هفتاد و هفتمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز به دلیل حضور تعدادی از ساکنان مناطق درگیر سیل از جمله گلدشت، عین2 و کوی علوی برای حل مشکلات بهداشتی این نقاط با حاشیه هایی همراه بود.
کد خبر: ۷۴۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲ 07 May 2019

عبدالزهرا سنواتی پیش از آغاز هفتاد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر اهواز در خصوص اعتراض برخی اهالی مناطق گلدشت، گلبهار، عین 2 و کوی علوی در مورد وضعیت فاضلاب و زنان شاغل در  سازمان پسماند نسبت به وضعیت کار خود اظهار کرد: در حال حاضر گزارش شده است که سیل‌بند اطراف گلدشت را مجددا شکسته‌اند و فاضلابی که در پشت سیل‌بندها قرار داشت، به جای آنکه وارد کانال‌ها شود، به منطقه گلدشت وارد شده است.

به گزارش"تابناک" وی افزود: از همه مردم می‌خواهیم بدون مشورت، نسبت به شکستن سیل‌بندها اقدام نکنند زیرا هنوز ارتفاع آب پشت سیل‌بندها بالاتر از منطقه است. شکسته شدن سیل‌بند باعث می‌شود آب پشت سد سیل‌بندها به مناطق گلدشت و گلبهار و حتی عین 2 وارد شود. اهالی مشکلات را به اعضای شورای شهر منتقل کنند تا تدابیر لازم را انجام دهیم.

سنواتی با تاکید بر لزوم جدا دانستن مشکلات فاضلاب از وضعیت شهری، ادامه داد: اگر مردم منطقه کوی علوی با پس‌زدگی فاضلاب مواجه هستند، شرکت آبفا باید در این خصوص پاسخگو باشند و اعضای شورا به عنوان نماینده‌های مردم موضوع را پیگیری می‌کنند. در مدت اخیر نه تنها در این مناطق بلکه در بیش از 50 نقطه اهواز پس‌زدگی فاضلاب وجود داشت که باید مدیران شرکت فاضلاب پاسخگو باشند.

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: در حال حاضر بیشترین اعتراضات مربوط به وضعیت فاضلاب شهر است که باید استاندار، فرماندار و مدیر شرکت آبفا در این زمینه پاسخگو باشند.

سنواتی بیان کرد: اکنون شهرداری در مناطقی که پس‌زدگی فاضلاب وجود دارد، پمپ‌هایی نصب کرده است اما کار تخصصی است و کار شهرداری نیست و باید در این زمینه اقدام عملی شود. چند سال است که مردم دچار این مشکل شده‌اند و مطالبات آنها بحق است. اعضای شورا تنها وظیفه انتقال مطالبات را دارند زیرا رفع پس‌زدگی فاضلاب کار شهرداری نیست.

رئیس شورای شهر اهواز عنوان کرد: در صورتی که در این مناطق شبکه فاضلاب مورد نیاز است قطعا فشارهایی به شرکت آبفا وارد می‌کنیم تا در این زمینه اقدام کنند. همچنین جهت ارائه راهکار و پمپاژ فاضلاب به پشت سیل‌بندها امروز در این مناطق حضور پیدا می‌کنیم. با توجه به احتمال وجود مشکلات بهداشتی در این مناطق لایروبی، خیابان‌ها نه تنها خیابان اصلی بلکه همه خیابان‌های این مناطق باید انجام شود.

سنواتی با اشاره به احتمال سوءاستفاده از اعتراضات بحق مردم ادامه داد: مردم حق دارند در خصوص هر مشکلی که در منطقه وجود دارد اعتراض کنند و کسی حق ندارد عنوان کند که مردم حرف سیاسی می‌زنند. هر مشکل در حوزه خدمات، فاضلاب و بهداشت و درمان وجود دارد، باید عنوان شود و مطالبات را می‌شنویم و به مسئولان ذیربط منتقل می‌کنیم.

وی افزود: پس از سیلاب، بخشی از آب پشت سیل‌بندها به مسیر مورد نظر منتقل شده اما اکنون مشکل فاضلاب در مناطق وجود دارد که بررسی‌ها لازم جهت کاهش آب پشت سیل‌بندها و هدایت آنها به کانال بررسی شده است. البته پس از سیل، دستگاه‌های اجرایی که به کمک شهرداری آمده بودند، امکانات و تجهیزات خود را بردند.

سنواتی در خصوص آسفالت مناطق حاشیه‌‌نشین، گفت: هیچ منطقه مرفه‌نشین را آسفالت نکردیم و آسفالت در مناطق حاشیه‌نشین از جمله علی‌آباد و ملاشیه انجام شد که این موضوع نشان می دهد این مناطق اولویت ما هستند.

وی با اشاره به مشکلات زنان کارگر در سازمان پسماند شهرداری اهواز نیز گفت: مشکل این زنان باید برطرف شود. همه اعضای شورا مکلف هستند مشکلات این افراد را تا زمان رفع شدن، پیگیری کنند. فردا نیز جلسه‌ای در این زمینه برگزار خواهد شد تا مشکلات آنها بررسی شود.

سنواتی با اشاره به اعتراض این زنان مبنی بر کار کردن افغان‌ها در انبارهای پسماند، بیان کرد: شاید 10 نفر از کسانی که در انبارها در حال کار کردن هستند، افغان هستند. همچنین یکی از شرایط برنده شدن در مناقصه طرح تفکیک از مبدا باید این باشد که همه این زنان سر کار خود بمانند.

سید ناصر موسوی نژاد دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: مناطقی مانند گلبهار و گلدشت اهواز دارای شیب کمتری نسبت به سایر نقاط هستند و باید آب پیش از ورود در این مناطق به وسیله پمپ ها تخلیه شود.

وی با اشاره به اینکه امکانات شهرداری جوابگوی برطرف کردن مشکلات مردم نیست ادامه داد: رفع این مشکلات نیازمند همکاری استاندار و سایر مسئولان است؛ هم اکنون نگرانی هایی از بابت نیش پشه ها در مناطقی همچون گلدشت وجود دارد و بزودی نشستی با مسئولان بهداشت شرق پیرامون این موضوعات برگزار خواهیم کرد.

موسوی نژاد یادآور شد: در مناطق گلدشت و گلبهار تنها 6 کارگر شهرداری برای نظافت و لایروبی وجود دارد؛ یکی از معضلات شهرداری ناتوانی از ارایه راهکاری برای جمع آوری زباله های رها شده در جوی ها و لایروبی آنها است.

وی ادامه داد: یک میلیون و 800 هزار متر مکعب از منطقه 6 اهواز نیاز به نظافت و جاروکشی دارد که برای نظافت این وسعت باید473 کارگر وجود داشته باشد اما اکنون تنها 241 کارگر در این منطقه مشغول به کار هستند این درحالیست که در یک منطقه دیگر تعداد کارگران سه برابر شهرداری منطقه 6 است.

محمدجعفر فلسفی دیگر عضو شورای شهر اهواز خطاب به موسوی نژاد، اظهار کرد: نامه‌ای در خصوص اشتغال نیروهای خدمات در بخش دفتری توسط ۹ نفر از اعضای شورای شهر امضا شد و در دست بررسی است و هر کسی که دخیل بود مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

وی افزود: سید ناصر موسوی نژاد در برخی انتصابات دخالت مستقیم انجام می‌دهد و فشارهایی که به شورا وارد می‌کند به دلیل خواسته‌هایی است که دارد.

فلسفی با اشاره به وضعیت چاله‌های سطح شهر، عنوان کرد: ۴ پیمانکار به منظور روکش آسفالت و برطرف کردن چاله‌های سطح شهر اهواز گرفته شد و تا شهریور ۱.۵ میلیون مترمکعب در تمامی مناطق اهواز آسفالت می‌شود.

وی گفت: بیشترین میزان آسفالت انجام شده مربوط به حاشیه شهر است اما قبول داریم کافی نیست و همچنان پیگیر ادامه کار هستیم و فشار اعضای شورا بر این است که پرشدن چاله‌ها به‌صورت اصولی باشد.

در ادامه محمدرضا قنواتی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به اعتراضات زنان شاغل در این سازمان، اظهار کرد: سال‌های گذشته پیمانکاری به نام آقای خسروی بیمه این افراد را پرداخت نکرده است و حق و حقوق دو سال آنها را خورده است. سازمان پسماند از وی شکایت کرده است اما این افراد باید بدانند که طرف قرارداد، پیمانکار است نه سازمان پسماند. در حال حاضر سازمان پسماند نیز از این فرد طلب دارد و حقوق سازمان را پرداخت نکرده است.

وی افزود: آقای خسروی تحت پیگیری است و ضمانت‌نامه‌ای که قرار داده بود نیز برای بیمه ضبط شده است. طلب و حق و حقوق این افراد را نیز پیمانکار باید پرداخت کند.

قنواتی ادامه داد: اکنون پیمانکار جدید در حال کار کردن است اما دغدغه این زنان این است که بار جهت کار کردن وارد مرکز نمی‌شود. اکنون به علت اینکه زباله‌گردها در سطح شهر کار تفکیک را انجام می‌دهند، زباله‌ای که به این شرکت یا کارخانه می‌رود، یک درصد زباله‌های خشک است و این کار موجب شده است که یک شیفت در میان کار کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت:بر حسب دستورات تفکیک از مبدأ را آغاز کردیم و چهار مرحله مزایده انجام شده است. همچنین دغدغه این زنان این است که اگر پیمانکار کارخانه آنها برنده نشود، در آینده بیچاره می‌شوند.

وی گفت: سازمان بازرسی در نامه‌ای عنوان کرده که اجازه عقد قرارداد با آقای یوسفی را نداریم و منع مداخله صادر شده است. اگر اعضای شورا بخواهند که با وی قرارداد ببندیم، اعضای شورا لایحه‌ای در این زمینه داشته باشند تا بتوانیم با وی قراردادی منعقد شود.

در ادامه یکی از اهالی منطقه گلدشت گفت: آب پشت مناطق گلدشت، گلبهار، عین 2، مندلی و کوی سیاحی اگر به سمت کانال چمران پمپاژ نشود، مشکل حل نمی‌شود و راه حل دیگری جز این وجود ندارد. همان گونه که اعضای شورا در جریان هستند ظرف 9 روز 60 سانتی‌متر از سیلاب به سمت کانال چمران پمپاژ شد و اکنون تنها راه حل این مشکل نیز همین است.

یکی دیگر از اهالی گلدشت نیز گفت: ما در برابر سیلاب ایستادگی کردیم و از ورود آب به مناطق شهری جلوگیری کردیم اما در حال حاضر رفتگری، جمع‌آوری فاضلاب و پسماند انجام نمی‌شود و شهرداری تنها یک نفر را جهت نظافت این منطقه و جمع‌آوری زباله‌ها در نظر گرفته است. بیشترین تعداد نیروها در این منطقه به سه نفر می‌رسد که از منطقه پنج شهرداری به منطقه 6 اعزام شده‌اند. ما تنها مشکلات خود را مطرح می‌کنیم و خواستار رفع آنها هستیم.

همچنین یکی از اهالی کوی علوی بیان کرد: سال 96 به اعضای شورا رأی دادیم اما از آنها تنها وعده و وعیدهای عملی نشده باقی مانده است.

وی افزود: به فرزندانم یاد داده‌ام که آشغال را در کوچه و خیابان نریزند، اما زمانی که فرزندم از من سوال می‌کند که چرا سطل زباله منزل خود را روی زمین خالی می‌کنیم، جوابی نداشتم. اکنون در منطقه کوی علوی سطل زباله و کارگری برای نظافت منطقه وجود ندارد. اضافه‌های زباله‌ها از سطل‌ها به روی زمین می‌ریزد و نخاله‌ها تا درب منازل رسیده است. جمع‌آوری آب‌های سطحی که از وظایف شهرداری است انجام نشده است.

وی ادامه داد: در خیابان سروش و فرهانی وضعیت بسیار بد است و تنها ماشین‌های اعضای شورا که مانند ماشین‌های ما بدبخت‌ها نیستند، می‌توانند در این خیابان‌ها تردد کنند. سیلاب گذشت اما هنوز بوی تعفن و فاضلاب از بین نرفته است. وضعیت بهداشتی بازارچه کیان و خشایار هم افتضاح است و خرید از آن امکان‌پذیر نیست.

در ادامه تعدادی از زنان سازمان پسماند شهرداری اهواز نسبت به عدم پرداخت بیمه خود در چند ماه اخیر، کاهش شیفت کاری و کسر حقوق خود اعتراض کردند.

یکی از این زنان گفت: 20 روز در بیمارستان بودم که هنوز سلامتی خود را به دست نیاوردم اما جهت حفظ آبروی خود و زندگی فرزندانم در این سازمان کار می‌کنم. شش ماه بیمه ما پرداخت نشده است و اکثر ما زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست هستیم و در این آشغال‌ها کار می‌کنیم. یکی از این پیمانکاران بیمه ما را رد نکرد و رفت.

وی افزود: در حال حاضر طرح تفکیک از مبدأ اجرا شده است و دو شرکت این طرح را اجرا می‌کنند و شرکتی که ما با آن کار می‌کنیم در مناقصه برنده نشده است. اکنون یک هفته کار می‌کنیم و یک هفته در خانه هستیم. در حالی که پیش از این سه شیفت کار می‌کردیم. اگر به ما رحم نمی‌شود حداقل به فرزندان‌مان رحم کنید.

نماینده زنان شاغل در این سازمان، گفت: اگر در اینجا کار نکنیم و حقوقی دریافت نکنیم، گدایی کنیم؟ اکنون با این وضع اقتصادی یک کیلو سیب‌زمینی به 5 هزار تومان رسیده است که توانایی خرید آن را هم نداریم و مانده‌ایم مشکل خود را به چه کسی بگوییم.

همچنین حسین حیدری عضو شواری شهر اهواز در خصوص یک لایحه از دستور کار امروز جلسه شورا اظهار کرد: جمع آوری  پسماند غیرعفونی اماکن پزشکی مانند مطب ها و درمانگاه ها مطابق قرارداد بر عهده سازمان مدیریت پسماند است. عوارض این اماکن باید یک جا گرفته شود و نباید عوارض معمولی و عوارض مختص به جمع آوری پسماند این محل ها در دو نوبت گرفته شود.

وی در خصوص اعتراض برخی شهروندان کوی جمهوری به مشکلات کاربری  14 پلاک زمین در این منطقه نیز اظهار کرد: این دو قطعه زمین واگذاری شده در سال 85 واقع در کوی جمهوری با هدف کاربری آموزشی احصا شد اما در نتیجه برخی تبانی ها این اراضی به 14 پلاک تفکیک و به مردم فروخته شد.

حیدری گفت: از سال 85 تاکنون خریداران این اراضی دچار مشکلات بسیاری شده‌اند و خواستار تعیین تکلیف در این مورد هستند. تاکنون پنج خریدار این اراضی موفق به کسب پروانه ساخت شده اند اما شهرداری اجازه احداث به آنها را نداده است.

عضو شواری شهر اهواز بیان کرد: برخی از صاحبان این اراضی برای خرید زمین ها به نرخ روز از شهرداری اعلام آمادگی کرده‌اند تا پس از آن ادعاهای خود علیه فروشنده را نزد مقامات قضایی مطرح کنند. 

برچسب ها: شورای شهر اهواز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار