کارشناس فنی سازمان یونسکو به همراه معاون میراث فرهنگی کشور طی سفری سه روزه به استان خوزستان در حال بررسی وضعیت میراث جهانی شوشتر پس از سیلاب‎های اخیر هستند.
کد خبر: ۷۳۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 14 April 2019

درپی سیلاب‎های اخیر در استان محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد عزیزی، مدیرکل امور پایگاه‎های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، سیدحکمت‎الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به همراه محمدحسین ارسطوزاده مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‎های آبی ـ تاریخی شوشتر، پنبه‎دانه فرماندار شوشتر و جودانی جیگلی کارشناس اعزامی از سوی سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت پایداری سازه‎های آبی ـ تاریخی در این شهرستان حضور یافتند.

دکتر محمدحسن طالبیان و هیأت همراه در این حضور ضمن بازدید از میراث جهانی شوشتر، از آخرین وضعیت این محوطه پس از سیلاب‎های اخیر مطلع شد و گزارش کامل از اوضاع آثار یادشده نیز توسط کارشناسان و مدیر پایگاه میراث جهانی در اختیار وی قرار گرفت.

همچنین در این بازدید کارشناس اعزام‎شده از سوی یونسکو که به صورت ویژه به منظور بررسی و مطالعه استحکام‎بخشی دیوار غربی و جداره‎های محوطه آسیاب‎ها به شوشتر آمده است نیز در حال بررسی و مطالعات میدانی است.

دکتر طالبیان در بررسی‎های خود ضمن تأیید و اشاره به اقدامات پیشگیرانه، کنترل و مدیریت مجموعه میراث جهانی که موجب جلوگیری از تخریب آثار شده است، بر لزوم ادامه روند استحکام‎بخشی و مرمت آن‎ها تأکید داشت و اعلام کرد: یکی از مناطقی که در سیلاب‎های اخیر بسیار مورد توجه بوده، میراث جهانی شوشتر است و باید هرچه زودتر نسبت به پاکسازی و لایروبی آورده‎های سیلابی اقدام شود و پس از فروکش کردن سطح رودخانه، بررسی‎های دقیق روی این میراث جهانی صورت پذیرد تا اقدامات ویژه‎ در راستای بهبود شرایط آن انجام پذیرد.

در همین زمینه، برنامه‎ریزی‎های لازم از پایش مستمر آثار، تکمیل تجهیزات ویژه، تأمین اعتبار و تهیه گزارش‎های مربوط صورت گرفته و به مراجع ذی‎ربط اعلام شده است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار