شریعتی گفت: برای این که استان در بیرون نیز چهره عادی و نرمالی داشته باشد باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری برنامه‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی در سطح ملی برگزاری کنند. مسایلی که در نگاه مردم کشور وضعیت نرمال استان را و پشت سر گذاشتن شرایط بحران را نشان دهد.
کد خبر: ۷۴۱۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ 06 May 2019

غلامرضا شریعتی در نشست بررسی مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان و نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به نقش انکارنشدنی کتاب در تبادل دانش و تجربه خاطرنشان کرد: هر چه مطالعه و خوانش بیشتر باشد، آگاهی در جامعه بیشتر است و جامعه بیشتر به سمت تعالی سوق پیدا می‌کند. از این رو ما نیاز داریم تا در سال 98 چندین برنامه فوق‌العاده انگیزشی برای افزایش سرانه مطالعه ایجاد کنیم.

به گزارش"تابناک" وی با تاکید بر این‌ که این برنامه‌ها باید در قالبی فوق‌العاده و انگیزشی برگزار شوند افزود: در بحث افزایش سرانه مطالعه اگر این گونه عمل نکنیم، همان روند و مسیر قبلی که اکنون شاهدش هستیم رخ خواهد داد. به همین منظور باید بخشی از مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها را بیاوریم و برای پشتیبانی از برنامه‌های کتابخانه‌های استان استفاده کنیم.

شریعتی ادامه داد: ما در مرکز استان نیاز داریم که در هر شهرستانی مراکز تبادل کتاب ایجاد کنیم تا هم در تولید و هم در توزیع کتاب صرفه‌جویی شود و هم در بین آن‌ها یعنی اهداءکننده و گیرنده کتاب تبادل فرهنگی صورت گیرد.

استاندار خوزستان با بیان این که یکی از مولفه‌های مهم برای به حداقل رساندن فشارهای روحی و روانی تلطیف این فضای روحی است و این تلطیف توسط اقلام فرهنگی و هنری امکان‌پذیر است گوشزد کرد: در سیل اخیر ابعاد مختلفی باعث بروز و ظهور توانمندی‌های استان شد که در این میان تبلور حس مشارکت، تجلی خلاقیت‌ها و قابلیت‌های سرمایه‌های اجتماعی ما خودش را بروز داد.

او با بیان این که در زمینه کتاب و کتابخوانی باید تجارب گذشته را مغتنم بشماریم و وقایع‌نگاری مستند انجام دهیم گفت: نیاز است تا در برنامه‌ریزی‌های مدیریتی خود تجلی این فعالیت‌ها را ببینیم و آن را برای آینده خود در نظر بگیریم. به همین منظور برای گذر از زمان حال و دستیابی به آینده‌ای روشن در این مسیر باید حتما گسترش و ترویج فعالیت‌های فرهنگی و هنری را در دستور کار قرار دهیم.

شریعتی با اشاره به وقوع سیل در خوزستان یادآوری کرد: بسیاری از دوستان در حوزه‌های مختلف در زمان سیل آمدند و این اقدامات فوق‌العاده را انجام دادند و بعد کار را رها کردند. بی‌شک تمام این فعالیت‌ها زحماتی را در پی دارد اما همه شما مطلع و مستحضرید که مسایل روحی، روانی و اجتماعی بعد از جریان سیل است که خودش را بروز می‌دهد وگرنه تا زمان سیل همه به خوبی دور هم جمع هستند و این مسایل زیاد دیده نمی‌شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه بعد از این که سیل‌زدگان به خانه‌های خود برمی‌گردند و با بحران جدی مواجه می‌شوند امکانات زندگی‌شان را از دست داده‌اند، سطح زندگی‌شان پایین آمدهو مشکلات و مسایل جدیدی که قبلا نداشتند به واسطه از دست دادن بسیاری از امکانات زندگی‌شان برای‌شان به وجود آمده است. همچنین استرس جدیدی با شدت زیادی وارد زندگی‌شان می‌شود و آن جا است که نیاز به حمایت ما بیش از پیش احساس می‌شود.

استاندار خوزستان در همین زمینه خاطرنشان کرد: از این قبیل برنامه‌ها در زمان بعد از سیل بیشتر مورد نیاز است. مانند برنامه‌ای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام دادند و برنامه بسیار ارزشمند و تأثیرگذاری بود و حتما باید مداومت پیدا کند. این برنامه‌ها باید در روستاهای مختلف مداومت پیدا کند و اجرا شود تا ما حداقل عوارض اجتماعی و روحی را در این بحران داشته باشیم.

وی به موضوع سیلاب در خوزستان اشاره کرد و گفت: ما برای اولین بار بعد از هشت سال دفاع مقدس در بحث سیل همانند یک ملت ظاهر شدیم و این بسیار ارزشمند بود که نباید به سادگی از دست برود. باید با تأکید بر این مسیر و ادامه آن به ویژه اکنون در مسایل فرهنگی و هنری مانند کتابخانه‌ها، کانون پرورش فکری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌ها مختلف ورود کنند و اقدامات موثری را در این زمینه انجام دهند.

شریعتی گفت: برای این که استان در بیرون نیز چهره عادی و نرمالی داشته باشد باید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری برنامه‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌هایی در سطح ملی برگزاری کنند. مسایلی که در نگاه مردم کشور وضعیت نرمال استان را و پشت سر گذاشتن شرایط بحران را نشان دهد.

وی تصریح کرد: متاسفانه شاهد این هستیم که در فضای مجازی گاهی بعضی مسایل را آن قدر شدت می‌بخشند که دوستان ما در استان‌های دیگر می‌گفتند ما فکر می‌کردیم اگر بیاییم اهواز تا نیم متر در آبیم و ما را آب خواهد برد. البته ناگفته نماند که در نقاطی از خوزستان این شرایط به صورت کاملا واقعی وجود داشت اما با همکاری تمام دستگاه‌ها و مردم عزیزمان هیچ کدام از شهرهای استان را آب فرانگرفت ولی همچنان در معرض تهدیدش بودیم و شهرهای زیادی از استان در تهدید آبگرفتگی و سیل بودند. منتها با مدد الهی و همت جوانان و مردم عزیز استان و با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح عزیز از ورود سیل به شهرها ممانعت شد و از آمدن فاجعه جلوگیری به عمل آمد.

استاندار خوزستان اظهار داشت: در کشور باید با رعایت اصول علمی به گونه‌ای عمل کنیم که بتوانیم این سیل عظیم، ایستادگی مردم، دستگاه‌ها و نیروهای مسلح را عنوان کنیم. سهم و نقش دستگاه‌هایی که کار و پشتیبانی کردند در این سیلاب باید روشن و گفته شود تا همه بدانند که یک کار جمعی و یک کار سنگین گروهی صورت گرفته است. بسیاری گمان می‌کردند از آن جا که چهره من مرتبا در تلویزیون و صدا و سیما نشان داده می‌شد پس تمام این مسایل به گردن من است و توسط من انجام شده است اما من همه جا می‌گویم که شاید بنده حتی یک درصد زحمات را هم به گردن نداشتم بلکه همه دست به دست هم دادند تا یک کار بزرگ را مدیریت کنند. من به عنوان تریبون تمام زحمت‌کشان می‌آمدم و مسایل را برای عموم مردم شرح می‌دادم.

شریعتی گفت: در این میان جا دارد تا از رییس جمهور محترم، رؤسای سه قوه و رییس دفتر مقام معظم رهبری کمال تشکر را برای همکاری و مساعدت‌شان در دوران سیل خوزستان داشته باشیم. اکنون فعالیت دستگاه‌های مختلف به ویژه بخش فرهنگ و هنر تازه شروع شده است تا همه در کنار هم بتوانیم از آسیب‌های اجتماعی که در کمین است جلوگیری به عمل بیاوریم و یا به حداقل برسانیم تا زمانی که سیل‌زدگان به شرایط زندگی عادی خود برگردند. تمام فشار و اصرار ما این است که هر چه زودتر روستاهایی که هنوز زیر آب هستند از شرایط بحرانی خارج شوند و اهالی آنها بر سر خانه و زندگی و کار خود یعنی کشت تابستانه برگردند.

همچنین مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خوزستان نیز هدف جشنواره کتابخوانی رضوی را ترویج فرهنگ کتابخوانی و معرفی علمی اهل بیت (ع) بیان کرد و گفت: در جشنواره امسال 12 عنوان کتاب در رده بندی های مختلف سنی انتخاب شده و قالب نقاشی و کتابخوان مجازی نیز برای کودکان برگزار می شود.

منصور کوهی رستمی افزود: این جشنواره از16 اردیبهشت در سراسر خوزستان آغاز می شود.

وی با اشاره به اینکه پارسال 50 هزار نفر در این جشنواره شرکت کردند بیان کرد: امکان برگزاری الکترونیکی در سازمان های مختلف خوزستان نیز وجود دارد تا سازمان ها بتوانند از این فضا استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در سیل اخیر از طریق برگزاری جلسات کتابخوانی و توزیع کتاب به مناطق سیل زده امداد رسانی شد توضیح داد: پنج کارون کتاب خوانی در مناطق شادگان، باوی، شوش، شوشتر و سوسنگرد در حال فعالیت هستند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار