با توجه به کیفیت بالای مزارع کشاورزی پیش‌بینی می‌شود محصول گندم کمتر از سال گذشته نباشد و با توجه به احتمال بارندگی در اواخر اردیبهشت برداشت گندم تا اوایل تیرماه ادامه پیدا کند.
کد خبر: ۷۳۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵ 30 April 2019

در حالی که پس از بارش‌ بارن‌های سال گذشته سال پُرباری برای کشاورزان به لحاظ برداشت محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شد اما طغیان رودخانه و وقوع سیل بالغ بر 170 هزار هکتار از انواع  محصولات کشاورزی  باغی، دام، شیلات، زنبورعسل، تاسیسات و ابنیه کشاورزی را خراب کرده است که عمده‌ترین آنها آسیب رساندن به کشت گندم استان بود.

کی‌خسرو چگلوایی در این رابطه می‌گوید: سال‌گذشته حدود یک میلیون و 131 هزارو 569 تن گندم از اراضی کشاورزی خوزستان برداشت شد که تا پایان محصول باید صبر کرد تا ببینیم سیلاب تا چه میزان از حجم این محصول استراتژیکی کم است.

پیش‌بینی می‌شود محصول گندم کمتر از سال گذشته نباشد

وی با بیان اینکه با توجه به کیفیت بالای مزارع کشاورزی پیش‌بینی می‌شود محصول گندم کمتر از سال گذشته نباشد، می‌افزاید: خروج آب از گندم زارها اقدام مهم و فعلی ما است که تا امروز 48 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گندم به وسیله پمپاژ از آب سیلاب تخلیه شد.

خرید  360 هزار تن گندم تا، تا تاریخ 9 اردیبهشت

جمشید بنی‌فری رئیس تعاون روستایی استان با بیان اینکه از تاریخ 25  فرودین امسال کار خرید گندم آغاز شده است، می‌گوید: حدود 360 هزار تن گندم تا تا تاریخ 9 اردیبهشت خریداری شد و 63 هزار تن به کارخانه‌جات تولید آرد داخل و برون استان حمل شده است.

وی با اشاره به  خرید گندم در 26 شهر استان می‌افزاید:  290 هزار تن  در مراکز گندم باقیمانده در حال حمل است.

3 هزارتن از کشاورزان خرمشهری خریداری شد

عباس دریساوی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان خرمشهر می‌گوید: کار خرید گندم از 28 فروردین ماه در خرمشهر آغاز شده است و مراکز خرید به صورت شبانه روزی در حال خرید گندم از کشاورزان هستند.

وی می‌افزاید: در مدت زمان طی شده موفق به خرید بیش از 3هزار تن گندم از کشاورزان شده ایم که این روند به سرعت ادامه دارد.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان خرمشهر یا بیان اینکه سیل به  بیش از 2 هزار هکتار از اراضی آماده برداشت محصول گندم خسارت وارد کرد، گفت:سرعت بخشیدن به موضوع صادرات وپرداخت خسارت به کشاورزان جهت رفع مشکلات ناشی از سیل باید به سرعت انجام شود.

خرید بالغ بر 7 هزارو 800 هزار تن گندم از کشاورزان ماهشهری

امیدسواری رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان ماهشهر می‌گوید:  اداره تعاون روستایی ماهشهر موفق به خرید بیش از 7 هزارو 800 هزار تن گندم از کشاورزان ماهشهری شد.

 وی می‌افزاید: ماهشهر یکی از شهرهای زود برداشت خوزستان در محصول استراتژیک گندم به شمار می آید و همیشه ما جزء شهرستانهایی هستیم که قبل از شهرهای دیگر استان محصول خود را برداشت می‌کنیم.

رئیس اداره تعاون روستایی ماهشهر عنوان می‌کند: گندم خریداری شده در یک مرکز و به صورت متمرکز انجام می شود که  و امیدواریم هستیم با سرعت بخشیدن به موضوع حمل، فضای کافی جهت خریدهای بیشتر را داشته باشیم.

خرید 35 هزار تن گندم از کشاورزان هندیجان

سواری که به صورت هم‌زمان رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان هندیجان را نیز به عهده دارد در رابطه با خرید و برداشت گندم در این شهرستان بیان می‌کند: تا تا ریخ 6 اردیبهشت موفق به خرید 35 هزار تن گندم از کشاورزان شده‌ایم.

23 هزار تن گندم در شهرستان باوی خریداری شد

 حسین کوتی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان باوی می‌گوید:  از ابتدای فصل خرید گندم تاکنون 23 هزار تن گندم به صورت شبانه روزی از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

وی می‌افزاید: یکی از اتفاقات خوبی که در خرید گندم امسال رخ داد پرداخت سریع وجه به  کشاورزان  است که  در کمتر از 24 ساعت از طریق بانک کشاورزی به حساب کشاورزان  واریز می‌شود.

عباس موسوی رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان کارون با بیان اینکه  امسال خرید گندم بدون وقفه و به صورت شبانه روزی در حال انجام است، اظهار کرد: تا هفتم اردیبهشت ماه بیش از به 5 هزار تن گندم  از کشاورزان خریداری شده است.

24 هزار تن گندم در بهبهان خریداری شد

عزیر اسفندیاری رئیس اداره تعاون روستایی بهبهان می‌گوید: بهبهان یکی از شهرستانهای پرخرید محصول استراتژیک گندم در خوزستان  است که رکورد خوبی در تولید گندم  از خود بر جای گذاشته است.

وی می‌افزاید: در مدت زمان کوتاهی که  از خرید گندم گذشته موفق شدیم بیش از 24 هزار تن گندم را از کشاورزان خریداری کنیم.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان بهبهان صادرات به موقع گندم خریداری شده از مراکز به کارخانجات آرد و سیلوها را از خواسته‌های مهم خود عنوان کرد و افزود:  با صادرات گندم در صورت  تحویل محصول فضای مناسب در اختیار خواهیم داشت.

اسفنداری عنوان می‌کند: تاکنون 7500 تن گندم از مراکز خرید گندم شهرستان بهبهان به سمت کارخانجات آرد و سیلوها صادر شده است.

خرید 14 هزار تن گندم  از کشاورزان شوشتر

سهراب عبدالهی آرپناهی اداره تعاون روستایی شوشتر می‌گوید: شوشتر یکی از شهرهای پرخرید  محصول استراتژیک گندم  در استان است و در این مدت کوتاه موفق به خرید 14 هزار تن گندم  از کشاورزان شده است.

4400 میلیارد تومان به بخش کشاورزی خسارت وارد شد

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان حدود 4 هزار و 400 میلیارد تومان به بخش کشاورزی و حدود 3 هزارو 600 میلیاردتومان به نیشکر استان خسارت وارد شد.

برداشت گندم در استان خوزستان طبق مطابق هر سال از اواخر فروردین آغاز و  تا اواسط خردادماه  ادامه دارد که با توجه به پیش‌بینی بارش باران در اواخر اردیبهشت ماه احتمال می‌رود برداشت گندم تا اوایل تیرماه طول بکشد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار