یوسفی:
نماينده مردم اهواز، كارون، باوي و حميديه در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اهميت تحقق رونق توليد در كشور، گفت: مبناي توسعه همه كشورهاي پيشرفته دنيا، توجه و اتكا به توان داخلي بوده است و اين، همان اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري است؛ در واقع بايد گفت كه اقتصاد مقاومتي نسخه شفابخش اقتصاد ايران است.
کد خبر: ۷۳۶۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 21 April 2019

همايون يوسفي در نشستي با عنوان راهكارهاي تحقق شعار سال كه در جهاد دانشگاهي خوزستان برگزار شد، اظهار كرد: در خصوص توسعه و راهكارهاي آن بايد گفت كه كشورهاي پيشرفته دنيا امروز ديگر از توسعه منابع‌محور عبور كرده‌اند و توسعه را بر اساس نيروي انساني و داشته‌هاي علمي خود تعريف مي‌كنند و ما نيز اين مورد را بايد سرلوحه برنامه‌ريزي‌ها براي توسعه كشور قرار دهيم. توسعه را در كشورهاي پيشرفته، فعالان اقتصادي ايجاد مي‌كنند، نه دولت‌ها و دولت‌ها تنها نقش نظارتي دارند.

وي افزود: براي تحقق شعار سال و رونق توليد در كشور، لازم است به گونه‌اي عمل كنيم كه فعاليت فعالان اقتصادي راحت‌تر شود. رونق توليد از شاخص‌هاي عملكرد اقتصادي كشور است و اگر كشور رونق توليد داشته باشد، اقتصادي پوياتر خواهيم داشت و لازمه تحقق اين مهم، ثبات اقتصادي است.

يوسفي با اشاره به نامگذاري سال از سوي مقام معظم رهبري، تصريح كرد: در 20 سال گذشته مقام معظم رهبري شعارهايي را براي سال انتخاب كرده‌اند و 12 سال از اين مدت، شعار اقتصادي تعيين شده است و ركن اصلي اين شعارها نيز حمايت از توليد داخلي و اقتصاد مقاومتي بوده است. مهمترين شاخصه براي تحقق رونق توليد، بهبود فضاي كسب و كار است كه اين موضوع به مولفه‌هاي بسياري مانند اصلاح نظام بانكي و مالياتي و تسهيل فرآيند صدور مجوزها و همچنين توسعه ارتباط با اقتصاد دنيا وابسته است.

نماينده مردم اهواز، كارون، باوي و حميديه در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: تسهيل سرمايه‌گذاري، نكته مهم ديگري است كه ركن اصلي تحقق شعار سال است. اگر تسهيل سرمايه‌گذاري محقق نشود، سرمايه‌ها به سمت سرمايه‌گذاري‌هاي غيرمولد خواهد رفت و مواردي مانند خريد ارز و طلا را شاهد خواهيم بود. با وجود همه مشكلات اقتصادي موجود، در حال حاضر اقتصاد ايران رتبه 17 از نظر توليد ناخالص ملي را در اختيار دارد و سالانه 450 ميليارد دلار پول در حوزه‌هاي اقتصادي كشور جريان دارد؛ با اين وجود به دليل اينكه ساختارهاي اقتصادي در كشور به خوبي تعريف نشده‌اند، شاهد سرمايه‌گذاري مولد در كشور نيستيم. در بسياري از كشورهاي دنيا قوانيني تصويب شده تا از هدايت سرمايه‌ها به سمت سرمايه‌گذاري غيرمولد جلوگيري شود.

وي افزود: در شرايط ركود تورمي، اقتصاد از جريان مي‌افتد و نقدينگي زياد در كشور، تورم را منجر مي‌شود. به همين دليل تحقق رونق توليد در شرايط فعلي، كار آساني نيست، ولي واجب و ضروري است. مبناي توسعه همه كشورهاي پيشرفته دنيا، توجه و اتكا به توان داخلي بوده است و اين، همان اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري است. در واقع بايد گفت كه اقتصاد مقاومتي نسخه شفابخش اقتصاد ايران است.

يوسفي گفت: ايران تنها كشوري است كه بيشترين همسايه‌ها را دارد و با وجود 15 كشور در اطراف ايران، فضاي بسيار خوبي براي توسعه ارتباطات اقتصادي و مشاركت اقتصادي فراهم است. توجه به علوم دانش‌بنيان، مشخصه ديگر اقتصاد مقاومتي است. زماني دانشگاه‌هاي دنيا آموزش‌محور بودند و پس از آن پژوهش‌محور شدند و اكنون نسل جديد دانشگاه‌ها، مهارت‌محور هستند و فردي كه فارغ‌التحصيل مي‌شود بايد بتواند اشتغال‌زايي كند.

وي افزود: نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشت اين است كه براي تحقق اقتصاد مقاومتي لازم است مقررات مالياتي و بانكي كشور نيز به درستي تنظيم شوند و با وجود مقررات فعلي، قطعا با مشكلاتي مواجه خواهيم شد. همچنين لازم است سياست‌هاي اقتصادي كشور با سياست‌ خارجي، هماهنگ شود.

يوسفي با تاكيد بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه كشور، خاطرنشان كرد: در حال حاضر بودجه كشور بر اساس نفت و ماليات بسته مي‌شود و ماليات نيز وابسته به نفت است؛ در چنين شرايطي اگر توليد نفت كشور كاهش يابد به همان نسبت ماليات نيز كاهش يافته و كشور از نظر منابع دچار مشكل مي‌شود. در نتيجه لازم است بودجه عمومي كشور از نفت مجزا شود و ساختارهاي بودجه‌ريزي و برنامه‌ريزي كشور مستقل از نفت شوند. دولت بايد شهامت به خرج دهد و ساختارهاي اقتصادي كشور را جراحي كند، زيرا با درمان‌هاي معمولي مشكلات حل نمي‌شود.

وي در خصوص اهميت توجه بيشتر به استان خوزستان، ادامه داد: مبنايي تئوري وجود دارد كه كشورهاي دنيا را بر اساس موقعيت جغرافيايي و جمعيتي، درجه‌بندي مي‌كند. در اين تئوري مقوله‌اي به نام قلب زمين تعريف شده و طبق اين تعريف در جغرافياي سياسي، قسمتي از روسيه، ايران، افغانستان و غرب چين به عنوان قلب زمين تعريف شده است. نيم‌كره شرقي زمين 79 درصد منابع طبيعي دنيا را در اختيار دارد و ايران در حالي كه يك درصد وسعت زمين است، 7 تا 8 درصد منابع دنيا را در اختيار دارد. دومين كشور در توليد نفت و گاز هستيم و به همين دليل ايران مهمترين كشور دنياست.

نماينده مردم اهواز، باوي، كارون و حميديه گفت: سه نقطه استراتژيك يعني تهران به عنوان پايتخت، تنگه هرمز و خوزستان نيز از نظر جغرافياي سياسي در ايران اهميت دارند و خوزستان مهمترين اين نقاط است. پس اگر خوزستان را درست تحليل و بررسي كنيم، از مهمترين نقاط دنيا است به همين دليل در 400 سال گذشته هر زمان خواسته‌اند به ايران فشار وارد كنند، از ناحيه خوزستان ورود كرده‌اند. در تاريخ معاصر نيز چنين بوده و نمونه آن نيز جنگ تحميلي بوده است. به همين دليل در تحليل اهميت خوزستان نبايد دچار ساده‌انگاري شويم، در حالي كه دشمنان ما اهميت خوزستان را به خوبي درك كرده‌اند.

وي ادامه داد: سرمايه‌گذاري در خوزستان، بازتوليد كشور را صدها برابر مي‌كند و آينده سياست، امنيت و اقتصاد كشور در خط جنوبي كشور و به ويژه خوزستان است و اگر بخواهيم آينده بهتري براي كشور تصور كنيم، بايد برنامه‌ريزي بهتري در خوزستان داشته باشيم. بسياري از دشمنان نيز به دليل اينكه اهميت خوزستان را مي‌دانند، به دنبال سياه‌نمايي و افزايش مهاجرت از اين استان هستند و اگر مهاجرت نخبگان افزايش يابد، جامعه منفعل مي‌شود و جامعه منفعل نيز متزلزل خواهد شد.

يوسفي در خصوص وقوع سيل در خوزستان، گفت: در حال حاضر شاهد تغييرات اقليمي در دنيا هستيم و بخش عمده تغيير اقليم در شمال آفريقا و خاورميانه است. تغيير اقليم در ايران نيز از غرب و جنوب غرب در حال ورود به فلات ايران است و پس اگر سيلي روي مي‌دهد، نبايد فكر كنيم مشكل خشكسالي رفع شده است. در تغيير اقليم، خشكسالي و سيل به توالي اتفاق مي‌افتد. نقشه‌هاي جهاني نيز نشان مي‌دهد كه ايران تا سال 2050 خشك‌تر خواهد شد و به همين دليل تغيير اقليم بايد مبناي تصميم‌گيري‌هاي آينده ما بايد باشد.

وي افزود: در ساليان پيش در كارون كشتي‌راني مي‌شد و دبي 5 تا 6 هزار در اين رودخانه جريان داشت و سيلي هم ايجاد نمي‌شد. در سال 84 نيز دبي كارون به 3500 مترمكعب رسيد و مشكلي پيش نيامد. ولي اكنون به دليل تجاوز به حريم رودخانه‌ها، شاهد بروز مشكلات هستيم و اكثر افرادي كه خسارت ديدند نيز افرادي بودند كه به حريم رودخانه‌ها تجاوز كرده بودند. بستر رودخانه به تدريج كوچك شده و جاده‌هاي ساحلي در حاشيه كارون ايجاد شده و همين موضوع موجب سرريز رودخانه و پس‌زدگي فاضلاب مي‌شود.

يوسفي گفت: اهواز، پس از تهران و مشهد، بيشترين حاشيه‌نشين را دارد و عارضه ديگر سيل اين است كه افرادي كه خانه و زمين كشاورزي خود را از دست داده‌اند، برخي از آنها ديگر به روستاي خود برنمي‌گردند و اين امكان وجود دارد كه در حاشيه اهواز مستقر شوند و اين موضوع مشكل حاشيه‌نشيني اهواز را بيشتر مي‌كند.

وي در خصوص فعاليت جهاد دانشگاهي نيز گفت: جهاد دانشگاهي بر اساس نياز روز در سال 1359 تشكيل شد و از همان سال‌هاي ابتداي فعاليت، منشاء خدمت بود. در شرايط جنگ و سال‌هاي دفاع مقدس نيز با توجه به شرايط، شاهد اقدامات خوبي از اين نهاد بوديم و پس از آن به تدريج به فراخور نياز كشور، اساسنامه نيز نهاد نيز تغيير كرد و وظايف متعدد علمي و فرهنگي بر عهده جهاد دانشگاهي قرار گرفت. جهاد دانشگاهي در چهارچوب ساختاري كشور، مجموعه‌اي مولد و غيروابسته به دولت و مجلس است. متاسفانه در سال‌هاي اخير تصميماتي اتخاذ شده كه ميزان وابستگي سازمان‌ها به دولت و مجلس را افزايش داده، ولي جهاد ددانشگاهي اين وابستگي را نداشته و به همين دليل شاهد نوآوري در اين مجموعه هستيم.

به گزارش ايسنا - منطقه خوزستان، سيدعليرضا علوي، رييس سازمان جهاد دانشگاهي خوزستان نيز با تاكيد بر اهميت رونق توليد، گفت: برنامه‌ريزي‌ها در جهاد دانشگاهي به‌گونه‌اي بوده كه در مسير خودكفايي كشور و كمك به رونق توليد داخل فعاليت كنيم و در همين راستا نيز در سال گذشته چندين مجموعه توليدي در اين نهاد در اهواز ايجاد شده است.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي توليدي در پژوهشكده تكنولوژي توليد جهاد دانشگاهي خوزستان، افزود: تدوين دانش فني و توليد مته‌هاي حفاري، عملكرد درخشان جهاد دانشگاهي در استان خوزستان بود كه موجب خودكفايي صنعت نفت در اين بخش خواهد شد. همچنين خط توليد فرآورده‌هاي شيميايي در سال گذشته راه‌اندازي شد.

علوي با اشاره به فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در حوزه‌هاي فرهنگي، آموزشي و پژوهشي، تصريح كرد: مجموعه پزشكي و درماني جهاد دانشگاهي نيز در سال گذشته توسعه خوبي داشت و علاوه بر بازسازي مركز خدمات تخصصي پزشكي، بخش جراحي محدود نيز در اين مجموعه فعاليت خود را آغاز كرد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار