رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر درخصوص کشف محموله اشیای تاریخی در گمرک خرمشهر جزییاتی را مطرح کرد.
کد خبر: ۷۴۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 07 May 2019

سجاد پاک‎گهر اظهار داشت: این محموله مدتی قبل در حین خروج از کشور با هوشیاری مأموران کنترل پایانه مرزی شلمچه توقیق شده و مراحل صدور حکم قضائی آن بر اساس کارشناسی میراث فرهنگی صورت گرفته بود که در ادامه با حضور رئیس پلیس آگاهی و رئیس بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی شهرستان، یگان حفاظت میراث فرهنگی و امین ‎ اموال آثار تاریخی، چند روز قبل تحویل اداره میراث فرهنگی شهرستان خرمشهر شد.

او ادامه داد: اشیاء مکشوف از جنس مفرغ و شامل یک ظرف و دو قسمت سر عصا به شکل شیر هستند و بررسی ‎ های اولیه در خصوص قدمت این اشیاء نشان داده که احتمالا دوره تاریخی آن ‎ ها مربوط به اواخر دوره ایلام و اوایل دوره هخامنشی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خرمشهر افزود: باتوجه به این ‎ که این اشیاء نیازمند مرمت و مطالعه کارشناسی بیشتر هستند؛ برنامه ‎ ریزی و اقدامات اولیه به منظور این موضوع توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خرمشهر در حال انجام است.

وی در ادامه عنوان کرد: باتوجه به این ‎ که مبادی موجود در منطقه آزاد اروند شامل پایانه مرزی شلمچه و فرودگاه از راه‎های اصلی ورود و خروج در جنوب کشور محسوب می‎شود، موارد مختلف قاچاق از جمله آثار تاریخی، سودائی است که در سر برخی از متخلفان این حوزه همواره وجود دارد.

پاک‎گهر با بیان این‎که خوشبختانه این مبادی ورودی و خروجی به دستگاه اکس ری (XRY) کنترل پیشرفته مجهز هستند افزود: وجود این دستگاه، قاچاق آثار تاریخی را برای سوداگران تقریباً غیر ممکن کرده است که البته در کنار این موضوع، هوشیاری مأموران گمرک در سال ‎ های گذشته نیز در جلوگیری از خروج چند محموله قاچاق آثار تاریخی بسیار تأثیرگذار بوده است.

او اضافه کرد: اهمیت این مرزها و هوشیاری در جلوگیری از خروج آثار تاریخی موضوعی بوده که در جلسات شورای اداری مبازره با قاچاق کالا و ارز شهرستان خرمشهر همواره مورد تأکید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان بوده است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار