وزیر کشور:
وزیر کشور با بیان اینکه کل خسارت سیل اخیر 350 هزار میلیارد ریال است، گفت: از این میزان حدود 90 هزار میلیارد ریال کمک بدون عوض به مردم سیل زده پرداخت می شود.
کد خبر: ۷۳۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 24 April 2019

عبدالرضا رحمانی فضلی پس از بیستمین جلسه ستاد اطلاع رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه دستگاه های اجرایی آخرین وضعیت را در حوزه های اقتصادی مختلف ارایه کردند، روند قیمت ها و کالاهای موجود در بازار و خرید هایی که شده و باید وارد شود را بررسی کردیم.

وزیر کشور بیان کرد: هیچ شرایط نگران کننده ای در حوزه اقتصادی نداریم. سیاست هایی که اتخاذ شده مبنی بر نظارت و کنترل در قیمت ها است و انبارها نیز موظف شدند موجودی شان را متناسب کنند تا در بازار با هیچ گونه خللی روبه رو نشویم.

وی خاطر نشان کرد: موضوع سیل در تمام استان ها به جز بخشی از خوزستان که هنوز درگیر مقابله هستیم، تمام شده است. شناسنامه برای خسارت ها در حوزه کشاورزی، دامی، باغی، زنبور عسل، پرورش ماهی و طیور انجام شده و پرداخت ها در بخشی از خسارت ها شروع شده است و در دولت مصوبه بسیار خوبی داشتیم که شاید تا الان چنین مصوبه ای در پرداخت خسارت ها نبوده است.

وزیر کشور ادامه داد: تلاش ها بر این است که کشاورزان و تولید کنندگان ضرر نکنند. در حوزه مسکن 180 هزار واحد با مشکل روبه رو هستند (بخشی از خوزستان محاسبه نشده). 56 هزار واحد باید نوسازی شود و بقیه تعمیراتی است. اعتبارات لازم در قالب بدون عوض و تسهیلات و هم از محل ردیف های تملک سرمایه ای دیده شده است. 

رحمانی فضلی گفت: برآوردی که تاکنون داریم 350هزار میلیارد ریال کل خسارت ها در سیل بوده است. برآورد کردیم که از این میزان حدود 80 تا 90 هزار میلیارد ریال در بخش مسکن اختصاص یابد. ستاد پیشنهاد کرده که بخشی نیز در قالب تسهیلات که حدود 150هزار میلیارد ریال است، جبران شود.

وی ادامه داد: در جلسه ای که با معاون اول رییس جمهوری داشتیم، تصویب شد که 150 هزار میلیارد ریال تسهیلات داده شود و حدود 140 هزار میلیارد ریال از محل تملک سرمایه است که در جلسه امروز با رییس سازمان برنامه بودجه تصویب شد به زودی تخصیص یابد. پیشنهاد وزارت کشور این است که در مدت سه تا چهار ماه اول حداقل 40 درصد این منابع داده شود چون باید اول خسارت ها را بدهیم و خسارت ها پول نقد است و رییس سازمان برنامه بودجه موافقت کرد که این پرداخت انجام شود.

وزیر کشور گفت: در حوزه مسکن تفاهم نامه ای را با دستگاه های مختلف داریم. ستاد اجرای فرمان امام 20 هزار واحد و کمیته امداد 10 هزار واحد را تقبل کردند و همینطور قرارگاه خاتم الانبیا قرار شد که سهم خود را قبول کند و بازسازی را ادامه دهند.

رحمانی فضلی افزود: استان های معین انتخاب کردیم. خوزستان پنج استان معین، لرستان سه استان معین و برای گلستان و ایلام استان معین انتخاب کردیم تا همه ظرفیت های خود را پای کار آورند و کمک کنند. 

وی بیان کرد: برنامه ریزی به گونه ای است که در یک سال آینده مشکل اصلی مردم را که مسکن است به سرعت جبران کنیم. ساخت ها مستحکم باشد و در مسیر رودخانه و حریم نباشد و مستلزم گرفتن زمین در برخی مناطق است که اقدامات لازم را بنیاد مسکن انجام داده است.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار