رئیس مرکز بهداشت خوزستان گقت: انتظار می‌رود وضعیت اردوگاه‌ها از نظر بهداشتی ساماندهی شود. همچنین وضعیت اضطراری اردوگاه ها به وضعیت موقت تبدیل شود. بر نظافت، توزیع غذا و یخ نیز توجه بیشتری شود. همچنین با توجه به عدم وجود سیستم سرمایشی در چادرهای اسکان، وضعیت این چادرها برای مادران و کودکان مناسب نیستند.
کد خبر: ۷۳۷۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳ 24 April 2019

دکتر مهدی حسینی زاده در جلسه کارگروه تخصصی بهداشت و درمان با اشاره به معضلاتی که در جمعیت تحت تاثیر سیل وجود دارد، اظهار کرد: پس از وقوع سیل و ارائه خدمات در همه حوزه‌ها عده ای از مردم از محل زندگی خود جابه‌جا و در اردوگاه‌ها و کمپ‌ها استقرار یافتند که مجموعه بهداشت و برخی ادارات جهت ارائه خدمات در این مناطق حضور پیدا کردند. در ادامه کار و نظارت بر اردوگاه‌ها یکسری مشکلات وجود دارد که انتظار می‌رود در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.

به گزارش"تابناک" وی تصریح کرد: اکنون هنوز در اردوگاه‌ها وضعیت به صورت اضطراری است و از زمان مورد نیاز جهت تبدیل اردوگاه اضطراری به موقت گذشته است و باید اردوگاه‌ها به شکل موقت تعیین تکلیف می‌شدند اما این کار نشده است. 

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: مقوله دوم بازگشت مردم به روستاها است که باید مسائل بهداشتی جهت ایجاد زمینه بازگشت جمعیت به روستاها فراهم شود. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به حجم آبی که وارد روستاها شده و تبدیل بخشی از آن به ماندآب، گفت: اکنون در پیک اول بیماری‌های التور هستیم و شرایط اقلیمی و شرایط فعلی جهت بروز بیماری های روده‌ای مستعد است. در برخی شهرستان‌ها کار در این زمینه آغاز شده اما اگر سریعا کار در این زمینه انجام نشود دچار مخاطره و مشکل خواهیم شد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ سلامت مردم، عنوان کرد: همچنین انتظار می رود در اردوگاه یک مسئول به عنوان متولی باشد اما همچنان این معضل وجود دارد. اکنون معضلات بهداشتی در بسیاری از اردوگاه‌ها وجود دارد؛ بحث فاضلاب، پسماند، سازماندهی و نظارت بر نحوه توزیع مواد غذایی از معضلات این اردوگاه‌ها هستند که باید به این موارد توجه شود.

حسینی زاده تصریح کرد: آمار مراکز بهداشت از اردوگاه‌ها و مناطق سیل زده متفاوت است و انتظار داریم این آمار به واقعیت نزدیک شود تا به افرادی که نیاز است ارائه خدمت شود. اکنون اختلافی در آمار اردوگاه ها با آمار جمعیتی خانه‌های بهداشت وجود دارد که باید این آمار بروزرسانی و راست آزمایی شود تا خدمات بیشتر از حد ارائه نشود. یعنی اکنون به جمعیتی خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارائه می‌دهیم که در اصل واقعیت، وجود ندارند که این موضوع از نظر اقتصادی و پایش مراقبت‌های بهداشتی به هیچ وجه منطقی نیست.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گقت: انتظار می‌رود وضعیت اردوگاه‌ها از نظر بهداشتی ساماندهی شود. همچنین وضعیت اضطراری اردوگاه ها به وضعیت موقت تبدیل شود. بر نظافت، توزیع غذا و یخ نیز توجه بیشتری شود. همچنین با توجه به عدم وجود سیستم سرمایشی در چادرهای اسکان، وضعیت این چادرها برای مادران و کودکان مناسب نیستند.

وی با اشاره به ورود فاضلاب به رودخانه کارون، عنوان کرد: آیا رودخانه محل ریختن فاضلاب است؟ آیا در آینده نباید در این زمینه فکری شود؟

حسینی زاده با ابراز نگرانی از وضعیت فاضلاب اهواز، گفت: باید بپذیریم اهواز از نظر فاضلاب بسیار وضعیت بدی دارد و باید برای آینده و وضعیت فاضلاب فکری شود. تا چه زمانی می‌خواهیم درمان مسکنی انجام دهیم؟

منصور کتانباف در این جلسه اظهار کرد: یکی از معضلات شهری در محدوده شهر اهواز بازگشایی بلوارهای ساحلی به عنوان دو شریان شمال به جنوب و شرق به غربی هستند.

وی افزود سطح ارتفاع چهار پلی که قبل از انقلاب اسلامی بر روی رودخانه کارون احداث شده اند با رودخانه کوتاه‌تر از پل‌های احداث شده بعد از انقلاب است. در حال حاضر 9 پل بر روی رودخانه کارون وجود دارد که هشت پل از این تعداد در حال بهره‌برداری و یک پل در حال احداث است.

شهردار اهواز گفت: چهار پل قدیمی که قبل از انقلاب احداث شده اند پل سیاه، پل سفید (شهید بقایی)، پل چهارم (شهید علم الهدی) و پل سوم (شهید دقایقی) هستند. در این مقاطع به دلیل اینکه نوع احداث خیابان ها و بلوارهای ساحلی که باید از زیر پل‌ها عبور کنند به گونه‌ای است که در برخی جاها تراز آنها از تراز فعلی رودخانه پایین‌تر است و بحث نفوذ آب از رودخانه کارون و دفع فاضلاب در این نقاط وجود دارد.

کتانباف تصریح کرد: تا قبل ظهر امروز ورودی رودخانه کارون در مقطع اهواز ۲۶۸۳ مترمکعب بر ثانیه بود. شرکت آبفا اعلام می‌کند که سطح آب باید کمتر از این میزان فعلی باشد تا این چهار نقطه بازگشایی شود. دیگر مناطق بلوارهای ساحلی در حال بهره‌برداری هستند اما ورودی سیلو که در آن حفاری جهت دفع فاضلاب انجام شده است تا صبح ترمیم و بازگشایی می شود.

کتانباف گفت: حداقل تلاش جهت این است که تردد در برخی نقاط در یک لاین بلوارها برقرار شود و برای لاین بعدی باید منتظر فرونشست آب باشیم. همچنین پمپاژ آب سطحی و فاضلاب زیر پل سیاه با همکاری شرکت آبفا در حال انجام است و ادامه دارد تا بلوار ساحلی مدیریت و تردد به حالت عادی برگردد.

وی عنوان کرد: بحث گندزدایی، شست‌وشو و نظافت در دستور کار است که به صورت متوالی در حال انجام است. همچنین بحث استقرار مخازن پسماند، نظافت و اقدامات مورد نیاز در اردوگاه‌ها از زمان برپایی اردوگاه ها در حال انجام است.

شهردار اهواز عنوان کرد: اینکه تصور شود ظرف ۴۸ ساعت بلوارهای ساحلی بازگشایی شوند قطعاً تصور واقعی نیست و انجام نخواهد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در حد آب بالاست باید دبی آب به کمتر از ۲۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه برسد تا در چهار نقطه امکان بازگشایی بلوارهای ساحلی فراهم شود. قرار است دایک جمع آوری شود و همه تلاش در این زمینه است. بنابراین نباید با صحبتهایی، انتظار و توقع ایجاد شود که چرا ظرف ۴۸ ساعت بلوارهای ساحلی بازگشایی نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار