منطقه حفاظتی دشت ناز ساری به عنوان نخستین مرکز تکثیرگوزن زرد ایرانی درکشور که سال گذشته به دلیل تلف شدن هر 10 راس نوزاد گوزن زرد غبار مرگ بر پیشانی اش نشسته بود، در سال جاری با تولد پنج راس گوزن زرد حیات دوباره گرفت.
کد خبر: ۷۳۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 28 April 2019

منطقه حفاظتی دشت ناز ساری به عنوان نخستین مرکز تکثیرگوزن زرد ایرانی درکشور که سال گذشته به دلیل تلف شدن هر 10 راس نوزاد گوزن زرد غبار مرگ بر پیشانی اش نشسته بود، در سال جاری با تولد پنج راس گوزن زرد حیات دوباره گرفت.

رئیس اداره محیط زیست مازندران گفت: امسال پنج گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ساری متولد شدند.
کوروس ربیعی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هر پنج زایش به طور طبیعی انجام و نوزادها نیز در برابر شکارچیان بی رحم ( گربه جنگلی و شغال) موجود در منطقه حفاظتی تحت مراقبت شدید قرار دارند.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود تا حداکثر پایان اردیبهشت ماه سال جاری پنج گوزن ماده باردار دیگر نیز تولد نوزادشان را داشته باشند و تعداد زایش سال جاری در این مرکز به 10 راس برسد.
ربیعی خاطرنشان کرد: به نظرمی رسد در سال جاری سالی پر زایش برای گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ساری باشد و افزایش تکثیر و پرورش گوزن زرد در این مرکز می تواند رونق سایر سایت های وابسته در سطح کشور را به دنبال داشته باشد.
به گفته وی همساله تعدادی از نوزادهای گوزن زرد ایرانی از منطقه حفاظتی دشت ناز به 10 سایت فعال این گونه ها در معرض انقراض اهداء می شود.
***تهدید نوزادها از سوی گربه جنگلی
رئیس اداره حیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران مهمترین تهدید برای رشد نوزاد گوزن زرد ایرانی در منطقه حفاظتی دشت ناز ساری را وجود گربه جنگلی و شغال در این منطقه اعلام کرد.
ربیعی افزود: در سال گذشته تمام نوزاد های گوزن زرد ایرانی طعمه این شکارچیان بی رحم قرار گرفتند و دست محیط زیست از این گونه های در حال انقراض کوتاه ماند.
وی اضافه کرد: درسال جاری برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ سال گذشته، مراقبت های ویژه شبانه روزی از گوزن ماده باردار انجام شد و نتیجه آن هم متولد شدن پنج نوزاد سالم گوزن زرد بود.
ربیعی خاطرنشان کرد: گوزن های ماده نسبت به نوزادشان حساس هستند به طوری که به محض دست زدن به ان ، مادر از شیردادنشان امتناع می کند و با این فرایند مراقبت های ما باید دور را دور باشد.
منطقه حفاظتی دشت ناز ساری به مساحت 55 هکتار از حدود چهار دهه پیش تاکنون به عنوان مرکز تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی از گونه های در حال انقراض فعال است و هم اکنون در این مرکز 35 گوزن زرد ایرانی نر و ماده نگهداری می شوند.
براساس آمار تاکنون از این مرکز بیش از 400 گوزن زرد ایرانی به 10 سایت نگهداری این گونه های در معرض انقراض اهداء شده است.
گوزن زرد، بدنی زرد مایل به قرمز با خال های سفید دارد، عمر متوسط آن 20 سال و غذای اصلی آن ذرت، جو و بلوط است.
این گونه پستاندار گروهی زندگی می کنند و در فاصله نیمه شب تا سحر بیشترین فعالیت را دارند. نوزاد آنها بلافاصله پس از تولد می تواند راه برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار