کد خبر: ۷۴۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 01 May 2019

تابناک / معاون وزیر بهداشت با ابراز نگرانی از سرعت بالای رشد سالمندی در ایران گفت: اگر برای توانمندسازی سالمندان در زمینه خودمراقبتی اقدامی نکنیم با مشکلات زیادی در آینده مواجه می‌شویم.

مریم حضرتی در نخستین کنگره ملی آموزش و توانمندسازی بیمار و خانواده در دهکده ساحلی بندرانزلی اظهار داشت: امروزه در سراسر دنیا آموزش و توانمندسازی مردم در حوزه سلامت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معضل افزایش سالمندی در جهان اشاره کرد و گفت: جمعیت سالمندی فعلی ایران 9 درصد است و در سال 2030 تا 25 درصد نیز افزایش پیدا می‌کند و اگر ما از امروز برای آن دوران برنامه‌ریزی نکنیم با مشکلات زیادی مواجه می‌شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعداد نیروهای جوان در کشور ما از تعداد سالمندان و کودکان بیشتر است خاطرنشان کرد: اگر در گذشته برای آینده جمعیت فعلی ایران برنامه‌ریزی می‌شد، اکنون با مشکلات عدیده‌ای که جوانان با آن مواجه هستند روبه‌رو نبودیم.

 

حضرتی سرعت رشد سالمندی در ایران را بسیار بالا دانست و خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که سرعت رشد سالمندی در آن بالای 7 درصد باشد پیر محسوب می‌شود و در حال حاضر این میزان در ایران 9 درصد است؛ جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تغییر در ساختار خانواده را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: در آینده تعداد افراد در خانواده کم می‌شود و جمعیت سالمندان نیز افزایش می‌یابد، از این رو توانمندسازی سالمندان در حوزه خودمراقبتی ضروری است.

وی با بیان اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و نیروی انسانی در حوزه بهداشت در کشور ما کم است تصریح کرد: آموزش خودمراقبتی و توانمندسازی مردم برای مراقبت از سلامتی خود بسیار حائز اهمیت است و باید برای این منظور از همین امروز برنامه‌ریزی کنیم.

حضرتی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به سلامت زنان گفت: طبق مطالعات زنان عمر طولانی‌تری نسبت به مردان دارند اما چون از لحاظ اقتصادی در سطح پایین‌تری هستند، با خطرات بیشتری در زمینه سلامتی مواجه می‌شوند و بایستی در این رابطه اقداماتی صورت گیرد.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: افزایش بیماری‌های غیر واگیر، افزایش انتظار مردم از سیستم بهداشتی کشور و افزایش هزینه‌های درمانی در سراسر دنیا، اهمیت آموزش به عنوان یک راهکار کم هزینه را به ما یادآور می‌شود.

وی از تغییر نظام سلامت در 10 سال آینده خبر داد و تصریح کرد: افزایش رفاه و ارتقاء سطح زندگی مردم و تمایل آنان برای مراقبت از خود در خانه، باعث شده است تا نظام سلامت از درمان به سمت خود مراقبتی و آموزش مردم حرکت کند و پرستاران نقش اصلی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

حضرتی خاطرنشان کرد: تقویت سیستم‌های بهداشتی و توسعه برنامه‌های مامایی، شناسایی و توانمند سازی پرستاران و ماماها، به حداکثر رساندن نیروی پرستاران و ایجاد مشارکت بین آنان، از پیشنهادات سازمان بهداشت جهانی(WHO) برای آموزش و توانمند سازی مردم است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نیز ما را به امر آموزش و توانمندسازی مردم مکلف کرده است گفت: هدف این برنامه ارتقای سطح سلامت گیرندگان خدمت در بیمارستان‌ها و توانمندسازی آنان برای خودمراقبتی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار