مدیرکل مدیریت بحران خوزستان:
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: تاکنون دستور تخلیه هیچ شهری را صادر نکرده‌‌ایم.
کد خبر: ۷۳۱۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 06 April 2019

کیامرث حاجی‌زاده با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر تخلیه شهر سوسنگرد، اظهارکرد: تاکنون هیچ کدام از شهرهای استان خوزستان تخلیه نشده‌اند و دستور تخلیه نیز صادر نشده است،

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: البته برای برخی مناطق حاشیه رودخانه.های کرخه و دز آمادگی اعلام کردیم و تمهیداتی برای اسکان مردم این مناطق در اردوگاه‌های اضطراری اندیشیده شده و این آمادگی را داریم تا خانه‌هایی که نزدیک این مناطق حاشیه‌ای و در معرض خطر هستند، در صورتی که آب وارد خانه‌ها شود، تخلیه شوند.

وی ادامه داد: در هر صورت دستور تخلیه کلی یک شهر داده نشده است. خواهشمند است مردم خبرها را از طریق صدا و سیما و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند. ستاد بحران مدیریت نیز به صورت مرتب اطلاع‌رسانی می‌کند.

حاجی‌زاده در خصوص شرایط شهر گوریه و منطقه شعیبیه شوشتر نیز خاطرنشان کرد: سیل‌بندهای شعیبیه در سیل سال ۹۵ به کلی از بین رفت و بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی آن منطقه نیز به زیر آب رفت که خسارات زیادی هم به بار آورد. با استفاده از امکانات، تجهیزات و ماشین آلات درون استانی این سیل‌بندها را طی یکی دو سال اخیر استحکام بخشیدیم.

وی اظهار کرد: در بارندگی‌های اخیر آورد بالایی در رودخانه دز به وجود آمد، همچنین وقتی دز با ظرفیت بسیار بالایی رهاسازی می‌شود و کارون نیز از سد گتوند رهاسازی می‌شود، این موضوع باعث پس‌زدگی دز خواهد شد. در این شرایط برخی مناطق و روستاها به زیر آب خواهند رفت. همین شرایط موجب ورود آب به حاشیه شمالی شهر گوریه و یکی دو خیابان شد اما این موضوع را کنترل کردیم و با انحراف آب از طریق کانال‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی توانستیم آب را پایین بیاوریم و نگذاشتیم بیشتر از این وارد شهر شود و در حد ورود آب به همان یکی دو خیابان بود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: من و دیگر همکاران تا صبح در آن منطقه بودیم و با همکاری نیروهای مسلح، ارتش و سپاه جز همان یکی دو خیابان که تعداد خانوارهای آن به ۲۰، ۳۰ خانوار هم نمی‌رسید، آب کنترل شد.

وی ادامه داد: از طرفی انحراف و شکستن کانال شرکت کشت و صنعت نیشکر امام خمینی باعث شد آب وارد زمین‌های نیشکر شود و ورودی آب فروکش کند‌. علت هم این بود که دبی خروجی سد گتوند کمی افزایش پیدا کرد و علیرغم اینکه حدود ۱۰۰۰ مترمکعب بر ثانیه خروجی دز را پایین آورده بودیم این موضوع باعث برگشت آب به دز شد ولی برای اولین بار حتی آب وارد مزارع هم نشد و تنها آب وارد یکی دو خیابان شهر شد که کنترل شد.

حاجی‌زاده همچنین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود مردم خودشان در شهر بستان خانه‌هایشان را تخلیه کرده‌اند و آیا این موضوع صحت دارد ؟ گفت: در بحث رودخانه کرخه به ویژه برای روستاهای خسرج در شهرستان حمیدیه که در کنار رودخانه کرخه قرار دارند تمهیداتی اندیشیده شد و بازدید هم داشتیم و اردوگاه‌های اضطراری این منطقه را هم مجهز کردیم و از روستاییان حاشیه رودخانه کرخه در خسرج خواستیم که تخلیه کنند.

وی افزود: در سوسنگرد نیز طی روزهای گذشته محل پخش سیلاب‌های جدیدی را باز کردیم که همین موضوع باعث افت آب عبوری از رودخانه کرخه در مرکز سوسنگرد شد ولی آبی که رها سازی شد، دیشب به این مناطق رسید و تا الان برنامه ما این بود که بستان را تخلیه کنیم ولی به علت افت آب عبوری از رودخانه هوفل در منطقه بستان همین باعث شد که خود مردم هم خیلی راغب به تخلیه نباشند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: البته ما پادگان میشداغ مربوط به ارتش را برای اسکان اهالی محترم شهر بستان آماده کرده‌ایم که با همکاری ارتش طی مدت ۲۴ ساعت آماده شد و مشکلی از نظر اسکان نداریم اما تاکنون دستور تخلیه داده نشده است.

حاجی‌زاده گفت: سامانه بارشی جدیدی طی روزهای آینده وارد استان می شود و مجبور هستیم که همچنان رودخانه کرخه را روی همین خروجی نگه داریم تا بتوانیم برای بارش‌ها و آبی که از ذوب شدن برف‌ها وارد می‌شود، ظرفیت را بیشتر خالی نگه داریم. در رودخانه دز کاهش خروجی داشته‌ایم و تمهیدات مدیریت رهاسازی آب همچنان ادامه دارد.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: مدیریت بحران ، سیل ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار