مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز:
مدیر دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که صنعت باید بپذیرد که می‌تواند نیازهای خود را در دانشگاه رفع کند، گفت: اطمینان و باور به تولید ملی نباید درحد شعار بماند، بلکه باید عملی شود.
کد خبر: ۷۳۱۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹ 12 April 2019

افشین قنبرزاده اظهارکرد: از جمله اقدامات مهم در راستای ارتباط صنعت با دانشگاه که در سال 97 در دانشگاه شهید چمران اهواز صورت گرفت، ساخت و تولید پمپ‌های میله‌ای مکشی با کورس بلند srp است. پیش از این 38 پمپ میله‌ای از کشور چین وارد شده بودند و فناوری ساخت این پمپ‌ها فقط در اختیار چند کشور بود که در دانشگاه شهید چمران اهواز نیز دانش فنی ساخت پمپ‌های میله‌ای مکشی با همکاری شرکت فراز از شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شد.

وی بیان کرد: دو نوع از این پمپ‌ها در چاه‌های نفت نصب شده‌اند و روزانه هزار و 200 بشکه نفت از چاه‌هایی که قبلا استخراج نفت آن صفر بود، استخراج می‌شود. این دانش برای اولین‌بار در کشور و خاورمیانه توسط محققان دانشگاه شهید چمران اهواز تولید شد. پیش از این نیز ساخت پمپ‌های میله‌ای مکشی در انحصار کشورهای اروپایی، کشور چین و آمریکا بود و خوشبختانه ایران به جمع کشورهای سازنده این نوع پمپ‌ها اضافه شد.

مدیر دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه شهید چمران اهوازگفت: از دیگر پروژه‌های مهم دانشگاه که در سال 97 به بهره‌برداری رسید، ساخت سیمولاتور یا شبیه‌ساز کنترل فوران حفاری بود که همانند دستگاه شبیه‌ساز خلبانی است و می‌تواند از بروز حوادثی مانند رگ سفید جلوگیری کند. این دستگاه پیش از این در انحصار کشورهای معدودی بود که محققان دانشگاه شهید چمران اهواز طی سه سال موفق به ساخت شبیه‌ساز کنترل فوران شدند. این پروژه یکی از پروژه‌های بسیار شاخص دانشگاه است.

قنبرزاده در ادامه نیز گفت: از دیگر پروژه‌های موفقیت‌آمیز و مهمی که در سال 97 به نتیجه رسید، ساخت دستگاه آب شیرین‌کن است. این دستگاه با استفاده از تکنیک‌های فناوری روز ساخته شده است. همچنین پروژه مهم طراحی نرم‌افزار شبیه‌ساز سیستم حفاظت کاتدیک شبکه گسترده انتقال گاز نیز در دانشگاه انجام شد. این نرم‌افزار می‌تواند از بروز حوادثی مانند انفجار لوله‌های گاز همانند حادثه‌ای که در محور اهواز – ماهشهر اتفاق افتاد، جلوگیری ‌کند. شرکت گاز خوزستان از کارفرمایان این طرح بود که خوشبختانه این طرح تجاری‌سازی شده است. امیدواریم با عملیاتی شدن این طرح در تمامی خطوط گاز دیگر شاهد انفجار لوله‌های گاز نباشیم.

رئیس گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه، عنوان کرد: طرح‌ها و پروژه‌های اجتماعی که مشکلات اجتماعی مانند فقر را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهند نیز در دستور کار دانشگاه قرار دارند. کارفرمای این طرح‌ها استانداری خوزستان است.

قنبرزاده افزود: نوع پروژه‌هایی که در دانشگاه شهید چمران انجام می‌شوند، کاربردی هستند و خروجی آن پژوهشی نیست، بلکه صنعتی‌اند. پیش از این پروژه‌هایی که در دانشگاه صورت می‌گرفت فقط در زمینه امکان‌سنجی و پژوهشی بودند. سپس پروژه‌ها پیشرفت کرده و به مرحله آزمایشگاهی رسیدند اما امروزه شاهد پیشرفت‌های چشمگیری هستیم و پروژه‌ها کاربردی و صنعتی شده‌اند که در صنعت کاربرد حرفه‌ای دارند. به عنوان مثال پروژه‌هایی که در صنعت نفت صورت گرفته‌اند، کاربردی و صنعتی هستند. دانشگاه شهید چمران اهواز در سال 97 حدود 55 قرارداد با شرکت‌های ملی و استانی و سازمان‌ها منعقد کرده است.

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: علاوه بر پروژه‌ها، دانشگاه شهید چمران برنامه‌ی کارآفرینی را در سطح کشور مطرح کرده است. یعنی پروژه‌هایی که در دانشگاه انجام می‌شوند فقط مطالعاتی نیستند، بلکه باید برای هر پروژه شرکتی تشکیل شود که بتواند محصول را تجاری‌سازی کند تا باعث ایجاد اشتغال و ادامه تولید محصول شود. این رویکرد بسیار مهم است زیرا خروجی پروژه‌ها فقط یک محصول نیست، بلکه یک شرکت نیز ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: هم دانشگاه و هم صنعت باید احساس کنند که به یکدیگر نیازمند هستند. مشکلی که تاکنون با آن مواجه بودیم، این بود که دانشگاه احساس می‌کند که نیازی به صنعت ندارد و صنعت نیز به ‌نوبه خود احساس می‌کند که نیازی به تعامل با دانشگاه ندارد. بنابراین شرکت‌های صنعتی محصول مورد نیاز خود را از خارج از کشور تهیه می‌کردند اما اکنون وضعیت متفاوت است و دانشگاه از اساتید می‌خواهد که در جامعه موثر باشند. همچنین از طرفی صنعت نیز با توجه به تحریم‌ها نمی‌تواند همه نیازهای خود را رفع کند. یکی از منافع تحریم این بود که صنعت برای رفع نیازهای خود به دانشگاه روی آورده است. امیدواریم با برچیده شدن تحریم‌ها، صنعت نیز نگاه به خارج از کشور برای تامین نیازهای خود نداشته باشد.

قنبرزاده افزود: تلاش می‌کنیم که مشکلات پیش‌روی ارتباط صنعت با دانشگاه را به حداقل برسانیم اما مشکل اصلی فرهنگی است. اصلاح فرهنگ نیز زمان‌بر است و وضعیت موجود مطلوب نیست اما امیدواریم این روند تغییر کند. مشکل فرهنگی عدم خودباوری است. اساتید دانشگاه باید در جامعه و صنعت موثر باشند و صنعت نیز باید بپذیرد که می‌تواند نیازهای صنعتی خود را در دانشگاه رفع کند. اطمینان و باور داشتن به تولید ملی نباید در حد شعار بماند بلکه باید عملی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز اظهارکرد: انجام پروژه‌ها و طرح‌های موفقیت‌آمیز، دانشگاه و صنعت را به خودباوری وا داشته است. در هر صورت باید به مرحله‌ای برسیم که نیاز نباشد صنعت از طرف دولت وادار شود که با دانشگاه تعامل داشته باشد، بلکه خود صنعت به این باور برسد که می‌تواند نیازهای صنعتی خود را در داخل کشور برطرف کند.

وی در پایان افزود: هدف از انجام این پروژه‌ها ایجاد شغل برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان است. هر پروژه‌ای که انجام می‌شود در نهایت منجر به تشکیل یک شرکت دانش بنیان با نیروی 20 تا 30 نفری می‌شود که این مهم نیز باعث ایجاد اشتغال برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود. با انجام پروژه‌ها هم نیاز صنعت رفع و هم باعث ایجاد کارآفرینی می‌شود. امیدواریم خودباوری و اعتماد به توان داخلی، تبدیل به یک باور عمومی شود.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار