مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام:
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: برای اولین بار در سطح کشور در صدد رهاسازی تعدادی از گوزن های زرد سایت مانشت و قلارنگ در طبیعت استان طی سال جاری هستیم.
کد خبر: ۷۳۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹ 30 April 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: در حال آماده سازی برخی زیرساخت های فرهنگی در بین عامه مردم برای رها سازی امن گوزن ها هستیم.

وی افزود: گوزن های زرد ایرانی گونه ای در معرض انقراض هستند که طی سال های گذشته برای حفاظت و جلوگیری از انقراض نسل در سایت های محصورشده نگهداری می شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: با توجه به شرایط جغرافیایی مساعد استان ایلام و بررسی ها و مطالعات انجام شده تعدادی از گوزن های سایت مانشت و قلارنگ سال جاری در طبیعت منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ رهاسازی خواهند شد.

هاشمی تاکید کرد: لازمه امنیت و تکثیر طبیعی این گونه در معرض خطر انقراض حمایت های همه جانبه مردم از گوزن زرد ایرانی در محیط طبیعی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با اجتناب از شکار این گونه منحصر به فرد و نیز جلوگیری از ناامن سازی محیط زیستگاه آنها زمینه احیای گوزن زرد در طبیعت را فراهم آوردند.

هاشمی اظهار داشت: سنوات گذشته چند راس از این وحوش به استان های یزد و خوزستان ارسال شدند اما امسال به جای ارسال به دیگر استان ها، در محیط طبیعی حفاظت شده مانشت و قلارنگ رهاسازی می شوند تا به مرور به زندگی در محیط طبیعی عادت کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام افزود: گوزن های زرد احیا شده در سایت مانشت و قلارنگ با محیط طبیعی و جغرافیایی استان ایلام سازگاری پیدا کرده اند اما این سایت جوابگوی تعداد گوزن ها نیست و با توجه به شرایط مساعد اقلیمی، زیستگاه های طبیعی استان ایلام از جمله مناسب ترین مکان ها برای ادامه حیات این گونه در معرض انقراض است.

وی در مورد زاد و ولد امسال گوزن زرد نیز گفت: در سال جاری و با شروع زاد و ولد گوزن های سایت مانشت و قلارنگ تاکنون چهار گوساله به دنیا آمده اند و پیش بینی می شود این تعداد به 15 راس افزایش یابد و در حال حاضر با احتساب گوزن های تازه متولد شده 49 راس گوزن بالغ و نابالغ در این سایت نگهداری می شود.

سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی مانشت و قلارنگ ایلام دارای 80 هکتار گستره است، این سایت سال 86 با انتقال 6 راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.

با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی ونبود تلفات و مریضی در زمره موفق ترین سایت های تکثیر و احیا گونه های در معرض خطر در کشور است.

در سال 95 تعداد 10 راس از گوزن های بالغ سایت مانشت و قلارنگ به استان یزد و چهار راس نیز در سال 96به استان خوزستان برای تکثیر و احیا منتقل شد./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار