را خواهیم داشت و درصورت ادامه‌دار شدن این وضعیت تا پایان اردیبهشت خواهد بود.

وی بیان کرد: پیک بارش‌هایی که تا به الآن اتفاق افتاده در ورودی سد دز تا ظهر امروز ۳۲۰۰ و در کرخه ۲۵۰۰ مترمکعب بوده که احتمال اینکه به ۳۰۰۰هزار مترمکعب برسد بالا است.

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: با توجه با بارندگی ممکن است در جاده‌ها مشکل ایجاد شود. درست است که مسیر اندیمشک خرم‌آباد و پلدختر در حوزه خوزستان نیستند اما تردد در این مسیر از حوزه خوزستان انجام می‌شود که احتمال دارد این مسیرها مسدود اعلام شوند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تردد کلیه کامیون‌ها و تریلرها از همه محورهای خوزستان تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شده است.

رئیس پلیس راه خوزستان گفت: باید به همه صنایع و کارخانجات خوزستان اعلام شود که اجازه تردد به هیچ کامیونی داده نمی‌شود.

دولتشاهی با بیان اینکه برای تردد ماشین‌آلات مدیریت بحران باید از قبل مکاتبه شود، گفت: در این زمینه باید تنها با رییس پلیس راه خوزستان هماهنگی انجام شود.

وی گفت: همچنین اعلام شده است فعلا کارون‌های راهیان نور در هر مکانی قرار دارند بمانند تا ظرف 24 ساعت آینده وضعیت عادی شود. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار