شریعتی تصریح کرد: اکنون شرایط پس از سیل زمان قابل ملاحظه‌ای می‌طلبد تا به حالت قبل برگردیم که این موضوع نیازمند ادامه همکاری‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است. با پایان بحران سیل، بحران‌های اجتماعی پس از سیل آغاز می‌شود که در این شرایط نقش سازمان‌های مردم‌نهاد محوری می‌شود و باید از تجارب کشورهای دیگر و بحران‌های دیگر کشورها استفاده شود.
کد خبر: ۷۳۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱ 29 April 2019

غلامرضا شریعتی در جلسه کارگروه زنان با حضور سمن‌ها که امروز (9 اردیبهشت‌ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، با تشکر از اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد در زمان وقوع سیل اظهار کرد: از هم‌اکنون باید به فکر مسائل پساسیل و اقدامات مورد نیاز باشیم که این موضوع نقش حوزه بانوان و امور اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و سازمان بهزیستی را بیش از پیش می‌کند. سازمان‌های مردم‌نهاد اقدامات خوبی انجام داده‌اند که به ادامه این اقدامات تأکید می‌کنیم. 
  
به گزارش"تابناک"وی گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد در اردوگاه‌ها، کمپ‌ها و مناطق مختلف حضور پیدا کردند و برای بازسازی روحی، روانی و اجتماعی جوامع و پیشگیری از تبعات و مسائل مختلف در زمان سیل تلاش کردند و اقدامات مورد نیاز را مخصوصا برای زنان و کودکان انجام دادند. 
  
استاندار خوزستان تصریح کرد: هنوز شهرستان های آبادان، خرمشهر و تاحدودی شادگان درگیر سیل هستند و میزان آب در حال افزایش است و سیل‌بندهایی در حال احداث است و هنوز وارد مرحله پساسیل نشده‌ایم. 
  
شریعتی ادامه داد: به تدریج آبادان از سیل رها می‌شود اما وضعیت خرمشهر مزمن‌تر است که در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا شرایط کنترل شود. 
  
وی تصریح کرد: خوشبختانه از ورود آب به شهرها و درگیر کردن جوامع بیشتر جلوگیری کردیم که این کار سخت با همدلی انجام شد. 
  
استاندار خوزستان گفت: هر آن ممکن بود برای شهرستان‌های در معرض سیل مانند سوسنگرد، رفیع، حمیدیه، بستان، شادگان و کارون مشکلاتی ایجاد شود که خوشبختانه شرایط کنترل شد. 
  
شریعتی تصریح کرد: اکنون شرایط پس از سیل زمان قابل ملاحظه‌ای می‌طلبد تا به حالت قبل برگردیم که این موضوع نیازمند ادامه همکاری‌های سازمان‌های مردم‌نهاد است. با پایان بحران سیل، بحران‌های اجتماعی پس از سیل آغاز می‌شود که در این شرایط نقش سازمان‌های مردم‌نهاد محوری می‌شود و باید از تجارب کشورهای دیگر و بحران‌های دیگر کشورها استفاده شود. 
  
وی ادامه داد: اعتبار قابل ملاحظه‌ای برای این کار اختصاص داده شده است و به بهزیستی نیز گفته‌ایم که در این زمینه فعال شوند. باید با علم جهت بازتوانی و بازسازی اجتماعی مناطق اهتمام بورزیم. 
  
استاندار خوزستان گفت: بحران این سیل بزرگ بود زیرا 15 میلیارد مترمکعب آب در طول بیش از یک ماه وارد سدهای خوزستان شد که بیش از 11.5 میلیارد مترمکعب از آن مدیریت و خارج شده است. با وجود این میزان ورودی آب، هیچ شهری درگیر نشده و تلفاتی نداشته‌ایم اما باید تبعات اجتماعی آن در نظر گرفته شود.
 
همچنین معصومه ابتکار با بیان اینکه در مدیریت سیل خوزستان، همه دستگاه‌ها دست به دست هم دادند، اظهار کرد: با توجه به گزارش‌های ارائه شده در خصوص خدمات ارائه شده در زمینه بهداشت، درمان و خدمات زیرساختی و اجتماعی می‌توان ارزیابی لازم را انجام داد. 
  
وی افزود: همه مردم و مسئولین جهت کمک به یکدیگر پای کار آمدند که جای تشکر دارد. سرمایه اجتماعی ما با وجود همه مشکلات و آسیب‌هایی که وارد شد، در مجموع به دلیل همدلی پای کار بودند و امتحان خوبی پس دادند. 
  
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: این صحبت‌ها به معنای این نیست که مشکلات یا کمبودها وجود ندارند اما در حقیقت بحرانی که می‌توانست فجایع زیادی برای کشور به وجود بیاورد، مدیریت شده است. با این وجود لزوم مدیریت پس از بحران کمتر از زمان بحران نیست و شاید بیشتر باشد زیرا پس از بحران اثرات خاموش هستند در حالی که در بحران همه نگرانی‌ها مشهود هستند. پس از بحران هر چند به ظاهر مشخص نباشد، تلاطم‌ها برای خانواده‌ها وجود دارد. 
  
ابتکار تصریح کرد: دولت در این زمینه به صورت جدی ورود کرده است و در زمینه پرداخت خسارت‌های مردم مصوبات بسیار خوبی داشته و اعتبارات تأمین شده است و حتی در برخی نقاط پرداخت خسارات آغاز شده است که این موضوع به مردم جهت بازسازی کمک می‌کند. در این شرایط نقش سازمان‌های مردم‌نهاد، بهزیستی، آموزش و پرورش و همه دستگاه‌هایی که در زمینه امور اجتماعی تلاش می‌کنند حائز اهمیت است. 
  
وی عنوان کرد: همچنین باید در زمینه تغییر اقلیم و آثار آن که در همه دنیا قطعی است، برنامه‌ریزی شود. سیل تنها در ایران رخ نداده، بلکه همزمان در آسیای شرقی و قاره آمریکا گزارشهایی از سیل و طوفان داده شده است. اکنون نیز در کانادا سیل رخ داده است. بنابراین این مساله پدیده جهانی است که امیدواریم در آینده چنین اتفاقی با این شدت رخ ندهد، البته لازمه آن آمادگی برای مواجهه با موضوع تغییر اقلیم و سازگاری عوارض آن است. 
  
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بخشی از این آمادگی از طریق آموزش مردم و بخشی دیگر از آن حفاظت از محیط زیست و توجه به محیط زیست است. محیط زیست به عنوان اکوسیستم‌های پشیتبان بلایای طبیعی است. یکی از کارکردهای شناخته شده تالاب‌ها در دنیا، کاهش خطرات سیل است. دو تالاب بزرگ در خوزستان وجود دارد که از قدیم این کارکرد را داشته‌اند و در این حادثه نیز این کارکرد نشان داده شد. توجه به حریم و حقوق رودخانه نیز بسیار حائز اهمیت است که اگر رعایت نشود، تبعاتی دارد و باید در این زمینه برنامه‌ریزی شود. 
  
ابتکار تصریح کرد: یکی از اقدامات بسیار مهم در حوزه زنان و خانواده سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده و سند اطلس وضعیت زنان در هر استان است. در قالب تفاهم‌نامه‌ای با استانداری خوزستان، سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خوزستان تدوین شده است که امیدواریم در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شود. با توجه به نیازهای خاص زنان و کودکان در مناطق آسیب‌دیده سیل، این سند جهت حرکت برنامه‌ریزی و با شاخص‌های علمی کمک می‌کند تا جهت بهبود شرایط کمک کنیم. 
  
وی گفت: در سال‌های گذشته طرح ارتقای تاب‌آوری یکی از مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده است که باید با قوت بیشتر ادامه یابد و تشکل‌ها در این طرح هم‌افزایی داشته باشند. 
  
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: همچنین فاز نخست گفتگوی ملی خانواده در خوزستان اجرا شده است. با توجه به گسست‌های ایجاد شده در این شرایط، این طرح می‌تواند جهت برگشتن مهارت‌های ارتباطی مخصوصا در خانواده‌ها کمک کند. فاز دوم گفتگوی ملی خانواده با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد با محوریت انجمن جامعه‌شناسی ایران اجرا خواهد شد و سعی می‌کنیم تمرکز بر مناطقی باشد که بیشتر آسیب دیده‌اند. 
  
ابتکار ادامه داد: طرح توان‌افزایی تشکل‌های مردم‌نهاد یکی دیگر از طرح‌های در حال اجرا است. اکنون چهار نشست منطقه‌ای برای سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار شده است تا توان‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه زنان و خانواده انجام شود و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد. در مرحله اول این طرح در چند استان از جمله اصفهان و تهران در حال اجرا است که قرار است در استان‌های خوزستان و استان‌های مجاور آن که متاثر از سیل بوده‌اند، اجرا شود. پنجمین نشست منطقه‌ای سازمان‌های مردم‌نهاد نیز در خوزستان برگزار خواهد شد. 
  
وی گفت: اکنون چند طرح در استان خوزستان در خصوص توان‌افزایی اقتصادی زنان و تمرکز بر زنان سرپرست خانوار وجود دارد که حدود 500 زن سرپرست خانوار این طرح شناسایی شده اند. این طرح تنها مهارت نیست بلکه مهارت عمومی، تخصصی، بهره‌مندی از تسهیلات، ایجاد کسب و کار و حتی بازاریابی را در بر می‌گیرد و مخصوصا افرادی که در این سیل مشاغل آنها آسیب دیده و نگران معیشت خود هستند، بتوانند از این طرح بهره‌مند شوند که تلاش می‌کنیم این طرح در خوزستان برگزار شود.
 
مدیرکل امور بانوان استانداری خوزستان نیز در این نشست اجرای طرح تاب آوری اجتماعی در زمان سیلاب را عامل اصلی جلوگیری از پیامدهای سیاسی و اجتماعی در زمان بحران دانست و گفت: با مشارکت سازمان های مردم نهاد این موضوع مدیریت شد و در زمان پس از بحران این روند نیز باید با قوت ادامه داشته باشد.
 
سیده فرانک موسوی افزود: بر اساس اولویت در اردوگاه های اسکان اضطراری اقدامات پیشگیرانه انجام شد و مخاطبان اصلی این طرح بیشتر زنان و کودکان بودند.
 
وی با اشاره به اینکه ادامه اقدامات کمک رسانی در زمان بازگشت سیل زدگان، به ویژه سازمان های مردم به منازل خود باید تقویت شود، گفت: این امر باعث می شود خدمات با گستره و کاربرد بهتری در مناطق آسیب دیده اجرا شود.
 
وی افزود: در خصوص بازتوانی اجتماعی نیز هدف تاکید بر سلامت جسمی، سلامت روانی و اجتماعی آسیب دیدگان است.
 
در ادامه محمدصادق کریمی‌کیا اظهار کرد: در بیش از یک دهه اخیر، اخیرا شاهد ترافیک حضور مسئولان ارشد نظام در خوزستان هستیم که نشان از توجه مرکز به این استان است و جای تشکر دارد. 
 
وی افزود: با وقوع این سیلاب بلافاصله مقام معظم رهبری جلسه‌ای تشکیل دادند و دستور دادند از تمام پتانسیل جهت مدیریت آن استفاده شود. 
  
کریمی کیا با بیان اینکه خوزستان شرایط ویژه و خاصی دارد، گفت: قبل از این سیلاب در خوزستان معضلات اجتماعی زیادی داشتیم. حاشیه‌نشینی در خوزستان پس از استان خراسان رضوی در رتبه دوم قرار دارد. تقریبا حدود 500 هزار نفر از خوزستانی‌ها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند. همچنین بیشترین آمار زنان سرپرست خانوار کشور در خوزستان وجود دارد. 
  
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: استان خوزستان تنها در حوزه دانش‌آموزی به اندازه دو برابر کل جمعیت استان ایلام دانش‌آموز دارد. جمعیت دانش‌آموزی خوزستان یک میلیون و 90 هزار نفر است که این موارد اهمیت خوزستان را نشان می‌دهد. 
  
کریمی‌کیا بیان کرد: در مرحله بازسازی و بازتوانی پس از سیلاب هستیم و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده است. در کنار خسارت‌هایی که سیلاب در پی داشت، مزایایی نیز با خود داشت و باعث افزایش سرمایه‌های اجتماعی شد. 
  
وی ادامه داد: در بحران سیلاب به فکر مرحله بازتوانی بودیم تا چند طرح اصلی مصوب شود. اصلی‌ترین برنامه در زمینه بازتوانی مناطق سیل‌زده است. 
  
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: در بخش روستایی، سبک زندگی با زندگی شهری متفاوت است و خانواده با احشام خود زندگی را می‌چرخانند که اکنون همه چیز را از دست داده اند و کنترل این آسیب‌ها بسیار سخت است. 
  
کریمی‌کیا بیان کرد: در حال حاضر طرح بازتوانی اجتماعی و روانی، بحث تسهیل‌گری روستایی و کمک کردن جهت بازتوانی برگشت به حالت عادی در دست برنامه‌ریزی است. 
  
وی عنوان کرد: سیلاب هنوز تمام نشده است و تازه تبعات اجتماعی سیلاب آغاز شده است. در مرحله بازتوانی و بازسازی مناطق سیلابی،‌ قرارگاهی در حوزه عمرانی تشکیل شده است که امیدواریم از این سه پروژه که در این زمینه وجود دارد استفاده شود. 
  
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: تبعات سیلاب در حوزه اجتماعی بیشتر مورد توجه زنان و کودکان است که امیدواریم بتوانیم جهت کاهش بخشی از این آسیب اقدام کنیم که در این کار باید از همت دولت و پشتیبانی سازمان های مردم نهاد استفاده شود. 
   
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار