رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تخلفات مطرح‌شده از سوی رسانه‌ها و اعضای کمیسیون بهداشت را تنها هیاهوی رسانه‌ها برشمرد و گفت: جذب غیرقانونی پزشک در حشمت در دوران تصدی من نبوده و در این خصوص وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.
کد خبر: ۷۴۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸ 30 April 2019

 شایبه‌های بیمارستان حشمت تنها هیاهوی رسانه‌ای است/کمبود ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی در گیلان

 

خبرگزاری فارس: شاهرخ یوسف زاده چابک پیش از ظهر امروز در نشست خبری برشمردن دستاوردهای حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مناسبت سالروز چهل‌سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نظام شبکه بهداشت را یکی از دستاوردهای حوزه سلامت برشمرد و اظهار کرد: گیلان در سال‌های نخست انقلاب با تأسیس خانه بهداشت پایلوت نظام خانه بهداشت در حوزه سلامت بود و توانست با ریشه‌کن کردن بسیاری از بیماری‌ها در حوزه سلامت پیشتاز شود.

تأکید بر کاهش فاصله درمان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان ادغام وزارت بهداری با دانشکده‌های پزشکی و آموزش عالی پزشکی را از دیگر دستاوردهای حوزه سلامت پس از انقلاب عنوان کرد و افزود: هم‌زمان با ادغام بهداشت و درمان با آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی در گیلان تشکیل شد و هم‌اکنون در کنار حوزه درمان هشت دانشکده حوزه سلامت وجود دارد که مجموعاً پنج هزار و 400 دانشجو در آن تحصیل می‌کند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۶ مرکز تحقیقات در گیلان وجود دارند گفت: در سطح استان ۲۶ بیمارستان، ۶ مرکز درمان و ۹۶ مرکز درمانی شهری وجود دارد که در حوزه ارتقای سلامت کوشش می‌کنند.

یوسف زاده طرح توزیع نیروی انسانی در شبکه نظام سلامت را از دیگر دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان دانست و گفت: بر اساس قانون، پزشکان پس از گذراندن دوران تحصیل به اختیار دانشگاه علوم پزشکی موظف هستند تا در مراکز درمانی، بیمارستانی و آموزشی فعالیت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به طرح تحول سلامت بیان کرد: مردم پس از انقلاب در این طرح بیشترین خدمت حوزه بهداشت و درمان را دریافت کرده‌اند و در آن تلاش شده مردم جز رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشند.

وی با اشاره به مبحث آموزش در طرح تحول سلامت گفت: علیرغم توجه طرح تحول سلامت به درمان، به مباحث آموزشی نیز توجه شده که اتخاذ رویکرد خاص دانشگاه‌ها ازجمله توجه به گیاهان دارویی در دانشگاه گیلان از نمونه‌های آن است.

یوسف زاده با اشاره به رویکرد طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت افزود: کلید حل بسیاری از مشکلات در حوزه درمان در تغییر نگرش حوزه بهداشت است و اگر در این حوزه بیشتر تلاش شود و مزایا و معایب نوع تغذیه بیشتر شناسایی شود و بار بیماری‌ها کم شود حوزه سلامت پویاتر می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به دفترچه الکترونیک سلامت در طرح تحول سلامت تصریح کرد: تمامی سرویس‌های گرفته‌شده بیمار از مراکز درمانی، نوع خدمات، نوبت‌دهی و ارائه خدمات جدید به بیمار و نیاز به ارجاع آن‌ها در صورت نیاز به یکی از بیمارستان‌های نوع یک، دو و سه از امکاناتی است که با فعال شدن دفترچه الکترونیک سلامت محقق می‌شود.

وی مردم، دانشگاه و درمان را سه حلقه حوزه بهداشت و درمان برشمرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی در تلاش است تا با کم کردن فاصله بین مردم و دانشگاه و با پیشگیری از بیماری‌ها فاصله درمان را کاهش دهد.

یوسف زاده درباره کمبود تخت‌های بیمارستانی در بیمارستان‌های دولتی و ارجاع به‌ناچار بیماران به مراکز درمانی و بیمارستان‌های خصوصی گفت: در رشت ۱۱۰۰ تخت بیمارستانی وجود دارد درحالی‌که این شهر با کلان‌شهر بودن و با کمبود ۲۰۰۰ هزار تخت خوابی خود یک بیمارستان جامع ندارد.

تأکید بر لزوم وجود مرکز جامع سرطان در گیلان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر لزوم وجود مرکز جامع سرطان در گیلان بیان کرد:  اگر مرکز جامع سرطان در گیلان وجود داشته باشد و بیماران پیش از ابتلا به بیماری‌ها به آن مراجعه کنند و بیماری‌هایشان شناسایی شود بسیاری از بیماران اندام‌هایشان تخریب نمی‌شود.

وی در پاسخ به اینکه با حذف مگاهاسپیتال از لایحه بودجه سال ۹۸ شما از تلاش برای ایجاد ردیف در بودجه صحبت می‌کنید تصریح  کرد: این بیمارستان می‌تواند با فاینانس در دستور کار قرار بگیرد و تنها نیاز این بیمارستان گرفتن مجوز ماده ۲۳ از سوی سازمان برنامه‌وبودجه بود که فعلاً از دستور کار خارج‌شده اما با تلاش نمایندگان مقررشده تا مجوز بیمارستان ۶۰۰ تخت خوابی به مجموعه ۴۰۰ تخت خوابی بیمارستان پرفسور سمیعی در سایت لاکان گرفته شود.

یوسف زاده با اشاره به فعالیت برخی روحانیون در حوزه طب اسلامی افزود: تنها راه فعالیت این افراد داشتن مجوز از سوی وزارت بهداشت در حوزه طب سنتی است و دانشگاه به جدیت با متخلفان برخورد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در پاسخ به اینکه در برخی مطب‌های پزشکی جراحی‌های خاص زیبایی صورت می‌گیرد گفت: به مدت سه سال نظارت در دانشگاه علوم پزشکی تعطیل بوده اما در حال حاضر با جدیت پیگیری که از سوی دانشگاه وجود دارد یقیناً با متخلفان برخورد می‌شود.

حل مشکل فاضلاب بیمارستانی تا دوماه دیگر

وی کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی را از راهبردهای دانشگاه برشمرد و بیان کرد: زباله‌های عفونی به‌طور کامل در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی حل‌شده و فاضلاب بیمارستانی نیز در بیش از نیمی از بیمارستان‌های دولتی حل‌شده و تا پایان سال موضوع فاضلاب بیمارستان‌های بزرگ نیز حل می‌شود.

یوسف زاده با اشاره به مطالبات دانشگاه از تأمین اجتماعی گفت: از شهریور سال ۹۶ تاکنون تأمین اجتماعی به دانشگاه بدهکار است و تاکنون میزان آن به ۱۲۰ میلیارد تومان رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان بزرگ‌ترین مشکل دانشگاه را رشد نامتناسب نیروی انسانی برشمرد و تصریح کرد: طی سال‌های ۹۳ افرادی که متخصص نبودند وارد چارت اداری دانشگاه شده‌اند و اکنون علیرغم پرحجمی در نیروی انسانی اداری با کمبود نیرو در کادر درمانی ازجمله پرستاران هستیم درحالی‌که دانشگاه از محل درآمدهای خود ماهانه حدود ۱۰ میلیارد تومان حقوق به آن‌ها پرداخت می‌کرد اما اکنون میزان پرداختی‌های آن‌ها به حدود پنج میلیارد تومان رسیده است.

وی از کاهش هزینه خرید دارو با اجرای طرح خرید دارو و تجهیزات پزشکی توسط سازمان غذا و دارو خبر داد و افزود: تاکنون در منابع ۱۳ میلیارد تومان افزایش درآمد با تجمیع خرید دارو توسط سازمان غذا و دارو داشته‌ایم اما در بخش تجهیزات با مشکلاتی روبرو هستیم که تنها دانشگاه در آن مقصر نیست بلکه کل کشور با آن درگیر است.

بیمارستان حشمت دچار یک دعوای درون خانه‌ای است

یوسف زاده در پاسخ به اینکه تخلفات عدیده‌ای در بیمارستان حشمت در خصوص جذب غیرقانونی اعضای هیئت‌علمی، ارجاع بیماران به بخش خصوصی، تعطیلی موقت برخی بخش‌ها ازجمله آنژیوپلاستی گزارش شده گفت: در حشمت یک دعوای درون خانه‌ای است که به بیرون کشیده است و این بدترین نوع دعوا است و در آن هرکدام با یارگیری از بیرون موجب شده تا چالش‌ها بیشتر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیمارستان حشمت خدمات فوق تخصصی بسیار خوبی ارائه می‌کند افزود: موضوع بیمارستان حشمت به دلیل این است که از امکانات موجود استفاده صحیح نمی‌شود.

وی با اشاره به جذب غیرقانونی برخی اعضای هیئت‌علمی در بیمارستان قلب دکتر حشمت رشت بیان کرد: نحوه جذب یک عضو هیئت‌علمی در بیمارستان حشمت رشت صحیح نبوده و این پزشک با پزشکی دیگر در مناطق محروم جا به جا شده درحالی‌که نامبرده درگذشته دریکی از بیمارستان‌های مناطق محروم مشغول به کار بوده است.

یوسف زاده با اذعان به اینکه فرآیند جذب اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه پروسه‌ای دارد که هیئت‌رئیسه دانشگاه اعلام می‌کند تصریح کرد: پس از اعلام نیاز دانشگاه مبنی بر تعداد و نوع رشته تخصصی و همچنین بررسی شرایط از سوی گروه قلب بیمارستان حشمت، پزشک موردنظر پیش از تصدی من جذب‌شده و به حشمت منقل و تمامی فرایند جذب آن از سوی وزارتخانه انجام‌شده و اگر نیاز به پاسخ باشد، خود وزارت بهداشت باید پاسخ بدهد.

وی جذب پزشک غیرقانونی در بیمارستان حشمت در دوران ریاست خود را تکذیب کرد و گفت: این فرد به همراه چند پزشک دیگر پس از جذب در امتحان فلوشیپ نیز شرکت کرد که من اعلام کردم این پزشک به‌عنوان جنرال جذب‌شده و به مدت پنج سال حق شرکت در تحصیلات تکمیلی را ندارد اما علیرغم این مباحث پزشک ‌مذکور در امتحانات شرکت کرد و ما اعلام کردیم در صورت ادامه تحصیلات فلوشیپی از هیئت‌علمی اخراج خواهد شد.

موضوع بیمارستان حشمت یک هیاهوی رسانه‌ای است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه در خصوص موضوع حشمت یک هیاهوی رسانه‌ای اضافی شده درحالی‌که این موضوع یک مبحث کارشناسی بود و باید در مجامع کارشناسی موردنقد و بررسی قرار می‌گرفت نه در رسانه‌ها گفت: تمامی عملکرد دانشگاه از سوی نهادهای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی و دیوان محاسبات مورد برسی قرار می‌گیرد و اینکه گفته می‌شود ۱۹ تن از پزشکان حشمت متخلف شناخته‌شده‌اند تنها در حد میزان کم حضور فیزیکی آن‌ها در حشمت بوده که آن‌هم به دلیل حضور آن‌ها در بیمارستان‌های دولتی دیگر، سیمینارها و سایر مسائل بوده و هم‌اکنون همگی آن‌ها تبرئه شده‌اند.

یوسف زاده با بیان اینکه اگر دیوان محاسبات شایبه تخلف در هر موضوعی را داشته باشد اعلام می‌کند گفت: در خصوص موضوع بیمارستان حشمت برخی از پزشکان دامن برخی رسانه‌ها را نیز آلوده و روی حشمت به‌ناحق مانور دادن درحالی‌که حشمت چیزی برای افشاگری گری نداشته و‌ ندارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار