در جلسه کارگروه بهداشت ستاد بحران خوزستان:
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: سه طرح حوزه زنان و خانواده با تمرکز بر مناطق سیل زده خوزستان با قوت و جدیت بیشتر در سال 98 دنبال می شود.
کد خبر: ۷۳۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷ 29 April 2019

سه طرح با تمرکز بر مناطق سیل زده خوزستان دنبال می شود/ در سیل خوزستان شیوع بیماری واگیردار رخ نداد

معصومه ابتکار در جلسه کارگروه بهداشت ستاد بحران خوزستان که امروز (9 اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: گزارش‌های ارائه شده از اقدامات در زمان وقوع سیل بسیار ارزنده است و همه حاکی از نگاه تخصصی، حرفه‌ای، دقیق، به موقع و جزو شرایط بحران بوده است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، از تلفات انسانی و شیوع بیماری‌های واگیردار و مشکلاتی که گاهی اوقات در این حوادث رخ می‌دهند، جلوگیری شده است. همچنین در بخش‌های زیرساختی، دستگاه‌های دولتی اقداماتی انجام دادند و از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری شده است. از زیر آب رفتن شهرها و اتفاقات ناگوار بر اثر این سیلاب مهیب نیز جلوگیری شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: با اقدامات انجام شده بسیاری از کمپ‌های اسکان سیل‌زدگان برچیده شده است و مردم در منازل اجاره‌ای یا نزد اقوام اسکان یافته‌اند و به هر روش دیگری از اردوگاه‌ها خارج شده‌اند. امیدواریم این موضوع ساماندهی شود زیرا تجربه کشور در خصوص این کمپ‌ها و اردوگاه‌ها نشان می‌دهد که دشواری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.

ابتکار افزود: قطعا باید برای افرادی که منازل‌شان به طور کامل تخریب شده است فکر اساسی شود و تا حد امکان برای اسکان این افراد در مکان‌های اجاره‌ای تلاش شود که دولت در این زمینه اعلام کرده است اجاره منازل این افراد را پرداخت خواهد کرد و این موضوع از جهات مختلف اجتماعی و بهداشتی بسیار بهتر است.

وی عنوان کرد: در این سیلاب، کمک‌های مردمی و اتفاق بزرگی که در سطح ملی رخ داد و حس نوع‌دوستی که شکل گرفت و پشتیبانی مردم از مسئولین بسیار حائز اهمیت است. حضور مردم در کنار مسئولین بسیار حائز اهمیت است. کمک‌های نقدی و غیر نقدی مردم از مناطق مختلف بسیار معنی‌دار بود و برخی از افراد از مناطقی که خودشان آسیب دیده بودند، به مردم سیل‌زده کمک کردند. برای مثال اولین کمک‌های ارسالی به مناطق سیل‌زده، از سرپل ذهاب بود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: امروز با جمعی از دستگاه‌های اجرایی جهت ارزیابی ابعاد مختلف مساله و پیگیری، اقدامات مورد نیاز را انجام دهیم. 

ابتکار با اشاره به تغییر اقلیم، گفت: با توجه به تغییر اقلیم و تغییر شدید آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود در کل جهان با چنین حوادثی بیشتر مواجه خواهیم بود. البته پیش‌بینی‌ها درصد خطایی دارند بنابراین مدیریت بحران و ارزیابی ریسک بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: برای مواجهه با این حوادث باید آمادگی لازم را ایجاد کنیم. همزمان با سیل که در ایران رخ داد، در آسیای شرقی و قاره آمریکا نیز سیل رخ داد. اکنون نیز در کانادا سیل رخ داده است. بنابراین این مساله پدیده جهانی است و دلیل آن تغییر اقلیم و آثار تغییر اقلیم است که باید برای آن آماده باشیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده بیان کرد: باید حداکثر استفاده از بهره‌ها و فایده‌های زیست محیطی سیل و بارندگی را ببریم. سیل و این بارندگی برکات زیادی داشته است. آب‌خیزداری، حفاظت از رودخانه‌ها، جلوگیری از ساخت و ساز در حریم رودخانه و جلوگیری از تخریب رودخانه‌ها، توجه به تالاب‌ها و احیای تالاب‌ها برخی از اقدامات مورد نیاز جهت حفاظت از محیط زیست است. یکی از کارکردهای شناخته شده تالاب‌ها در دنیا، کاهش خطرات سیل است. دو تالاب بزرگ در خوزستان وجود دارد که از قدیم این کارکرد را داشته‌اند و در این حادثه نیز این کارکرد نشان داده شد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه اکثر مناطق در حال خارج شدن از وضعیت سیل و بحران هستند اما همچنان موضوع بیماری‌های واگیردار، دسترسی به آب شرب سالم، بهداشت مناطق و خطر حشرات وجود دارد که پایش در این شرایط بسیار حساس است. تأمین آب شرب مناطقی که به آب شرب سالم دسترسی ندارند، باید با دقت پیگیری شود. همچنین در مناطقی که ماندآب وجود دارد، خطرات افزایش می‌یابد.

ابتکار تصریح کرد: با وجود اینکه به زنان و کودکان توجه ویژه‌ای شده است اما همچنان باید به این قشر توجه بیشتری شود. بسیاری از این افراد دچار آسیب روحی، روانی شده‌اند و نگران خسارت‌های خود هستند اما دولت تعهد کرده است که همه خسارت‌های منازل، زمین‌های کشاورزی و کارگاه‌ها تأمین خواهد شد. این مصوبه دولت اجرایی شده است و برخی از پرداخت خسارت‌ها آغاز شده است و در این موضوع شکی نیست.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آسیب روانی سیل بسیار جدی است و در مادران و کودکان حساسیت بیشتری دارد. در معاونت زنان و خانواده با همکاری امور بانوان، طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در خوزستان اجرا شده است. این طرح دارای تسهیل‌گران خوبی است و اعلام کرده‌ایم که این طرح با قدرت بیشتر و تمرکز بر مناطق سیل‌زده در سال جاری در این مناطق اجرا خواهد شد. از تشکل‌های روان‌پزشکی، انجمن‌ها و جامعه‌شناسی می‌خواهیم که در این موضوعات با ما همکاری بیشتری داشته باشند تا این افراد به مرحله بازسازی و بازگشت به زندگی عادی برسند.

وی افزود: همچنین همزمان طرح دیگری با عنوان طرح گفت‌وگوی ملی خانواده در خوزستان آغاز شده است که به مساله آسیب‌های خانواده و تقویت روابط خانواده توجه دارد. اکنون اختلال ارتباطی به عنوان یکی از مشکلات اصلی خانواده ایرانی و کل دنیا مطرح است که بر این موضوع تمرکز کرده‌ایم. مرحله اول این طرح در خوزستان اجرا شده است و در مرحله دوم تسهیل‌گران تقویت خواهند شد. به دلیل آسیب‌هایی که به مناطق سیل‌زده وارد شده، تمرکز این طرح بر مناطق آسیب‌دیده از سیل خواهد بود.

ابتکار تصریح کرد: طرح توان‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از طرح‌ها است که فعالیت تشکل‌های حوزه بهداشت و درمان و اینکه بتواند در شرایط بحران فعالیت کنند، بسیار حائز اهمیت است. در شرایط بحران به تربیت نیروی تخصصی نیاز داریم و در این شرایط باید اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: می‌خواهیم که اقدامات انجام شده مستندسازی شود که برای انتقال تجربه و به عنوان تاریخچه‌ای از اتفاقات و اقدامات انجام شده در دسترس باشد.

همچنین سیده فرانک موسوی اظهار کرد: برخی از مناطق خوزستان بیش از یک ماه است که درگیر سیلاب هستند و شرایط خوزستان شرایط اورژانسی بود.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی نیروهای مسلح و مردم با اتحاد و همدلی به صورت شبانه روزی پای کار بودند و همکاری بین مردم بعد از کمک‌های دولتی و غیر دولتی باعث شد بتوانیم بحرانی به این بزرگی را پشت سر بگذاریم.

وی بیان کرد: سیلاب در خوزستان با سایر استان‌ها متفاوت بود چرا که مدت طولانی‌تری را درگیر سیل بودیم و همین امر مسئولیت‌های استان را نسبت به مردم سخت‌تر کرده بود که جا دارد از استاندار خوزستان و سایر مسئولانی که تلاش شبانه روزی برای مدیریت سیلاب داشتند قدردانی کنیم.

موسوی تصریح کرد: از همان ابتدای سیلاب در مناطق استان نیازسنجی‌های را در دستور کار داشتیم و نیازهای ویژه بانوان و کودکان مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی گفت: با کمک سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های متولی تا آنجا که در توان من بود نیازهای ضروری بانوان و کودکان را تهیه کردیم؛ کانون پرورش فکری نیز در این ایام در کمپ‌ها فعالیت‌های خوبی را برای کودکان برگزار کرد که جای تقدیر دارد.

موسوی بیان کرد: شاید در سیلاب اخیر بیشترین آسیب را بانوان و کودکان دیدند به همین دلیل تیم‌های مختلف به مددکاری به مناطق اعزام شدند که در این زمینه اقدامات خوبی برای زلزله زدگان انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه به خوبی با ما همکاری داشتند، تیم‌های مددکاری، روانشناسی در حوزه‌های مختلف اثرگذاری خود را در مناطق سیل زده داشتند.

موسوی گفت: بررسی مسائل بهداشتی و درمانی از اقدامات ویژه ای بود که صورت گرفت، همچنین خدمات ویژه ای به زنان باردار ارائه شد.

وی اظهار کرد: همدلی و اتحاد مردم با دولت شاید در دوران دفاع مقدس نیز مشاهده شد و در این سیلاب اخیر بار دیگر مردم نشان دادند هنوز در کنار یکدیگر و نظام ایستاده اند.

دکتر شاپور مسعودی‌فر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی دزفول به عنوان یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی خوزستان سه شهرستان دزفول، شوش و گتوند را تحت پوشش قرار می‌دهد. 
  
وی با اشاره به وقوع سیل در خوزستان تصریح کرد: در طول بحران، وضعیت به گونه‌ای بود که 54 روستای حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول با جمعیت بیش از 27 هزار نفر تخلیه شدند. همچنین هفت خانه بهداشت تحت تأثیر سیلاب قرار گرفتند. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: در این شرایط 26 کمپ محل اسکان موقت در دو شهرستان دزفول و شوش برپا شد که کمپ‌های شهرستان دزفول در مدت سه روز برچیده شد و کمپ‌های باقی‌مانده در شهرستان شوش بودند. بیش از 5300 نفر در این 26 کمپ مستقر شدند. 
  
مسعودی‌فر با بیان اینکه شهرستان شوش به شدت تحت تأثیر سیلاب بود، تصریح کرد: تیم‌های سلامت ثابت و سیار در محل‌های اسکان سیل‌زدگان مستقر شدند تا اقدامات مورد نیاز را انجام دهند و تا هفتم اردیبهشت ماه حدود 8813 ویزیت پزشک در محل‌های اسکان انجام شد. 
  
وی با اشاره به مشکلاتی که در شهرستان‌های حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول وجود داشت، افزود: بحث اسهال حاد آبکی و مشکلات از حیث مراقبت‌های سندرمیک وجود داشت که به خوبی کنترل شد. در زمینه سرخک و فلج اطفال نیز اقدامات لازم انجام شد. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: همچنین عملیات سم‌پاشی و توزیع اسپری دافعه حشرات در کمپ‌ها برخی از اقدامات انجام شده هستند. 
  
مسعودی‌فر عنوان کرد: در پی این سیلاب شبکه آبرسانی 48 روستا تخریب شده بود که اکنون شبکه آبرسانی 38 روستا از این تعداد برقرار شده است اما این موضوع به معنی این نیست که آبی که در لوله‌ها جاری است، آب سالمی است. اکنون یکی از بزرگترین مشکلات در این زمینه است. 
  
وی تصریح کرد: کلرسنجی‌ها مرتب انجام و کدورت آب بررسی می‌شود. از مواد غذایی نیز نمونه‌برداری می‌شود. در بحث بهداشت روان نیز مخصوصا مادران و کودکان فعالیت‌های زیادی توسط روان‌شناسان انجام شد و جلسه بازی درمانی برای کودکان و جلسات کنترل خشم برای بزرگسالان برگزار شد. 
  
وی افزود: از 26 محل اسکان موقت در شهرستان شوش تنها یک کمپ مربوط به روستای "مگران 3" منطقه خسرج شوش باقی مانده که وضعیت آن نسبت به دیگر محلها که امکاناتی از جمله سرویس های بهداشتی، حمام و ساختمان داشتند زیاد مناسب نیست و چادری است و با فرا رسیدن فصل گرما به کانکس تغیر وضعیت خواهد داد. 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: با وجود اینکه آب در روستای مگران سه پایین آمده اما چون خانه ها حدود سه هفته زیر آب بودند وضعیت به گونه ای شده که کف خانه ها نشست کرده و دیواره ها و سقف ها ایمن نیستند و در نتیجه  امکان برگشت مردم میسر نشده است. ظاهرا قرار شده روستای آنها در محلی که کمپ برپاست یعنی در فاصله 800 متری روستا در ارتفاع بالا، ساخته شود. 
  
مسعودی‌فر تصریح کرد: دامنه فعالیت همه کسانی که در این بحران درگیر بودند، به تدریج  کاهش می‌یابد اما تازه بحران اصلی برای بهداشت و درمان آغاز می‌شود و تا ماه‌های آینده به شدت درگیر این مساله هستیم. از جمله موارد و مشکلات حوزه بهداشت و درمان این است که تعداد زیادی از روستاهایی که درگیر سیل بودند، از گذشته دور از وضعیت آب آشامیدنی سالم بی‌بهره بودند و برگشت تاسیسات آبی "آهودشت" و "زبیدات" به حالت عادی عزم ملی را می‌طلبد. 
  
وی بیان کرد: تا زمانی که وضعیت آب، وضعیت کلر باقی‌مانده و کدورت آب آشامیدنی در روستاهای سیل‌زده به بیش از 80 درصد نرسد، موقعیت بحران داریم و از حیث بهداشتی این روستاها را از حالت بحران‌ خارج نخواهیم کرد. 
  
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات این است که برخی از مصوبات شورای تأمین و مدیریت بحران مانند سم پاشی از حیث بهداشتی مشکل‌ساز است. اکنون شهرستان‌ها به شدت تحت فشار سم پاشی هستند که باید شورای تامین و ستاد بحران شهرستان‌ها چنین مصوباتی را با نظر مراکز بهداشت داشته باشند. 
 
در ادامه علی حسین حسین زاده اظهار کرد: زبان از بیان تلاش‌هایی که در این مدت صورت گرفته قاصر است، مردم در این مدت تلاش‌های فراوانی برای کمک رسانی به مناطق سیل زده داشتند.

وی افزود: باتوجه به بازدیدهای میدانی مشاهده شد که کمبودهای فراوانی در مناطق مختلف استان وجود داشت و دارد که از تمامی مردم خوزستان درباره این کمبودها عذرخواهی می‌کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: با توجه به حجم سیل و مدت استمرار آن در استان یکی از مواردی که از ابتدا بسیار روی آن حساس بودیم این بود که تلفات جانی را به حداقل برسانیم و این امر خوشبختانه در استان محقق شد و تلفات جانی ناشی از سیل نداشتیم.

وی بیان کرد: همچنین از موارد دیگری که به صورت مستمر به آن توجه داشتیم مشکل زیرساخت‌ها از قبیل قطعی آب و برق بود که در این حجم سیلاب به این وسعت نشان دهنده آن است که کارهای بزرگی برای جلوگیری از این اتفاقات انجام شده است.

حسین زاده گفت: در حوزه بهداشت نیز اقدامات خوبی در مناطق سیل زده انجام شد و بیماری واگیرداری نداشتیم که این نشان دهنده تلاش شبانه روزی معاونت‌های علوم پزشکی و بهداشت و درمان بود.

وی افزود: با این میزان سیلاب هیچ شهری در استان خوزستان دچار آبگرفتگی نشد که نتیجه مقاومت، انسجام و وحدت و همدلی و همچنین حضور شبانه روزی مردم در کنار مسئولان بود که حماسه دیگری را خلق کرد.

وی گفت: این مقاومت‌ها و همدلی یادآور دوران دفاع مقدس بود که دستگاه‌های مختلف سپاه بسیج نیروی انتظامی و مردم همه در کنار هم توانستند بر دشمن غلبه کنند.

حسین زاده تصریح کرد: اگرچه مشکلات بعد از سیل نیز وجود دارد که باید به صورت جدی به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: از ابتکار خواستاریم که در هیئت دولت مطرح شود که بسیاری از کشاورزان زمین‌های خود را از دست داده‌اند در حالی که محصولات آنها در مقطع برداشت بود و از نظر مالی با مشکلات جدی مواجه هستند، خواهشمندیم که در هیئت دولت این خسارت بررسی شده و به سرعت پرداخت شود.

ناصر ضیغمی معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان، اظهار کرد: در روزهای نخستین بحران، 56 روستا با جمعیت بیش از 26 هزار نفر تخلیه شده‌اند. همچنین 50 روستا با جمعیت بیش از 50 هزار نفر در محاصره سیلاب قرار گرفتند. 
  
وی افزود: در این زمان 36 خانه و مرکز بهداشت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز تخلیه شده است. همچنین 39 خانه و مرکز بهداشت در محاصره سیلاب قرار گرفتند. بیش از 163 هزار نفر جمعیت مناطق شهری نیز اخطار تخلیه گرفته‌اند. 
  
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان گفت: در روزهای نخستین بحران و با توجه به این شرایط، 43 محل اسکان موقت در نظر گرفته شد که بیش از 19 هزار نفر در این محل‌ها اسکان یافتند. 
  
ضعیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان بحران سیل گفت: برآورد اعضای تیم سلامت مورد نیاز، جبران کسری پزشک و ماما و سایر نیروهای بهداشتی درگیر سیلاب از سایر شهرستان‌ها، معاونت درمان دانشگاه‌ها و دانشگاه‌های معین، ساماندهی و اعزام تیم‌های ارزیابی سریع به شهرستان‌های حادثه‌دیده، بازدید و نظارت مستمر از واحدهای فنی از مناطق سیل‌زده و ارائه راهکارهای لازم و تعیین شهرستان‌های معین برای شش شهرستان درگیر سیل به عنوان آسیب‌دیده‌ترین شهرستانها، برخی از اقدامات انجام شده هستند. 
  
وی ادامه داد: پس از تعیین مکان‌های اسکان و استقرار کمپ، تیم‌های سلامت ویژه محل‌های اسکان جهت ارائه خدمات مراقبتی از شهرستان در معرض بحران تشکیل شد. همچنین با توجه به نگرانی که در خصوص وجود ماما وجود داشت، بیش از 41 تیم بحران هر کدام متشکل از سه ماما از شهرستان‌های تابعه تشکیل شد و به مناطق بحران جهت مدیریت سلامت مادران به مناطق اعزام شدند. 
  
ضیغمی بیان کرد: با آغاز بحران، روستاها شناسایی شدند اما علی‌رغم در معرض خطر بودن و محاصره بودن در آب، بخشی از جمعیت روستاها حاضر به ترک محل نبودند. بنابراین جهت مدیریت سلامت گروه‌های سنی آسیب‌پذیر، برنامه‌ریزی لازم انجام شد. همچنین در زمان نقل و انتقال جمعیت‌های هدف مشخص شد که عده‌ای از این افراد در منازل اقوام و بستگان خود مستقر شده اند که مدیریت جهت شناسایی فعال این جمعیت توسط تیم سلامت و بهورزان منطقه انجام شد و تیم‌های سلامت پیگیری فعال جهت ارائه خدمات به این افراد را انجام دادند. 
وی تصریح کرد: خوشبختانه روز به روز جمعیت ساکن در کمپ‌های موقت در حال برگشت به منازل خود هستند اما نگرانی‌هایی در این زمینه وجود دارد. 
  
معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: یکی از نگرانی‌ها در زمینه بیماری‌های غیرواگیر مانند فشارخون و دیابت بود که در این مدت 340 بیمار مبتلا به فشارخون و 277 بیمار مبتلا به دیابت شناسایی شدند و خدمات لازم به این افراد ارائه شد. 
  
ضیغمی بیان کرد: نگرانی بعدی در خصوص بحث سوءتغذیه و کاهش وزن کودکان بوده که در اینجا بحث مکمل بسیار حائز اهمیت است و این گروه  شناسایی و مکمل‌ها توزیع شد. همچنین خدمات سلولزی مانند نوار بهداشتی، پوشک بچه و شیر مصنوعی تهیه و توزیع شد. 
  
به گزارش"تابناک" وی گفت: یکی از دغدغه‌های بهداشت، بحث بیماران دیابتی و مصرف‌کنندگان انسولین بوده است که این موضوع نیز مورد توجه قرار گرفت. در اردوگاه‌های اسکان سیل‌زدگان، تپه‌ها و همه اماکن حضور پیدا کردیم و خدمات مورد نیاز به مردم ارائه شد. همچنین با کمک فوریت‌های پزشکی،‌ هلال احمر و ظرفیت‌های سپاه پاسداران جهت انتقال مادران باردار از مناطق محاصره شده به مناطق امن اقدام شد. البته با شروع بحران سعی کردیم مادران بارداری که در آستانه زایمان بوده یا در بارداری پرخطر بوده‌اند، به مناطق امن انتقال یابند. 
  
ضیغمی عنوان کرد: همکاران ما از طرق مختلف با استفاده از بالگرد، قایق و موارد دیگر، خدمات لازم را به مردم ارائه کرده‌اند و حتی در ارائه خدمات بهداشت دهان و دندان ورود کرده‌ایم و گروه‌های هدف که عمدتا کودکان زیر 12 سال و مادران باردار هستند، از این خدمات بهره‌مند شده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار