شریعتی با بیان اینکه مقاومت مردم خوزستان در سیل اخیر در دنیا کمتر سابقه داشته و عنوان کرد: ایستادگی مردم خوزستان و پیشگیری از وقوع سیل در بسیاری از شهرها برگرفته از روحیه جهادی و فرهنگ ایثار و دفاع مقدس است.
کد خبر: ۷۴۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸ 05 May 2019

شورای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان امروز با حضور استاندار خوزستان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ غلامرضا شریعتی اظهار داشت: در یک ماه آینده مناسبت های مهمی همچون سالروز آزادسازی هویزه، خرمشهر و مقاومت مردم دزفول را پیش رو داریم که اقدامات متناسب با آن باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.وی ادامه داد: انتقال ارزش های دفاع مقدس باید متناسب با بافت قومی و منطقه ای باشد تا از ایجاد رخوت جلوگیری شود از همین رو توجه به مقتضیات فرهنگی بسیار مهم است.

به گزارش"تابناک"؛ شریعتی خاطر نشان کرد: در احداث یادمان های دفاع مقدس باید مباحث زیباشناسی مورد توجه قرار گیرد، ساختمان این یادمان ها باید فضاهایی برای اجرای برنامه های فرهنگی و هنری ، نقد و تحلیل کتاب های دفاع مقدس داشته باشند.

وی گفت: در یادمان های دفاع مقدس نباید یک نگاه صرفا مناسبتی وجود داشته باشد بلکه لازم است شاهد یک جریان پویا در این امکان باشیم.

استاندار خوزستان اظهار داشت: ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت به باورهای درونی مردم گره خورده و این پیوند بالاتر از معادلات اداری است که نمونه آن را در جریان سیلاب اخیر دیدیم.

وی افزود: فعالیت های خودجوش و داوطلبانه مردم در مهار سیلاب برگرفته از فرهنگ ایثار و مقاومت می باشد که در ضمیر مردمان این سرزمین نقش بسته است در واقع فرهنگ ایثار از نسل قبل به خوبی به نسل جوان منتقل شده است.

به گفته شریعتی خلق چنین حماسه ای برای مهار سیلاب در هیچ کجای دنیا نظیر ندارد، در سایر نقاط در شرایط وقوع سیل مردم خانه های خود را ترک می کنند و پس از رفع شرایط بحرانی مطابق فرآیند اداری به منازل خود باز می گردند اما در خوزستان مردم به ویژه جوانان مقابل سیلاب ایستادگی کردند.

وی با اشاره به همکاری تمام نیروهای جهادی، مردمی، نیروهای مسلح، بسیج و ادارات دولتی در مهار سیلاب افزود: صاحبنظران معتقدند مقاومت در برابر سیلاب و ساخت سیل بندهایی با تن جوانان، سبک جدیدی از مقاومت در برابر سیلاب را به نمایش گذاشته است.

استاندار خوزستان درخصوص باغ موزه دفاع مقدس نیز گفت: شهرداری اهواز و سپاه پاسداران سهم خود در احداث باغ موزه دفاع مقدس را پرداخت کنند تا این باغ موزه به زودی راه اندازی شود.

احداث باغ موزه دفاع مقدس در محل پارک شهروند (نزدیک پل نهم) اهواز،درمساحت حدود هفت هزار متر مربع با سالن اداری، کتابخانه و محیط رفاهی طراحی شده است.

همچنین سردار محمد علیپور با بیان اینکه فرهنگ دفاع مقدس راهگشای مشکلات ما است، گفت: در سیل اخیر با اتکا به فرهنگ دفاع مقدس، روستاها و مردم ما نجات پیدا کردند و جوانان این مملکت با اتکا به همین فرهنگ صدمات سیل را به حداقل رساندند. 
  
وی ضمن تقدیر از استاندار، فرمانداران شهرهای استان و مجموعه دولت برای پشتیبانی ساختن یادمان‌ها و شهدای گمنام گفت: در سال ۹۷، شش نشست شورای هماهنگی حفظ آثار در استانداری خوزستان برگزار شد. بر اساس این نشست‌ها چهار یادمان را باید برای راهیان نور آماده می‌کردیم، با تخصیص بودجه در استانداری تقریبا طلائیه که یکی از مشکل‌ترین یادمان‌های ما بود، با مبلغی نزدیک دو میلیارد تومان صاحب برق می‌شود. 
  
وی ادامه داد: مهم‌ترین موضوع استان ما که در آن نسبت به استان‌های دیگر عقب بودیم، احداث باغ موزه دفاع مقدس بود که در سال ۹۷ ساخت آن آغاز شد و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است. احداث باغ موزه در سه سطح، نقش نیروهای مردمی، نقش دولت و نقش نیروهای مسلح طراحی شده است؛ اسناد زیادی در این سه سطح جمع‌آوری شده و در حال ساماندهی است. تاکنون نزدیک به بیش از یک میلیون سند در این سه سطح جمع‌آوری شده است. 
  
سردار علیپور افزود: موضوع دیگر تاریخ شفاهی دفاع مقدس خوزستان است. در سال ۹۷ برای ثبت تاریخ شفاهی تعدادی از شهرهای استان با پژوهشگران به نتیجه رسیدیم و این تاریخ شفاهی برای آبادان، اروندکنار، شوش، اندیمشک، سوسنگرد، اهواز، خرمشهر و ماهشهر توسط تیم‌های پژوهشگر از دانشگاه‌های استان در حال انجام است. 
  
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خوزستان گفت: در سال ۹۷ بعد از شناسایی نزدیک به ۳۵۰۰ مدخل برای دانشنامه دفاع مقدس، منابع این مداخل‌ شناسایی شد و در نیمه دوم سال ۹۸ تهیه مقالات از این مدخل‌ها آغاز می‌شود. همچنین ۳۰ عنوان کتاب در سال ۹۷ با موضوع دفاع مقدس به چاپ رسید. در سال ۹۷ طی برگزاری شش جلسه، ۱۴۷ مصوبه داشتیم که ۱۳۴ مصوبه از میان ‌آنها عملیاتی و اجرایی شد و ۱۴ مصوبه نیز در حال اجرا است. 
  
وی همچنین در ارتباط با مراکز فرهنگی دفاع مقدس در سطح استان گفت: در استان ۵ مرکز دایر شده است و در سال ۹۶ اولین مرکز فرهنگی با حضور رئیس جمهور در دزفول افتتاح شد. همچنین در سال ۹۸ مرکز فرهنگی دفاع مقدس آبادان در بهمن‌ماه افتتاح می‌شود و در سال ۹۹ مرکز فرهنگی استان در اهواز به بهره‌برداری می‌رسد. 
  
فاضل عبیات، معاون عمرانی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: آنچه در مهار سیلاب و کاهش آلام مردم اتفاق افتاد، صد در صد برخاسته از فرهنگ دفاع مقدس است و این نشان می‌دهد بحث نشر ارزش‌های دفاع مقدس ضرورتی است که بیش از گذشته باید برایمان به اثبات رسیده باشد. 
  
وی با بیان اینکه پیگیری و به نتیجه رساندن پروژه‌هایی که در حوزه معاونت عمرانی تعریف شده است بر ما واجب است، گفت: مورد اول این پروژه‌ها، احداث فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان است. گزارش‌هایی درباره پیشرفت کار ارائه شده اما بازدیدی خواهیم داشت و کار تسریع پیدا خواهد کرد.
  
عبیات ادامه داد: تکمیل حسینیه و یادمان شهدای گمنام هفتکل، فاز دوم تکمیل یادمان شهدای گمنام لالی، لایه‌روبی کانال و محوطه‌سازی مرکز فرهنگ دفاع مقدس آبادان، برق‌رسانی به یادمان طلائیه، فاز دوم تکمیل مزار شهدای هویزه، فاز چهارم محوطه‌سازی مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر و احداث یادمان شهدای گمنام دانشگاه خاتم‌الانبیاء بهبهان و یادمان شهدای گمنام دشت‌آزادگان، پیگیری خواهد شد. هر یک از این پروژه‌ها از نظر عملیاتی و اجرایی درصدی پیشرفت دارند؛ اما پیگیر تکمیل آنها هستیم تا بتوانیم در حد توان گامی در جهت نشر ارزش‌های دفاع مقدس برداشته باشیم. 
  
در ادامه، کورش مودت، فرماندار خرمشهر در ارتباط با برنامه‌های سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: ما چندین یادمان در سطح شهرستان داریم که انتظار داریم تخصیص اعتبار برای این یادمان‌ها تسریع داده شود. با توجه به استقبال هر ساله کاروان‌های راهیان نور لازم است توجه بیشتری برای مانایی و ماندگاری این یادمان‌ها داده شود. با توجه به سیلاب اخیر، توان مالی بسیاری از دستگاه‌ها برای مشارکت در برنامه‌های سوم خرداد محدود شده است و انتظار داریم در این ارتباط کمکی صورت گیرد. ۳۵ برنامه برای سالروز حماسه خرداد پیش‌بینی شده است؛ همایش بزرگ فاتحان، تهیه و چاپ فصلنامه، مسابقات کتابخوانی، دیدار با خانواده شهدا، محفل انس با قرآن و یادواره شهدای خرمشهر برخی از این برنامه‌ها است. 
  
سید قاسم موسوی، فرماندار هویزه نیز گفت: بیش از یکصد برنامه به مناسبت ۱۸ اردیبهشت سالروز آزادسازی هویزه بعد از بحران سیلاب در این شهرستان آغاز شده است. در خصوص شهدای گمنام در هویزه برنامه‌ریزی خاصی انجام خواهد شد و اعتبار ویژه‌ای قرار داده می‌شود که شرمنده این شهدا نباشیم. 
  
مهدی چلوی، معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز در این جلسه گفت: دزفول به دلیل موقعیت استراتژی خود کانون و قرارگاهی برای توزیع خدمات و مهمات و اقلام لجستیکی و توقف اولیه رزمندگان بود و به همین جهت هدف شدیدترین حملات دشمن قرار گرفت. ده‌ها برنامه متنوع برای بزرگداشت چهارم خردادماه در نظر گرفته شده است. 
  
وی بیان کرد: معمولاً برنامه‌های چهارم خرداد تحت‌الشعاع سوم خرداد قرار می‌گیرد. گرچه سوم خرداد روز مهمی است و باید آن را پاس بداریم ولی این دلیل نمی‌شود که چهارم خرداد را کمرنگ‌تر برگزار کنیم. ما برای پاسداشت بهتر چهارم خرداد، دبیرخانه دائمی را در فرمانداری تشکیل دادیم که شامل سه کمیته پشتیبانی، اطلاع‌رسانی و تشریفات است. فضاسازی محیطی، شب شعر، نمایشنامه‌خوانی، همایش ویژه ۴ خرداد، برگزاری جشنواره دیجیتال دفاع مقدس و رژه موتورسواران از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این روز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار