کیامرث حاجی زاده با اشاره به ابربحران آتش سوزی در خوزستان گفت: درسال 96 حدود 50 درصد آتش سوزی‌های کشور به ویژه آتش سوزی جنگل ها، مراتع، بیشه زارها و بخش صنعت مربوط به خوزستان بود. 
کد خبر: ۷۴۲۷۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ 09 May 2019
کیامرث حاجی زاده در شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: استان خوزستان از سه سال گذشته تاکنون در شرایط بحران مدیریت می‌شود؛ بحران ها در یک یا دو سال اخیر ایجاد نشده اند بلکه ریشه در 50 سال گذشته دارند. عملکرد و تصمیم‌گیری امروز مدیران خوزستان به طور قطع در وجود بحران های آینده تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل تا دیر نشده باید برنامه ریزی و اقدامات مناسب برای کنترل بحران های استان صورت گیرد. 
  
به گزارش"تابناک" وی با بیان اینکه خوزستان در سه سال گذشته با چهار ابربحران گرد و غبار، سیل، آتش سوزی و خشکسالی رو به رو بوده است، گفت: دلیل اصلی سیل در خوزستان توجه نکردن به مسایلی همچون فرسایش، لایروبی نشدن رودخانه ها، استحکام بخشی نشدن، بازسازی نشدن سیل بندها و تجاوزهای صورت گرفته به بستر رودخانه ها بوده است و مهمتر از همه اینکه سدهایی که در سه حوضه آبریز خوزستان ‌باید احداث می شد کامل نشدند و هر کسی تریبون به دست گرفت و سدسازی را زیر سوال برد. 
  
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان ادامه داد: در سیل اخیر شاهد بودیم که وجود سدها با وجود بارندگی ها نعمت بزرگی برای خوزستان بود و نه تنها موجب جلوگیری از سیل می شوند بلکه آبی که با EC زیر هزار از کوه های زاگرس به سمت ما می آید را ذخیره می‌کنند و اجازه نمی دهند این آب هدر برود. 
  
وی افزود: اگر سد بختیاری در حوضه آبریز دز احداث می شد به طور قطع مشکلات ما در سیل اخیر کمتر بود به عنوان مثال در حوضه آبریز کارون، سیلاب با وجود پنج سد احداث شده در این حوضه به راحتی مدیریت شد، ولی در حوضه کرخه و دز به دلیل کامل نبودن سدها و رسوبات درون مخزن سد دز، سیل موجب ایجاد بحران شد. 
  
وی با اشاره به ابربحران آتش سوزی در خوزستان گفت: درسال 96 حدود 50 درصد آتش سوزی‌های کشور به ویژه آتش سوزی جنگل ها، مراتع، بیشه زارها و بخش صنعت مربوط به خوزستان بود. 
  
وی ادامه داد: قرار بود مخازن آبی در مناطق جنگلی احداث شود. این کار در بسیاری از استان ها انجام شده اما هنوز در خوزستان چنین اتفاقی نیفتاده است و زمانی که آتش سوزی رخ می دهد برای مهار آتش امکانات مورد نیاز فراهم نیست. 
  
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: سال گذشته در برخی آتش سوزی ها حتی بالگردهای آتش نشان برای برداشت آب مشکل داشتند و برای برداشت آب به دریاچه سدها می رفتند زیرا مخزنی در نزدیکی محل آتش سوزی وجود نداشت. 
  
وی افزود: تاکنون حدود 30 میلیارد ریال تجهیزات به منظور مهار آتش خریداری شده که در دو  مرحله به فرمانداری های شهرستان ها تحویل داده شد. همچنین سال گذشته وسایل مورد نیاز برای راه‌اندازی اتاق مانیتورینگ مدیریت بحران در فرمانداری‌ها تحویل آنها داده شد اما تاکنون غیر از شهرستان رامهرمز هیچ شهرستانی اتاق مانیتورینگ را راه اندازی نکرده که انتظار می رود تا پایان ماه مبارک رمضان در دیگر شهرستانها نیز راه اندازی شود. 
  
وی با تاکید بر اهمیت آموزش در حوزه مقابله با همه بحران ها گفت: آموزش همگانی بر اساس سند چهار ساله جامع مدیریت بحران لازم و ضروری است. 
  
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان بیان کرد: با توجه به وضعیت زمین های کشاورزی، جهاد کشاورزی باید این موضوع را مدیریت و کنترل کند و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز جلساتی در حوزه زاگرس برای مهار آتش سوزی ها برگزار کند. 
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز گفت: یکی از دغدغه های جدی ما در جمعیت هلال احمر خوزستان مساله خطوط لوله های نفت و گاز در خوزستان است که باید مورد توجه قرار گیرد و کتمان خطرات آن توسط نهادهای مربوطه مشکل ساز است.
 
علی خدادادی بیان کرد: براساس اطلاعات کسب شده در برخی نقاط وضعیت لوله ها خطر پذیر است و در نقاطی به ویژه در کنار خطوط لوله انتقال گاز، ساخت و ساز صورت گرفته که این موضوع ایمنی و امنیت در شهرها و روستاها را در معرض خطر قرار می دهد.
 
وی ادامه داد: به دلیل بارندگی ها علفزارهای زیادی در خوزستان ایجاد شده که برخی از اینها به مزارع متصل هستند و با آتش زدن مزارع موجب آتش سوزی علفزارها می شوند.
 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: ممنوعیت آتش زدن مزارع پس از برداشت محصول، باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار