رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست آذربایجان غربی از افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه و تعداد فلامینگو در تالاب های این دریاچه خبر داد.
کد خبر: ۷۴۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸ 08 May 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ، اظهار کرد: طبق سرشماری سال گذشته تعداد فلامینگو‌ها در دریاچه ارومیه حدود ۳۵ هزار بال بود. با افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه به حدود ۵ میلیارد مترمکعب پیش بینی می‌شود امسال تعداد فلامینگو‌ها حدود ۸ تا ۱۲ هزار افزایش یابد. سرشماری فلامینگو‌ها معمولا بعد از ایام جوجه آوری فلامینگو‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ دریاچه ارومیه بزرگترین مرکز فلامینگو‌ها در خاورمیانه بود که با پسروی آب دریاچه ارومیه شوری آب باعث کوچ یاران دیرین دریاچه ارومیه از این مکان شد.

یوسفی اظهار کرد: به علت افزایش و زیست دوباره آرتمیا در دریاچه ارومیه، احتمال افزایش فلامینگو در تالاب‌های استان و دریاچه ارومیه دور از انتظار نیست.

یوسفی ادامه داد: فلامینگو‌ها بیشتر ایام سال را در دریاچه ارومیه می‌گذرانند و از اواسط اسفند می‌آیند و تا آذرماه در دریاچه ارومیه هستند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: تالاب‌های سولدوز، حسنلو، کانی برازان و نیز پارک ملی دریاچه ارومیه مهمترین مکان زیست فلامینگو‌ها در آذربایجان غربی به شمار می‌روند و با شروع فصل سرما به خاطر شرایط جوی نامساعد برای فلامینگو‌ها به مناطق نسبتا گرمسیر مهاجرت می‌کنند، تعدادی از این فلامینگو‌ها به مناطق جنوبی کشور از جمله تالاب شادگان در خوزستان و تالاب‌های حوالی خلیج فارس مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به این اینکه فلامینگو‌ها حلقه گذاری می‌شوند و زمان مهاجرت آن‌ها این حلقه‌ها از هر کشوری پیدا شد آن کشور طبق قانون بین المللی موظف است حلقه را به کشور مبدا ارسال کند. افزود: تعداد دیگری از این فلامینگو‌ها تا شمال آفریقا، لیبی و الجزایر نیز می‌روند. تعدادی نیز به شرق مهاجرت می‌کنند، تعدادی از حلقه‌هایی که به پا‌های فلامینگو‌ها بسته شده بود در هندوستان نیز یافت شده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد:به علت عدم صدور مجوز شکار فلامینگو‌ها از سال ۹۳ و نیز به خاطر مرغوب نبودن گوشت این پرنده برای خوردن خوشبختانه از تیر شکارچیان در امان می‌مانند.

فلامینگو پرنده‌ای با پا‌های دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی است، فلامینگو‌ها به آرامی راه می‌روند و سر و منقار خود را در آب کم عمق فرو برده و تغذیه می‌کنند، این پرندگان از ۹۰ سانتیمتر تا یک و نیم متر بلندی دارند و بیشتر از حلزون و گیاهان آبی تغذیه و به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند.

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار