استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم حل مشکل پس‌زدگی فاضلاب در اهواز در پی بالا آمدن آب رودخانه ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که دبی خروجی رودخانه کارون در مقطع اهواز کمتر از ۲۴۰۰ مترمکعب باشد. حتی اگر بارش نباشد، خروجی کارون کمتر از این میزان نیست بنابراین مردم نمی‌توانند مدت زیادی با مشکل فاضلاب سپری کنند.
کد خبر: ۷۳۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱ 15 April 2019

غلامرضا شریعتی استانداری خوزستان در جلسه شورای مدیریت بحران با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص احداث سیل‌بند در مناطق مختلف خوزستان در پی وقوع سیلاب اظهار کرد: نجات سوسنگرد کار سختی بود و مسائل اجتماعی خاصی داشت اما اقدامات لازم انجام شده است.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به احداث سیل‌بند در کانال سلمان نیز افزود: مقرر شده بود جهت احداث سیل‌بند در اطراف کانال سلمان ۴۵ بیل مکانیکی کار کنند که اکنون ۱۴ بیل مکانیکی تامین شده است. همه نگران اهواز بودند اما با تقسیم کار، ۲۱ کیلومتر سیل‌بند در ۴۸ تا ۷۲ ساعت احداث و اهواز بیمه شد.

استاندار خوزستان گفت: تا زمان آرامش گرفتن آب باید کار ادامه داشته باشد و مراقبت شود در غیر این صورت برای ما مشکل ایجاد می‌شود. سنسورهای ما باید حساس باشد و همگام با آب باشیم تا آب به محل خود یعنی تالاب و رودخانه کارون برسد.

شریعتی در خصوص شرایط اردوگاه‌ها و کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان نیز گفت: از این به بعد وظیفه ما مراقبت از کسانی است که در این مراکز اسکان یافته‌اند. در وقوع سیل مراقبت کردیم تا تلفات نداشته باشیم. برای ما خیلی بد است که در کمپ به علت بیماری یا عدم رعایت بهداشت و مشکلاتی از این قبیل کسی از بین برود. این موضوع با تلفات جانی ناشی از سیل تفاوتی ندارد.

استاندار خوزستان ادامه داد: این کمپ‌ها باید با جدیت مراقبت شوند و مسائل بهداشتی در اردوگاه‌ها رفع شود. به محض اتمام کار لایروبی، از کمپ‌ها و اردوگاه‌ها بازدید می‌کنم.

شریعتی افزود: حتی نسبت به کسانی که در منزل مانده‌اند نیز متعهد هستیم. همچنین برخی از سیل‌زدگان جهت مراقبت از دام‌های خود در نقاط دیگری اسکان یافته‌اند که نسبت به تامین علوفه دام‌ها و بهداشت و سلامت این افراد نیز متعهد هستیم.

وی عنوان کرد: سیل یک بحران است و همه دستگاه‌ها و اعتبارات خوزستان در خدمت بحران هستند. در صورت نیاز، دانشگاه علوم پزشکی باید وسایل مورد نیاز را خریداری کند و دریغ نکند.

استاندار خوزستان با اشاره به ورود آب زهکش دهخدا به منطقه عین ۲ اهواز ادامه داد: جریان آب از زهکش دهخدا به عین ۲ قطع شده اما مقداری آب باقی مانده است. باید در یک تا دو روز آینده مشکلات مناطق عین ۲، گلدشت و گلبهار اهواز رفع شود و سریعا آب از منازل و خیابان‌های این مناطق خارج شود.

وی با اشاره به جاری شدن فاضلاب در اهواز نیز گفت: گله‌مندی مردم اهواز در خصوص پس‌زدگی فاضلاب است. اگرچه اقداماتی انجام شده است اما بنا بود در ۷۲ ساعت مشکل رفع شود که باید سریعا گزارشی در این زمینه ارائه شود.

شریعتی تاکید کرد: در جلسات مدیریت بحران باید خود مسؤولان حضور یابند و نباید معاونین بدون حضور مسؤولان خود در جلسات حضور پیدا کنند و گزارش ارائه کنند.

وی با اشاره به وضعیت رودخانه کارون در مقطع اهواز تصریح کرد: در حال حاضر خروجی دبی آب در مقطع اهواز رو به کاهش است که با اقدامات در حال انجام باید وضعیت بهتر شود.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم حل مشکل پس‌زدگی فاضلاب در اهواز در پی بالا آمدن آب رودخانه ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که دبی خروجی رودخانه کارون در مقطع اهواز کمتر از ۲۴۰۰ مترمکعب باشد. حتی اگر بارش نباشد، خروجی کارون کمتر از این میزان نیست بنابراین مردم نمی‌توانند مدت زیادی با مشکل فاضلاب سپری کنند.

شریعتی افزود: مردم تنگناهای ما را می‌دانند و مدتی تحمل می‌کنند اما اگر مدت بگذرد دیگر قابل پذیرش نیست. باید سریعا وضعیت فاضلاب تشریح و مشکل رفع شود.

وی با بیان اینکه باید مشکلات در جلسات عنوان شود، گفت: در جلسه شورای تامین یک نفر به وعده خود عمل نکرده بود و همان جا بازداشت شد تا دیگران حساب کار دستشان بیاید و به انجام امور متعهد باشند.

استاندار خوزستان بیان کرد: در حال حاضر به نوعی سیل مدیریت شده اما فروکش نمی‌کند. شاید یک ماه طول بکشد میزان آب‌هایی که در دشت‌ها و زمین‌های کشاورزی وجود دارد جمع‌آوری شود.

وی با اشاره به حرکت آب کرخه به سمت اهواز ادامه داد: ابتدا با حرکت جریان روان‌آب‌ها از دو طرف جاده اندیمشک به سمت اهواز مواجه بودیم که کار سخت بود اما با تصمیمات کارشناسی و کار طاقت‌فرسا حرکت آب کنترل و مدیریت شد.

شریعتی با بیان اینکه هیچ شهری دچار آبگرفتگی نشده است، گفت: فرماندار یکی از شهرستان‌ها درخواست کرد که اعلام کنیم که مردم خارج شوند زیرا شهر زیر آب می‌رود و ما از جانب احتیاط گفتیم زنان، سالمندان و کودکان از شهر خارج شوند. همچنین اعلام شده بود بستان صد در صد زیر آب می رود که با اقدمات انجام شده کار مدیریت شد.

وی بیان کرد: با این حجم حوضه‌های آبریز و سیل، تمام کشور نگران خوزستان بودند اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم که این موضوع با همکاری همه دستگاه‌ها امکان‌پذیر شد.

استاندار خوزستان افزود: این حجم آب اهواز باید مدیریت شود و قسمتی از آن در رودخانه کارون ریخته می‌شود. اکنون بیش از ۱۵ مترمکعب بر ثانیه آب به کارون ریخته می‌شود و از شتاب آب در جاده اهواز - اندیمشک کاسته شده است. بخشی از این مسیر بازگشایی شده است و تنها مقدار کمی از این جاده زیر آب است.

وی افزود: بخشی از آب باید به تالاب هورالعظیم هدایت شود که در این راستا باید کانال سلمان لایروبی شود و با استفاده از همان لای برای هدایت آب با ۸۰ مترمکعب بر ثانیه سیل‌بند احداث شود. همچنین سپاه پاسداران انفجارهایی انجام دادند و مقداری از آب در کانون‌های ریزگرد پخش شد.

شریعتی تصریح کرد: همه نگران اهواز بودند اما با تقسیم کار، ۲۱ کیلومتر سیل‌بند در ۴۸ تا ۷۲ ساعت احداث و اهواز بیمه شد. وزیر کشور نیز که این حجم و شتاب آب را دیدند نگران شدند اما زمانی که برنامه‌های ما را مشاهده کردند به نوعی آرامش گرفتند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار