سرپرست مرکز بهداشت خوزستان گفت: انجام به موقع آزمایش ژنتیک بر روی جنین در هفته دهم تا 12 بارداری، از راه های پیشگیری از تولد کودک مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور است.
کد خبر: ۷۴۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 13 May 2019

سید مهدی حسینی زاده در خصوص راه های پیشگیری از تولد کودک مبتلا به بیماری تالاسمی شدید بیان کرد:مهمترین اقدام انجام آزمایش خون از نظر تالاسمی و انجام مشاوره با تیم مشاوره ویژه تالاسمی مستقر در یکی از مراکز خدمات جامع سلامت در شهرستان محل سکونت پیش از هر اقدامی برای ازدواج است.

وی افزود: در صورت ازدواج ناقلان سالم (تالاسمی مینور)، راه های پیشگیری از تولد فرزند مبتلا به بیماری تالاسمی ماژور (کم خونی شدید) شامل انجام مشاوره ژنتیک پیش از بارداری و انجام به موقع آزمایش ژنتیک بر روی جنین در هر بارداری است.

وی با بیان اینکه آزمایش تشخیص ژنتیک پیش از تولد 2 مرحله است گفت:مرحله نخست مربوط به بررسی ژنتیکی زوج های ناقل سالم (تالاسمی مینور) است که لازم است پیش از بارداری انجام شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: مرحله دوم آزمایش ژنتیک مربوط به بررسی ژنتیکی جنینی است که برای زوجین ناقل سالم (تالاسمی مینور) الزامی است بنابراین در صورتی که زوجین ناقل سالم تالاسمی قصد بچه دار شدن داشته باشند باید در هفته 10 تا 12 هر بارداری آزمایش ژنتیک انجام دهند تا از مبتلا بودن و یا نبودن جنین خود به تالاسمی شدید (ماژور) مطمئن شوند.

وی اضافه کرد: بیماری بتا تالاسمی یک نوع کم خونی ارثی است که از طریق پدر و مادر ناقل ژن به فرزند یا فرزندان منتقل می شود که شامل تالاسمی مینور و تالاسمی ماژور است و کسی که برای ساخت گلبول قرمز خون، بر حسب تصادف ژن ناسالم پدر و ژن ناسالم مادر را دریافت کند به بیماری تالاسمی شدید (ماژور ) مبتلا خواهد شد.

حسینی زاده در خصوص علایم تالاسمی شدید یا ماژور گفت: کودک مبتلا به تالاسمی شدید تا حدود 6ماهگی سالم به نظر می رسد اما به تدریج علایمی ازجمله کم خونی، رنگ پریدگی ، ضعف،اختلال رشد، بزرگ شدن استخوان های سر وصورت، بزرگی کبد و طحال در بدن وی ظاهر می شود.

وی بیان کرد: تزریق مستمر و مداوم خون و مصرف داروهای دفع کننده آهن، مهمترین درمان این بیماری است و در برخی موارد پیوند مغز استخوان به درمان دایم این بیماری منجر شده است. 

وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 820 نفر مبتلا به تالاسمی ماژور در خوزستان شناسایی شده اند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: تالاسمی ، بارداری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار