رییس هیات ویژه گزارش ملی سیلاب گفت: وقتی بررسی سیلاب به دانشگاه تهران پیشنهاد شد ما با اشتیاق پذیرفتیم چراکه فکر کردیم کار دانشگاه تهران در بکارگیری همه ظرفیت های علمی کشور می تواند در خدمت کشور قرار گیرد. نگاه ما این است که از همه متخصصین و به ویژه دانشگاهیانی که در سیلاب های اخیر جزو مناطق آسیب دیده از سیل هستند، باید استفاده شود.
کد خبر: ۷۳۸۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 25 April 2019

محمود نیلی احمدآبادی عصر امروز پنجشنبه پنجم در نشستی با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه که در سالن اجتماعات برگزار شد، اظهار کرد: این هیئت کاملاً مستقل بوده و زیر نظر هیچ دستگاه دولتی و ارگانی نیست و مستقیماً گزارش‌ها را به رئیس‌جمهور اعلام خواهد کرد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: این استقلال هیئت مزیت و فرصتی فراهم کرده که تحت تأثیر هیچ جریانی قرار نگیرد؛ از سوی دیگر این استقلال کار را سخت هم خواهد کرد. امیدواریم گزارش‌ها مورد استفاده کل کشور قرار گیرد.

نیلی احمدآبادی با تقدیر از حس مسئولیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و همراهی با مجموعه مدیریتی استان و سیل‌زدگان در جریانات اخیر، بیان کرد: بی‌شک برگزاری این نشست با حضور اعضای هیئت‌علمی دانشگاه بسیار مهم است و مهم‌ترین هدف سفر به استان می‌باشد.

رئیس دانشگاه تهران، ادامه داد: به گمان همه ما کشور از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به‌عنوان یک‌نهاد به‌خوبی استفاده نکرده است و بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم به دلیل عدم بهره‌مندی از این ظرفیت است.

نیلی احمدآبادی گفت: ممکن است فردی از ما در نهادهای اجرایی، مراکز تصمیم‌گیری، مجلس، قوه قضائیه و … حضورداشته باشد و این فرصت‌ها می‌تواند مغتنم باشد اما به معنی استفاده از ظرفیت دانشگاه نیست. دانشگاه یعنی نهادی که همه اجزای آن در یک موضوع مشارکت می‌کنند و این استعداد می‌تواند بارور شده و در اختیار کل کشور قرار گیرد.

وی، اضافه کرد: در ایران تجربه کار گروهی قوی در درون دانشگاه و بین دانشگاه‌ها را نداریم؛ این مسئله نقطه‌ضعفی برای دانشگاه‌ها است؛ در سال‌های اخیر اکثر دانشگاه‌ها تلاش کرده‌اند به این مشکل غلبه کنند. با چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد دانشگاه‌ها باید جدی‌تر به این مسائل بپردازند.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، اذعان کرد: برخورد مسئولان کشور در تمامی سطوح نشان می‌دهد آن‌ها نیز تشنه راه‌حل و شنیدن حرف‌های جدید، مؤثر، علمی و مهم هستند.

نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: تجربه رئیس جمهور درباره سیل‌های اخیر دومین تجربه است که در سطح ملی صورت می‌گیرد؛ اولین تجربه درباره واقعه پلاسکو بود که به دانشگاه تربیت مدرس ارجاع شد.

وی، اظهار کرد: خوشبختانه این امر به‌خوبی انجام گرفت و گزارش‌هایی که از دستگاه‌های اجرایی و … ارائه گردید نشان داد کار موفقی انجام‌شده که منجر به تدوین آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی شد که می‌تواند کشور را در مقابل مخاطراتی مانند آتش‌سوزی ایمن کند.

رئیس دانشگاه تهران، بیان کرد: موضوع سیل با مسئله پلاسکو متفاوت است؛ گستردگی آن در کشور و تنوع تخصص‌ها و تأثیرات آن موجب متفاوت شدن این رخداد با رویداد آتش‌سوزی پلاسکو شده که بیشتر بخشی از مردم شهر تهران را درگیر کرده بود. به‌عنوان رخدادی تأسف‌بار مهم بود اما بر زندگی مردم و شرایط محیطی تأثیر اندکی داشت.

نیلی احمدآبادی، افزود: سیل مسئله‌ای ملی است و استان‌های متعددی را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده را می‌توان این‌چنین تحلیل کرد که نتیجه کارهای اشتباه صورت گرفته و کارهای صورت نگرفته است. اگر هیئت بتواند دو موضوع "کارهایی که باید انجام می‌شد و نشد" و "کارهایی که نباید انجام می‌شد و شد" را بررسی کند، کار بزرگی در کشور صورت گرفته است.

وی، ادامه داد: دانشگاه‌ها نشان داده‌اند جزو سالم‌ترین، بی‌طرف‌ترین و علمی‌ترین نهادهای کشور هستند و طبیعی است این مسئله به دانشگاه‌ها ارجاع داده شود؛ درباره فرایند صدور حکم و انتخاب افراد نیز نگاه اصلی ما این است که از ظرفیت تمام متخصصان و دانشگاهیانی که در این حوزه هستند و دانشگاهیانی که در سیل آب‌های اخیر دچار مشکل شده‌اند استفاده شود.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب‌ها، عنوان کرد: نکته قابل‌تأمل زمان و سرعت عمل است؛ زمان اجرای این طرح شش‌ماهه است و رخدادهایی که در کشور رخ می‌دهد، تأثیر اجتماعی آن‌ها و تحت تأثیر قرار گرفتن نهادها و ارگان‌ها بسیار محدود است و معمولاً رخدادی دیگر روی می‌دهد و همگان به آن می‌پردازند.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: ۱۵ کارگروه در ستاد گزارش ملی سیلاب‌ها تشکیل‌شده است و همچنین کارگروه تلفیق که مسئول تنظیم گزارش برای رئیس‌جمهور و جامعه است؛ ۲۰ نفر عضو ستاد در کارگروه‌ها به‌عنوان مسئول و اعضا قرار می‌گیرند و هر کارگروه نیز هفت عضو دارد و بناشده است اعضایی از دانشگاه‌های درگیر سیل با تخصص‌های مرتبط در این کارگروه‌ها حضورداشته باشند.

وی، گفت: نکته حائز اهمیت علاوه برنشان دادن توانایی‌های دانشگاهیان ارائه راهکار برای آینده است و سعی می‌کنیم گروه‌ها شامل افرادی شود که در حوزه تخصصی خود بهترین‌ها بوده و فرصت همکاری نیز داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران، اظهار کرد: هیئت در چهار مرحله "روایت دقیق، مستند و روشن ازآنچه اتفاق افتاده است"، "آسیب‌شناسی"، "آموخته‌ها و درس‌هایی که باید از این رخداد بیاموزیم" و "راهبرد" اقدام خواهد کرد و قطعاً نتیجه نهایی که راهبرد است می‌تواند مورداستفاده کشور قرار گیرد.

همچنین ایرج نظری اظهار کرد: هیچ تغییری در کشور ایجاد نمی‌شود مگر اینکه سه مولفه را در نظر داشته باشیم؛ ما باید علم داشته باشیم، باید به آن اعتقاد داشته باشیم و به آن علم، عمل کنیم. ما علم را داریم اما به آن اعتقاد نداریم و عمل نمی‌کنیم. نمونه و مثال بارز آن را در سد گتوند می‌بینید. 
  
وی افزود: در بحث خشک کردن تالاب‌ها، همه کسانی که در بحث محیط زیست، آب و... علمی دارند، گوشزد کردند که این کار صحیح نیست اما کسی به آن اعتقاد نداشت و به آن عمل نکرد و امروز ما نتیجه آن را می بینیم. امیدوارم در کاری که هیات ویژه گزارش ملی سیلاب انجام می‌دهد، دانشگاه‌ها را به عنوان مرجع تصمیم گیری و مرجعی که از مجریان بخواهد کارهای خود را به صورت علمی انجام دهند، تبدیل کند. 
  
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید بتوانیم این نگاه را تغییر دهیم و ثابت کنیم که اگر بخواهیم کاری صحیح انجام شود باید از طریق دانشگاه ها انجام شود. تمام کسانی که این کارهای اشتباه را انجام داده‌اند و این تصمیم گیری‌ها را کرده‌اند، یا اساتید دانشگاه‌ها بودند که مجری شدند یا شاگردان این اساتید بودند. این مجریان، شاگردان ما بوده‌اند و گناه آن‌ها گردن ما است و باید تلاش کنیم این گناه را اصلاح کنیم. 
  
نظری گفت: در حوزه مسائل بهداشتی، روانشناختی و در زمینه سلامت جسمانی به دنبال هر حادثه ای که ایجاد می‌شود، متناسب با نوع حادثه مشکلاتی بروز پیدا می‌کند. در لرستان سیل آمد و تخریب‌های شدیدی برجا گذاشت اما در خوزستان و جاهایی که دشت و جلگه هستند، ماندگاری آب، تغییرات زیست محیطی ایجاد می‌کند که موجب می‌شود طول مدتی که درگیر سیل هستیم و عوارضی که سیل در استان بر جا می گذارد، بسیار قدرتر و خطرناک تر باشد. به طوری که بیم آن می‌رود که بسیاری از بیماری‌هایی که سال‌های سال برای ریشه کنی آن‌ها زحمت کشیده شده است، دوباره بازگردند. چه بسا که در برخی نقاط نیز این بیماری‌ها را به صورت کانونی داشته‌ایم.

 در ادامه غلامحسین خواجه اظهار کرد: از روزهای اولیه سیلاب دانشگاه شهید چمران اهواز در ابعاد مختلفی که می‌توانست وارد شد و تلاش کرد که تا جایی که می‌تواند به کاهش آسیب‌های ناشی از سیلاب از طریق جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی کمک کند. 
  
وی افزود: برخی همکاران ما از یک تا 10 روز از حقوق خود را برای کمک به سیل زدگان اهدا کردند. اعزام اکیپ‌هایی از سوی دانشگاه برای ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره و اعزام اکیپ‌های دامپزشکی برای رسیدگی به دام‌های روستاییان و اعزام تیم‌های امداد و نجات از میان دانشجویان داوطلب با هماهنگی هلال احمر، از دیگر اقدامات انجام شده در دانشگاه بود. 
  
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: همکاران ما در دانشکده علوم آب و دانشکده علوم زمین نیز کمک‌هایی به مسئولان استان در زمینه‌های علمی و کاهش آسیب‌های ایجاد شده در سیل داشتند. اساتید ما در سازمان آب و برق استان نیز همکاری‌هایی درباره بررسی کنترل سیل با ارائه مشاوره داشتند. 
  
خواجه با اشاره به دستور رئیس جمهور در تهیه گزارش ملی سیلاب توسط دانشگاه، گفت: باید خوشحال باشیم که مسئولان اجرایی کشور چنین مساله ای را به دانشگاه ارجاع می دهند. 
  
وی با اشاره به برخی گله ها در زمینه انتخاب اعضای هیات ویژه بررسی سیلاب، تصریح کرد: دانشگاه شهید چمران دانشگاه با سابقه‌ای است و در همه زمینه‌ها از جمله علوم آب و علوم زمین، کادر قوی دارد و اعضای هیات علمی دانشگاه ما این آمادگی را دارند که بیشترین همکاری ها را در این زمینه داشته باشند. در نهایت امیدوارم نتیجه این کارها به نفع کشور و استان هایی که در معرض خطر سیل هستند، باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار