رئیس کل دادگستری خوزستان خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار صدور دستور وی برای بررسی و مورد توجه قرار دادن زوایای پنهان سیلاب در این استان شد.
کد خبر: ۷۳۶۱۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰ 18 April 2019

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در دیدار با اعضای شورای قضایی و قضات دادگستری خوزستان در اهواز با اشاره به سیل خوزستان، اظهار کرد: اولویت الآن امدادرسانی به مردم سیل‌زده و کاهش درد و رنج مردم است و موضوع قابل پیش‌بینی بودن سیل در استان خوزستان پس از آن باید بررسی شود.

به گزارش"تابناک" وی افزود: موضوعی که اکنون اهمیت دارد این است که روند امدادرسانی به مردم سیل‌زده خوزستان تسهیل یابد و خسارت مردم پرداخت شود.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به پیام گام دوم انقلاب، عنوان کرد: پیام گام دوم انقلاب «ما می‌توانیم» است؛ با استفاده از ذخایر مادی و معنوی خوزستان بهره‌وری جوانان را می‌توان افزایش داد و جوانان مؤمن را پای‌کار آورد.

وی گفت: هر وجب از استان خوزستان نشان‌دهنده ایستادگی و مقاومت است و ما باید خدمت به مردم خوزستان را یکی از افتخارات خود بدانیم.

رئیسی اهمیت رعایت عدالت در استان‌های غیربرخوردار، اظهار کرد: با استفاده از ایجاد فضای مناسب در خوزستان می‌توان جاذبه ماندگاری قضات را بیشتر کرد و شاهد کاهش درخواست جابه‌جایی از خوزستان باشیم.

وی افزود: در بخش پیشگیری، امور اجتماعی و کمک گرفتن از کارشناسان و نیروهای مردمی باید بیشتر کار شود زیرا دادگاه آخرین مرحله سازش بین زوجین است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اهمیت روحیه انقلابی، عنوان کرد: نگاه انقلابی ایجاب می‌کند که قاضی انقلابی بیندیشد و انقلابی عمل کند و دقت و سرعت را همراه با هم داشته باشد و در پرونده‌های بزرگ حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی یکی را فدای دیگری نکند.

وی گفت: کیفیت در رسیدگی به پرونده‌ها اهمیت زیادی دارد و محاکم باید تخصصی پیش روند و در کنار قضات، متخصصان مسائل باید حضور پیدا کنند.

رئیسی با اشاره به اهمیت ارتباط با اساتید دانشگاه در حوزه قضایی، اظهار کرد: برای این‌که دستگاه قضایی بتواند در تراز دستگاه قضایی انقلاب اسلامی و امیرالمؤمنین قرار گیرد نیاز به همراهی همه اجزای قضایی دارد و تحول امری ضروری در دستگاه قضایی است.

مهران چابلی رئیس دادگاه خانواده خوزستان اظهار کرد: در سال ۹۷ حدود ۱۹ هزار پرونده به جز پرونده های در صلاحیت حل اختلاف وارد دادگاه اهواز شده که بیش از ۵۰ درصد این پرونده ها اختلافات زوج‌های بین ۲۵ تا ۳۵ سال است؛ عمده اختلافات این زوج ها به علت عدم آموزش توسط نهادهای ذیربط و خانواده ها، عدم مهارت است.

وی افزود:برای مشکلات استحکام خانواده ها باید تعبیر شبیخون را به کار برد و حل این مسایل اراده و عزم ملی می طلبد.
 
چابلی بیان کرد: دادگاه خانواده در اهواز با ۱۰ شعبه انجام فعالیت می‌کند که تعداد آن با شعب حقوقی یکی است و این نشان از متلاشی شدن و خصومت های بسیار در حوزه خانواده است.

رئیس دادگاه خانواده خوزستان گفت: ۱۴ شعبه مصوب در خوزستان وجود دارد که ۱۰ شعبه آن در حال فعالیت است. همچنین کمبود مشاور قضائی زن از جمله مشکلات این شعب است در ۱۰ شعبه تنها چهار نفر مشاور فعالیت می کنند. بنابراین تقاضا می شود در جذب مشاور قضائی زن توجه ویژه ای به خوزستان شود زیرا شهرستان‌های خوزستان به جز یک تا دو شهرستان فاقد مشاور قضائی زن هستند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای احکام خانواده دستخوش تحول مکرر شده است که فعلا احکام متمرکز اجرا می شود و باید برای جلوگیری از آسیب همین وضعیت استمرار یابد و نیروی مورد نیاز تامین شود. همچنین باید برای ساماندهی کمیت پرونده ها به آمار توجه شود اما باید مشکلات را برطرف کرد. در دادگاه خانواده حساسیت ویژه روی آمار به استحکام خانواده ها آسیب وارد می کند. اگر در پرونده های جزائی و حقوقی صدور رای در اسرع وقت، فسخ خصومت می کند در دادگاه خانواده صدور رای غالبا موجب متلاشی شدن خانواده می شود.

چابلی گفت: برنامه ریزی و پازل چینی شود که آمارگرایی در دادگاه خانواده در راستای صلح و سازش و امنیت فکری برای همکاران قضائی باشد.
 
همچنین فرهاد افشارنیا رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: تقریبا 26 یا 27 روز است که با سیلاب و عوامل و آثار مربوط به سیل در روستاها و برخی شهرها مواجه هستیم که موجب ناراحتی عموم مردم ساکن در این مناطق شده است. شاید به تعبیر کارشناسان و افراد ذیصلاح اگر در پیشگیری قدری بهتر عمل می‌کردیم شاهد چنین صحنه‌ها و مشکلاتی در استان نمی‌بودیم. 

وی افزد: با بهبود شرایط و بازسازی پس از بحران فاصله زیادی داریم. باید اقدامات ما به اقدامات پیشگیرانه تغییر پیدا کند نه اینکه بعد از اینکه سیلی به وقوع پیوست همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها برای مقابله با آن بسیج شوند. بهتر است در این زمینه بررسی‌های لازم صورت بگیرد که شاید در این زمینه قصوری صورت گرفته باشد با بررسی‌هایی که در حال انجام است اگر زوایای پنهانی در این زمینه وجود دارد نیز امیدواریم مورد بررسی قرار گیرد. 

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: بیش از یک چهارم جمعیت جهان در معرض خطرهای ناشی از بحران‌های طبیعی هستند و بیش از نیمی از خسارات سیل عمدتا در قاره آسیا اتفاق می‌افتد، این خسارت عمدتا در کشورهای در حال توسعه رخ داده است. ما نیز جزو کشورهایی هستیم که در معرض بحران‌های متعدد طبیعی قرار گرفته‌ایم. 

افشارنیا تصریح کرد: در خوزستان 27 شهرستان، 86 شهر، 67 بخش، 144 دهستان و سه هزار و 599 روستا داریم که عمده خسارات ما در استان متوجه روستاییان بوده است چون سیلاب‌ها برای اینکه شهرها را در معرض خطر قرار ندهد در دشت‌ها پخش شد. 

 

وی افزود: براساس آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شد جمعیت خوزستان 4 میلیون و 710 هزار نفر است که از این جمعیت 75.5 درصد شهری هستند. در گذشته این آمار برعکس بود و 75 درصد روستایی بودند و جمعیت شهری ما کم بود اما الان ما 23 درصد جمعیت روستایی داریم.

وی افزود: 9 سد بزرگ در استان داریم. سد کرخه، دز، گتوند، عباسپور، کارون 3 و 4، مارون از جمله این سدها هستند. ظرفیت سدهای استان نزدیک به 22 میلیارد متر مکعب که الان قریب به اتفاق این سدها پر هستند. بر اساس نظر کارشناسان هر کدام از این سدها باید حداقل یک میلیارد متر مکعب حجم خالی را برای سیلاب‌ها و بارش‌های بعدی پیش بینی کنند که متاسفانه سدهای ما در حال حاضر در تراز ماکزیمم خود قرار دارند.

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: منابع نفت و گاز، پتروشیمی، کشاوری، صنایع فولاد و بنادر مهمترین فرصت‌های استان هستند. وجود مرزهای زمینی و آبی گسترده برای صادرات و تجارت با کشورها و برخورداری از نیروگاه‌های بزرگ و جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی مزید بر این فرصت‌ها است. 

افشارنیا ادامه داد: تهدیدات امنیتی مانند شکل گیری تحرکات تجزیه طلب و پیگیری پروژه تغییر مذهب در استان و افزایش تحرکات نیروهای نظامی کشورهای متخاصم و داعش را نیز در منطقه داریم. ما مورد توجه این کشورها هستیم و حمله یک حمله بین المللی است اما دفاع ما در استان یک دفاع معنوی است. امکانات و اعتبارات ما در استان قابلیت مواجهه با این گستردگی تهدیدات را ندارد. لازم است از این جهت نیز اگر مقابله‌ای قرار است صورت بگیرد در سطح ملی باشد

 وی افزود: در حال حاضر 21 هزار نفر در اردوگاه‌ها اسکان داده شده‌اند که عمدتا جمعیت روستایی هستند. 78 هزار نفر نیز تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌اند و 40 هزار نفر هنوز در روستاهای تحت تاثیر سیل باقی مانده‌اند و حتی حاضر شده‌اند در پشت بام منازل خود و روستاهای مجاور قرار بگیرند اما به مراکز اسکان مراجعه نکنند. این شرایط زندگی در اردوگاه‌ها هیچ تفاهمی با فرهنگ اجتماعی و عشیره‌ای در استان ندارد. 78 اردوگاه اضطراری در استان فعال است که در آن ها برای 48 هزار نفر ظرفیت اسکان پیش بینی شده است. 100 موکب هم برای خدمت رسانی به این مردم فعال هستند. باید تلاش کنیم این اسکان اضطراری را به اسکان موقت تبدیل کنیم چراکه تهدیدات بهداشتی، محیطی و.. ممکن است در این شرایط برای مردم وجود داشته باشد.


رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: مجموع خساراتی که به اراضی کشاورزی، احشام و تاسیسات وارد شده تا به حال 11 هزار و 500 میلیارد تومان بوده است که در روزهای آتی نیز حتما افزایش پیدا خواهد کرد.

افشارنیا در خصوص تشکیلات قضایی در خوزستان تصریح کرد: پست قضائی که در چارت سازمانی ما دیده شده است در خوزستان یک هزار و 24 نفر است ولی ما تنها ۵۶۹ نفر در اختیار داریم که این مساله موجب شده است فشار سنگینی روی کارمندان ما باشد. در چارت اداری، چهار هزار و 262 نفر دیده شده است اما ما یک هزار و 538 نفر شاغل در حوزه داریم در واقع 36 درصد بخش اداری ما تصدی گیری دارد و 64 درصد بخش بلاتصدی است. در حوزه اداری نیز فشار مضاعفی را بر همکاران وارد می‌کنیم به طوری که عمدتا متقاصی انتقال به سایر استان‌ها هستند.

وی افزود: ۳۲ حوزه قضائی با هفت بخش و ۲۵ دادگاه در خوزستان وجود دارد. شورای حل اختلاف استان، از 151 هزار پرونده وارده، 159 هزار پرونده مختومه کرده و 36 هزار پرونده را نیز به مصالحه ختم کرد‌ه است. میزان مصالحه ما در کشور به لحاط بافت اجتماعی موجود در استان بالاتر است. 

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: 10 هزار و 327 زندانی در زندان های مختلف در استان داریم که 40 درصد این زندانیان متهمان سرقت هستند که سرقت در استان و هم در سایر استان‌ها رتبه اول را در میان زندانیان دارد که این مساله خود نیاز به برنامه ریزی خاصی دارد. 21 درصد زندانیان نیز متهمان مواد مخدر هستند. در پایان سال 3 هزار و 977 نفر مشمول عفو رهبری شدند و 932 نفر مشمول اعطای مرخصی عید رئیس قوه قضائیه شدند.

افشارنیا افزود: همکاران ما به یک میلیون و 13هزار و 874 فقره پرونده در دادگستری‌ها رسیدگی کردند که این آمار نسبت به سال گذشته 9 درصد رشد داشته است. سرقت تعزیری، ضرب و جرح عمدی، ایراد صدمه بدنی غیر عمدی و تهدید از جرایم اول ما در خوزستان هستند. 

وی گفت: در ماه های اخیر با مشکلات ناشی از شرکت نیشکر هفت تپه، مشکلات ناشی از شرکت فولاد، حمله تروریستی 31 شهریورماه، درگیری در شهرستان اندیمشک و دزفول مواجه بودیم که آرامش را از ما سلب کرده بود. ما نیاز به توجهات ویژه به استان داریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار