با تداوم بحران آبی دریاچه ارومیه حیات آرتمیا تنها موجود زنده این دریاچه نیز درمعرض خطر جدی قرار گرفت، اما امسال با نزول رحمت الهی و افزایش آب دریاچه، آرتمیا دوباره زنده شد.
کد خبر: ۷۴۲۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۰ 09 May 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، در سالهای اخیر با شدیدتر شدن بحران آبی دریاچه ارومیه زنده مانی آرتمیا در دریاچه که زمانی بزرگترین منبع آبی پرورش و تولید آرتمیای جهان بود در معرض تهدید قرار گرفت.خشکسالی های دهه اخیر در منطقه و تبخیر آب دریاچه و تغییر وضعیت اکولوژیکی دریاچه ارومیه سبب شد که غلظت نمک به بالاترین حد خود رسیده و شرایط مطلوب برای ادامه حیات تنها موجود زنده دریاچه ارومیه از بین رود.

اما امسال به برکت بارشهای مناسب، پهنه خشک دریاچه ارومیه جانی دوباره گرفت و حجم آب آن به بیش از 4 میلیارد مترمکعب رسید، وضعیتی که موجب شد آرتمیای در معرض خطر جانی دوباره گیرد.

به گفته نکویی فرد رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، براساس آخرین ارزیابی ها در هر مترمربع آب دریاچه ارومیه 100 آرتمیای جوان و 200 آرتمیای بالغ مشاهده شده است.

آرتمیا امکان زنده مانی بیش از 20 سال را دارد و با به خطر افتادن حیات آرتمیا براثر خشکسالی، دومین بانک سیست و ژن آرتمیا در ارومیه راه انداری و به گفته محبی رییس بخش اکولوژی مرکز تحقیقات آرتمیای کشور، در این مرکز از 17 نقطه کشور و 49 نقطه دنیا سیستهای مختلف را جمع آوری و ذخیره شد.

قیمت هرکیلو سیست یا تخم آرتمیا در بازار جهانی 200 دلار معادل 2 میلیون و 800 هزار تومان است.

درحال حاضر میزان شوری آب دریاچه ارومیه 150گرم در لیتر است و برای حیات آرتمیا نیز 150گرم شوری آب ضروری است.

آرتمیا یا طلای سرخِ دریاچه ارومیه یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیا در جهان است که دارای ۵۲درصد پروتئین و ۴درصد چربی است.
• گزارش از : زیبا محمدی
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار