استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان با اشاره به لزوم تامین خوراک لازم برای افزایش فعالیت پتروشیمی‌های استان، گفت: فلرهای نفتی که موجب بروز آلایندگی در استان شده‌اند باید به خوراک اولیه برای پتروشیمی‌ها تبدیل شوند.
کد خبر: ۷۳۸۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ 28 April 2019

غلامرضا شریعتی در مراسم اتمام ساخت و حمل اولین تجهیز پروژه NGL خارگ اظهار کرد: وقتی می‌پرسیم چرا پتروشیمی‌ها با ظرفیت 100 درصد یا 90 درصد فعالیت نمی‌کنند دلیل این است که خوراک لازم تامین نمی‌شود. خوراک این پتروشیمی‌ها وجود دارد و در حال آلوده کردن محیط زیست ما است و برای اهواز و استان آلایندگی ایجاد می‌کند. آماده سازی این خوراک و رساندن آن به پتروشیمی به حلقه مفقوده ما تبدیل شده است.

وی افزود: NGL3200 که در غرب کارون در حال انجام است، 1.4 میلیارد یورو هزینه دارد و میتواند ظرفیت عظیمی از فلرهایی که در آنجا میسوزد را به مواد اولیه برای صنایع پتروسیمی بندر امام و... تبدیل کند. ما این صنایع را ایجاد کرده‌ایم و سرمایه‌گذاری لازم را انجام داده‌ایم اما این سرمایه را به پول و ثروت برای مردم تبدیل نمی‌کنیم.

استاندار خوزستان گفت: این انتقادات و ایرادات به کار ما وارد است و باید آن را به طور جدی پیگیری می‌کردیم. این پیگیری‌ها به توافقنامه‌ای منجر شد که در حضور رئیس جمهور سال گذشته در عسلویه امضا شد. براساس این تواقنامه صنایع پتروشیمی اعلام آمادگی کردند که اکنون که وزارت نفت نمی‌تواند این کار را انجام دهد، آن‌ها هزینه‌‌های لازم را برای خرید دستگاه‌ها انجام می‌دهند تا این گازها به خوراک اولیه برای پتروشیمی‌ها تبدیل شوند. این توافقنامه در حال اجرایی شدن است و این کار در برخی مناطق اهواز در حال آغاز شدن است.

شریعتی تصریح کرد: به دنبال این هستیم که یک میلیارد دلار یا یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کنیم. با انجام این کار بیش از 80 درصد فلرهایی که در استان در حال سوختن هستند را به خوراک اولیه برای پتروشیمی‌ها تبدیل می‌کنیم. برای این کار ممکن است لازم باشد صنایع پتروشیمی جدیدی نیز در استان راه‌اندازی شوند که این کار به تولید ثروت بیشتر منجر می‌شود. در عین حال از آلایندگی جلوگیری می‌شود و سلامت جامعه و مردم ما بیش از پیش تامین می‌شود.

وی گفت: کمتر استانی در کشور وجود دارد که این ظرفیت‌ها را داشته و بتواند این صنعت پتروشیمی را داشته باشد. پتروشیمی و پالایشگاه‌ها ثروت‌های ارزشمند استان هستند که باید حفظ شوند و باید برای آن‌ها ارزش قائل شد.

استاندار خوزستان با اشاره به برخی تغییرات اقلیمی که در کشور و دنیا در حال روی دادن هستند، گفت: تغییرات اقلیمی شدید می‌تواند مشکلات جدی برای دنیا یا کشور ایجاد کند، اگر همه در کنار هم و همراه باشیم و دست به دست هم دهیم می‌توانیم به این تغییرات فائق شویم.

شریعتی ادامه داد: در سیل عظیمی که رخ داد، 15 میلیارد متر مکعب آب ظرف مدت کوتاهی وارد استان شد و همه ما در این شرایط منیت را کنار گذاشتیم و هر کدام بخشی از کار را انجام دادیم. همه هر کاری که از دستشان بر می‌آمد انجام دادند. این سیل باید برای استان و کشور مستندسازی شود. علی رغم همه مشکلات با همکاری مردم با یکدیگر در این سیل یک سرمایه اجتماعی عظیم به دست آمد. هرچه از دست داده باشیم ارزش چیزی را که به دست آورده‌ایم را داشته است چراکه به معنی واقعی کلمه یک ملت سازی عظیم برای ما رخ داد، بعد از 8 سال دفاع مقدس ما چنین اجماع عمده‌ای از مردم را نداشتیم.

وی افزود: سیل چندین استان را گرفتار کرد و یک سرمایه اجتماعی عظیم برای ما ایجاد کرد. البته حتما باید ایرادات، اشکالات و قصور و ضعف‌های ما مشخص شود اما نباید این کار منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و آسیب زدن به این سرمایه بزرگی که به دست آورده‌ایم شود.

استاندار خوزستان گفت: سیل مشکلات جدی برای ما ایجاد کرد اما در خوزستان تلفات نداشتیم. سدهای استان پایداری داشتند و همچنین سیل خوزستان را احیا کرد و تالاب‌ها زنده و کانون‌های ریزگرد استان نیز از آب پر شدند.

در این مراسم مهری مدیرعامل شرکت رآکتورساز نیز اظهار کرد: این تجهیز وزنی حدود 130 تن و 36 متر طول دارد. این کار باید به طور معمول بین 10 تا 12ماه به طول بیانجامد اما این کار را در 55 روز انجام داده‌ایم و این می‌تواند تحول بزرگی در این صنعت باشد تا بتوانیم با سرعت زیاد و رعایت کامل اصول کیفیت کارمان را انجام دهیم.

وی افزود: ما عهده‌دار بخش ساخت داخل این پروژه شده‌ایم که حدود 55 درصد کار است. اگر قرار باشد با 450 میلیون یورو طرح تمام شود سهم بخش ساخت داخل حدود 250 میلیون یورو می‌شود.

مدیرعامل شرکت رآکتورساز گفت: البته همه بخش ساخت داخل را نمی‌توانیم خودمان انجام دهیم. کارهایی که توانایی انجام آن‌ها را داریم خودمان انجام می‌دهیم بقیه آن را نیز قرار است از توانایی‌های استان استفاده کنیم. در نهایت اگر نیروهای درون استان نتوانستند کار را انجام دهند در آن صورت بقیه کارها را به خارج استان می‌سپاریم. البته تمام این برنامه‌ریزی‌ها منوط به این است که طرح ما تامین مالی شود.

وی افزود: شرکت راکتورساز حدود نیم قرن است که فعالیت می‌کند و در ساخت راکتور در بخش تبدیل نفت به بنزین در ایران اولین هستیم.

مدیرعامل شرکت رآکتورساز در خصوص اشتغال مردم خوزستان در پروژه‌های مختلف در استان، تصریح کرد: در خوزستان از نظر کاری رشد اشتغال چندان بالا نیست. مسئولان می‌توانند به طور مثال در شورای شهر تصویب کنند که کلیه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها باید کارهای خود را در مرحله اول به درون استان واگذار کنند. چراکه کارهای استان به استان‌های دیگر واگذار می‌شود و ما از استان‌های دیگری مانند بندرعباس و بوشهر کار می‌گیریم.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار