شریعتی:
استاندار خوزستان گفت: حداقل تلفات، حفظ پايداري سدها و مديريت ريسك، سه اولويت مدنظر در سيلاب خوزستان بود و مديريت سيل با اخذ نظرات دانشگاهيان انجام شد.
کد خبر: ۷۳۸۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸ 26 April 2019

غلامرضا شريعتي در ديدار با اعضاي هيات ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها، اظهار كرد: استان خوزستان از ديرباز با مقوله سيلاب درگير بوده است، ولي با توجه به اينكه چند سالي شاهد خشكسالي در استان بوديم، ذهنيت مردم از سيلاب‌ها فاصله گرفته بود و برخي مردم باور نمي‌كردند كه آب وارد روستاها خواهد شد. در برخي روستاها زماني كه اخطار تخليه داده مي‌شد، مردم محل را ترك نمي‌كردند، زيرا باور نمي‌كردند كه روستا به زير آب برود، با اين حال عوامل اجرايي مي‌ماندند و زماني كه آب مي‌آمد، وسايل و احشام مردم را منتقل مي‌كردند.

وي افزود: حجم آب ورودي به استان بسيار زياد بود و در حوزه كرخه با دوره بازگشت هزار ساله و در حوزه‌هاي كارون و دز با دوره بازگشت 200 ساله مواجه بوديم. بنده نيز با توجه به حجم سيلاب، از ابتدا در جريان همه اقدامات بودم و مداخلات لازم را انجام دادم. در برخي موارد نيز پيشنهادهايي به رييس جمهور ارائه و موافقت اوليه نيز اخذ شده است كه در برخي حوزه‌ها مانند كرخه و كارون، كانال‌هاي سيلاب‌بر ايجاد شود تا در آينده با چنين مشكلاتی مواجه نشويم.

شريعتي تصريح كرد: كاملا آماده همكاري با هيات ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها هستيم و اطلاعاتي كه در اختيار است، در اختيار اين هيات قرار خواهد گرفت و دستگاه‌های اجرايي را نيز موظف مي‌كنيم كه در سريع‌ترين زمان ممكن، همكاري لازم را داشته باشند تا روايت دقيقي از ماجرا، ثبت و تهيه شود. شوراي تامين استان نيز كاملا در جريان اتفاقات بوده است و بسياري از تصميم‌گيري‌ها در اين شورا اتخاذ شده است. اگر شاهد هستيم كه در جريان سيل در خوزستان تلفات جاني نداشتيم، به اين دليل بوده كه مديريت سيل و تصميمات بر اساس اصول علمي و طبق دستورالعمل وزارت نيرو و با اخذ نظر استادان دانشگاه انجام شده است و همه اركان تصميم‌گيري در استان به صورت شبانه‌روزي درگير موضوع بوده‌اند.

استاندار خوزستان گفت: سيلاب خوزستان مساله‌اي نبود كه يك سازمان يا يك وزارتخانه از پس مديريت آن برآيد و گاهي برخي تصميمات به گونه‌اي بود كه يك رييس سازمان به تنهايي نمي‌توانست تبعاتش را بر عهده گيرد و لازم بود همه ارگان ها باهم همكاري داشته باشند. در مجموع، با محدوديت‌هاي زيادي مواجه بوديم و آورد آب نيز بسيار زياد بود و به همين دليل، سياست نخست اين بود كه حداقل تلفات را داشته باشيم. دوم، حفظ پايداري سدها بود و اولويت سوم، مديريت ريسك بود تا حداقل خسارت‌هاي اقتصادي را داشته باشيم.

وي ادامه داد: مديريت سدها نيز بسيار پيچيده بود. از طرفي سد دز را داشتيم با بيش از 50 سال عمر، سد گتوند كه با محدوديت در تخليه مواجه بوديم و سد كرخه كه تاكنون چنين ذخيره‌اي را تجربه نكرده بود. پيش از وقوع سيلاب، ذخيره سد كرخه 4.7 ميليارد مترمكعب بود و هرچه تخليه مي‌شد، آورد به قدري زياد بود كه ذخيره سد كمتر از اين ميزان نمي‌شد و به همين دليل در چنين شرايط دشواري مجبور بوديم تصميماتي را اتخاذ كنيم و مسئوليت را نيز بر عهده بگيريم.

شريعتي گفت: تيمي از استادان دانشگاه همراه بنده بودند و به صورت مستمر از منطقه بازديد مي‌كردند و نتيجه بررسي‌ها را در اختيار مي‌گذاشتند. همچنين از تجربيات مردم محلي نيز استفاده شد و تلاش بر اين بود كه تعادلي ميان نظرات كارشناسان و مردم محلي ايجاد شود تا بهترين تصميم را بگيريم. يك شركت مشاور نيز در اين زمينه كمك كرد و تصميمات حاصل خرد جمعي بود. مديريت سيل، تجربه خوب، ولي سخت و سنگين بود و اميدواريم در روزهاي آينده مشكلات شادگان، آبادان و خرمشهر نيز حل شود و شرايط عادي بر استان حاكم شود.

دكتر محمود نيلي‌احمدآبادي، رييس هيات ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها نيز در اين ديدار اظهار كرد: با توجه به اينكه دانشگاه شهيد چمران اهواز در منطقه وقوع سيلاب قرار دارد و استادان و متخصصان حوزه علوم آب نيز در اين دانشگاه فعال هستند، اين سفر به اهواز انجام شد و در این سفر نيز در نشستي با اعضاي هيات علمي اين دانشگاه، موضوع نحوه تدوين گزارش براي ارائه به رييس جمهور مورد بحث قرار گرفت. اين گزارش در چهار بخش روايت حادثه، آسيب‌شناسي، درس‌هايي كه بايد از آن گرفت و در نهايت، راهبردها، تنظيم خواهد شد.

وي افزود: سيل خوزستان، از نظر حجم آورد آب و مدت استقرار سيل در استان و خسارت‌ها، بيشترين ميزان را داشته است و در روزهاي آينده اعضاي كارگروه‌هايي كه تعيين شده است به خوزستان سفر خواهند كرد و در نشست با مديران استان، اطلاعات لازم را جمع‌آوري خواهند كرد.

نيلي‌احمد‌آبادي با تاكيد بر اينكه شرايط در استان بحراني بوده و تصميم‌گيري در شرايط بحراني قطعا دشوارتر است، تصريح كرد: تشكيل هيات ويژه گزارش ملي سيلاب‌ها از سوي رييس جمهور اقدام بسيار خوبي بود و البته مسئوليت سنگيني را نيز بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار