عنایت الله رحیمی: همچنین شوراها باید مراقبت کنند که امور و کارها به دوستان و نزدیکان واگذار نشود و با بستن روزنه هایی که ممکن است از آن طریق این اتفاق بیفتد، زمینه اعتماد هرچه بیشتر مردم به شوراها و شهرداری ها را فراهم کنند.
کد خبر: ۷۳۹۵۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲ 29 April 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا: عنایت الله رحیمی، دوشنبه در همایش شوراهای اسلامی، روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای فارس در شیراز افزود: شهردار توسط اعضای شورا انتخاب می شود و اگر ضعف و اشکالی هم در کار باشد این شهردار است که باید پاسخگو باشد.
او ادامه داد: اعضای شورا باید خواسته ها و مطالب خود را از طریق شهردار به مجموعه شهرداری منتقل کنند.
وی گفت: همچنین شوراها باید مراقبت کنند که امور و کارها به دوستان و نزدیکان واگذار نشود و با بستن روزنه هایی که ممکن است از آن طریق این اتفاق بیفتد، زمینه اعتماد هرچه بیشتر مردم به شوراها و شهرداری ها را فراهم کنند.
استاندار فارس، ضمن تاکید بر لزوم استفاده از نظر و دیدگاه شوراها بیان داشت: البته در هیچ جای قانون ذکر نشده که اگر فرماندار یا مسئولی قرار است در استان یا شهرستان تغییر کند با شورا هماهنگی و مشورت شود هر چند ما خواستار همکاری و هم افزایی هستیم.

**شوراها، سطح خدمات دهی به روستاها را افزایش داده اند
مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری فارس هم در این همایش اظهار داشت: با تشکیل نهاد شورا، سطح خدمات رسانی به مردم به ویژه در روستاها افزایش چشمگیری داشته است.
سید علی نقی لقمانی، افزود: البته شوراها در مسیر خدمات رسانی به مردم در برخی حوزه ها ضعف هایی داشته اند اما اینکه تمام عملکرد شوراها از ابتدای شکل گیری تاکنون را هم زیرسوال ببریم و نادیده بگیریم، منصفانه نیست.
او ادامه داد: شوراهای اسلامی به عنوان نمایندگان مستقیم مردم و پل های ارتباطی بین آحاد جامعه و مسئولان دولتی در معنای عام خود بسیار تعیین کننده هستند.
وی اضافه کرد: شورای پنجم امروز در نیمه راه قرار دارد و باید الزاماتی را مد نظر قرار دهد، عملکرد بیست ساله شورا را مرور کند، دستاوردها را بازتاب داده و آنها را با برنامه های دوره اول تطبیق دهد.
لقمانی از شوراها خواست که نسبت به پرداخت حقوق پرسنل و کارکنان شهرداری حساس باشند و مراقبت کنند که این کار به موقع انجام شود تا موجب انباشت بدهی شهرداری نشود.
وی، همچنین از مدیریت شهری و شوراها خواست که بر ساخت و سازهای حریم شهرها و روستاهایی که در نزدیکی شهرها قرار دارند، نظارت کنند.
او بیان کرد: وجود اختلاف نظر بین اعضای شورا هم یک امر طبیعی است اما این اختلاف باید با مبنا و محور قرار دادن قانون و مقررات حل شود.

** برخی مسئولان جایگاه شوراها را به درستی نشناخته اند
رئیس شورای اسلامی استان فارس هم گفت: تجربه دوره های گذشته شوراها نشان می دهد که با وجود پیش بینی های انجام شده در قوانین، هنوز این جایگاه به شان واقعی خود نرسیده و در نتیجه مشارکت مدنی نیز، شکل عینی و تجربی قابل قبولی به خود نگرفته است.
علی خرمی افزود: شوراها به عنوان یکی از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم، از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و امروز پس از 20 سال فعالیت این نهاد فعالیت اعضای شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها را می توان چشمگیر و قابل تحسین دانست.
او اظهار داشت: هدف از تشکیل شوراها، مشارکت دادن عموم مردم از پایین ترین سطح جامعه تا بالاترین سطح آن در اداره امور است و قرار بر این بوده و هست که از طریق شوراها، زمینه‌ بحث و گفت و گو در سطوح محلی و ملی برای همه افراد و گروه ها در کشور فراهم شود تا حس نقش آفرینی در حاکمیت بیش از پیش به مردم منتقل شود.
وی بیان کرد: امروز برخی مسئولان و حتی نهادهای رسمی کشور جایگاه شوراها را یا به درستی نشناخته اند و یا با علم به جایگاه رفیع آن، به دلایل مختلف به دنبال تضعیف آن هستند.
رئیس شورای اسلامی استان فارس ادامه داد: برخی نیز سهوا یا عمدا، با گرفتار کردن شوراها در نیازهای اولیه شان عرصه را برای حیات موثر و قدرتمند این نهاد مدنی، سخت تر و سخت تر می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار