رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر:
رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با تشریح دستاوردهای این دانشگاه در سال 97، گفت: تلاش می‌کنیم کیفیت آموزش‌های دانشگاه را ارتقا دهیم تا دانشجویان ما آمادگی ورود به بازار کار را داشته باشند، ضمن این‌که دانشجویان باید شرکت در دوره‌های کارورزی را جدی بگیرند.
کد خبر: ۷۳۵۵۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ 20 April 2019

 

لطف‌الله خواجه‌پور اظهار کرد: در حوزه پژوهشی و ارتباط با صنعت در امور تحقیقاتی روی برخی موضوعات از جمله نانو تکنولوژی تکیه داشتیم. یکی از دستاوردهایی که در این زمینه داشتیم این بود که یکی از همکاران ما توانست به تولید نانو مالچ طبیعی دست پیدا کند که طی قراردادی که با وزارت راه منعقد شده بود این اتفاق رخ داد. پژوهشگران ما برای تکمیل کار و استفاده از آن در حال تلاش هستند.

وی افزود: امسال سرانه انتشار مقالات ما در مجلات معتبر از دو به سه رسیده که این یک رشد مناسب بوده است. فعالیت‌های پژوهشی باید به شکل نوشتار نیز در بیایند و در مجلات چاپ شوند و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرند. مقالات سطح بالا امسال در بین مقالات ما خیلی بیشتر شده است.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: در حوزه ارتباط با صنعت، مرکز SCD دانشگاه امسال راه‌اندازی شد و 2 کارگاه شیلات و ملوانی نیز در دانشگاه راه‌اندازی شد. در حوزه ارتباط با صنعت توانستیم تفاهم‌نامه‌ای که با فنی و حرفه‌ای داشتیم را عملیاتی کنیم این کارگاه‌ها با همکاری سازمان و فنی و حرفه‌ای تشکیل شده‌اند.

خواجه‌پور تصریح کرد: میزان اشتغال به کار فارغ التحصیلان را دنبال می‌کنیم تا ببینیم چند درصد فارغ التحصیلان ما در بازار کار اشتغال پیدا می‌کنند و تلاش می‌کنیم این مساله را در برنامه‌های آینده در نظر بگیریم تا بدانیم به چه شکلی می توانیم این اشتغال زایی را افزایش دهیم. با صنایع مختلف مخصوصا در حوزه کشتی‌سازی که می‌توانند فارغ‌التحصیلان ما را جذب کنند در حال افزایش همکاری‌ها هستیم. تلاش می‌کنیم دانشجویان فارغ التحصیل ما آماده جذب در بازار کار باشند. در این زمینه نیز تلاش می‌کنیم که دوره‌های مهارت افزایی لازم را برای دانشجویان برگزار کنیم.

وی افزود: توسعه آزمایشگاه‌ها نیز از مسائلی بود که در سال 97 دنبال کردیم. در همین راستا محل ایجاد آزمایشگاه مرکزی مشخص شده است. این آزمایشگاه پس از تکمیل شدن با تجهیزاتی که قرار است برای آن تامین شود، کار خود را شروع خواهد کرد. توسعه آزمایشگاه‌های دانشکده‌ها نیز در دستور کار ما بود که در همین راستا زیربنای آزمایشگاه‌های دانشگاه در سال 97 به بیش از 2 برابر افزایش یافت.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر گفت: در خصوص مرکز رشد دانشگاه نیز تلاش کردیم سطح آن را ارتقا دهیم. در این حوزه همکاران ما ایده راه‌اندازی مدرسه فناوری را داشتند و در حال آماده سازی طرح هستند تا این مدرسه را به عنوان جایی که دانش‌آموزان و دانشجویان ایده‌های خود را مطرح کنند، راه‌اندزای کنیم. در نهایت هم از ایده‌های برتر استفاده می‌شود. هم اکنون در شرف تکمیل این مدرسه فناوری هستیم.

خواجه‌پور افزود: با همکاری اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت نیز کارگاه‌هایی برای دانشجویان برگزار می‌شود تا دانشجویان نحوه رسیدن به یک شغل مناسب را پیدا کنند. طی یک برنامه راهبردی پژوهشی شناخت مشکلات سه شرکت زیرمجموعه آب و برق نیز در دستور کار ما بود که در این زمینه قرار بود مشکلات و چالش‌های این شرکت‌ها را بررسی کرده و بر اساس آن‌ها کارهای پژوهشی در دانشگاه انجام شود.

وی تصریح کرد: پروژه‌‌ای با همکاری سازمان بنادر و کشتیرانی در دانشگاه قرار است انجام شود که هدف از این پروژه ارتقا صنعت گردشگری دریایی در خوزستان است. در بعد آموزشی نیز به دنبال تاسیس رشته کارشناسی ارشد اکوتوریسم در دانشگاه هستیم. این رشته می‌تواند نقش مهمی در صنعت گردشگری دریایی داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر خاطرنشان کرد: اخیرا قرار شد مدارک فارغ التحصیلان ما که در آزمون‌های مربوط به استخدامی کشتیرانی‌ها شرکت می‌کنند، تطبیق داده شود و این افراد درصورت پذیرفته شدن دوره‌های لازم را ببینند. در گذشته شرایط به این شکل نبود و طی تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بنادر و دریانوردی برقرار شد، این اتفاق رخ داد.

خواجه‌پور گفت: ساخت ساختمان نیمه تمام آزمایشگاه مرکزی و ساختمان سازمان مرکزی دانشگاه که از چندین سال گذشته متوقف شده بود را دوباره از سر گرفتیم و تا سال 97 میزان ساخت این ساحتما‌ن‌ها به 90 درصد پیشرفت رسیده است. این ساحتما‌ن‌ها در ماه‌های آینده کامل خواهند شد و به این ترتیب فضای بزرگی از نظر ساختاری به دانشگاه افزوده می‌شود.

وی افزود: در گذشته نیز از نظر خوابگاه برای دانشجویان پسر دانشگاه با مشکلاتی مواجه بودیم و به برخی از ورودی‌ها خوابگاه تعلق نمی‌گرفت. علی رغم این‌که ورودی‌های امسال ما نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد افزایش داشت ولی در سال 97 توانستیم به همه دانشجویان خوابگاه اختصاص دهیم.

رییس دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر ادامه داد: خوابگاه دیگری داشتیم که چند سال با پیمانکار آن با مشکلاتی داشتیم که این مشکلات نیز حل شدند و توانستیم خوابگاه را تکمیل کنیم. محوطه سازی این خوابگاه نیز 95 درصد پیشرفت داشته است. این خوابگاه به احتمال زیاد از اول مهرماه آغاز به کار می‌کند و عملا در سال‌های آینده ما هیچگونه کمبودی از نظر فضای خوابگاهی نخواهیم داشت.

خواجه‌پور افزود: در بحث تغذیه نیز در خصوص کیفیت غذا تلاش‌های زیادی انجام دادیم و در سال 97 حدود 150 میلیون تومان برای ارتقا آشپزخانه سلف هزینه کردیم. در ارزیابی غذای دانشگاه‌ها که بین 88 دانشگاه در کشور برگزار شد و در این ارزیابی دانشگاه‌ها نمره‌ای بین صفر تا 20 دریافت می‌کردند، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر از نظر کیفیت غذا نمره 20 را کسب کرد.

وی تصریح کرد: در بعد آموزشی نیز تلاش کردیم کیفیت آموزش را در دانشگاه ارتقا دهیم. تلاش کردیم دوره‌های آموزشی دانشگاه به شکل واقعی در بیاید و دانشجویان بتوانند وارد صنعت شوند و دوره کارورزی خود را به شکل واقعی انجام دهند، چراکه دوره کارورزی در جهت اشتغال‌زایی آینده دانشجویان باید با دقت زیاد برگزار شود. هدف ما این است که از امکانات موجود تا حد امکان استفاده شود. علاوه بر این کارگاه‌های مهارت افزایی نیز برای دانشجویان برگزار می‌شود که شرکت در این دوره‌ها اختیاری است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار