رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان این که عمده خسارت‌های وارده به آثار باستانی این شهرستان ناشی از بارندگی است و سیل خسارت چندانی وارد نکرده گفت: ما در دزفول به طور عمده با بارندگی‌ها مشکل داشتیم به ویژه از سال 97 تا 98 که بارندگی‌ سبب آسیب رسیدن به بیش از 73 اثر باستانی در دزفول شد.
کد خبر: ۷۳۵۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸ 16 April 2019

حجت‌الله آریایی‌نیا ادامه داد: از میان آن‌ها می‌توان به پل قدیم، خانه ادبی، خانه قائدی، خانه رحیمی و دیگر آثار مهم این شهر اشاره کرد که برای بعضی از آن‌ها مجوز مرمت صادر شده و در حال مرمت و بازسازی هستند و بعضی دیگر را نیز اعتبار سنجی کرده‌ایم که در صورت تایید درخواست تامین اعتبار به سرعت مرمت و بازسازی آن‌ها را از سر خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر این نکته که به جز بقعه ادریس نبی (ع) در هیچ نقطه دزفول بر اثر سیلاب تخریب کامل آثار باستانی را شاهد نبوده‌ایم تصریح کرد: هیچ اثر تاریخی در دزفول تخریب نشده اما به علت متروکه بودن بسیاری از این خانه‌های تاریخی در اثر بارندگی خسارات جزیی را شاهد بوده‌ایم.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول همچنین در خصوص پل ساسانی و آسیاب‌های باستانی دزفول اظهار کرد: از آن جا که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور روی پل قدیم دزفول حساسیت خاصی دارد تاکنون چندین بار در سال 98 در قالب گروه‌های فنی و مدیریتی برای بررسی سلامت این پل از آن بازدید کرده‌اند و در پی آن تفاهماتی با شهرداری دزفول برای جمع‌آوری پیاده‌رو پل و تبدیل کردن این بنا به یک پایگاه مستقل گردشگری صورت گرفته است.

آریایی‌نیا در خصوص آسیاب‌های باستانی دزفول هم گفت: با این که آسیاب‌های دزفول اکنون در وسط رودخانه دز به طور کامل زیر آب رفته‌اند و برآورد و بررسی خسارت‌ها ممکن نیست، اما نتظار می‌رود که آسیب جدی به این سازه‌های آبی وارد نشده باشد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار