مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: این که همه آبهای هشت استان وراد خوزستان شود و در کنار ان پکیج های سدهای استان روی کرخه و دز کامل نباشد حرف کمی نیست و با وجود این اورد بالا مشکلات کمتری نسبت به دیگر استانها داشتیم
کد خبر: ۷۴۴۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱ 12 May 2019
کیامرث حاجی زاده، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان، روز  یکشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان در فرمانداری دشت آزادگان با بیان این که مردم نقش اول را در مهار سیلاب دارند ادامه داد: تفاوت مردم خوزستان با دیگر نقاط این است که حس نوع دوستی و خون گرمی بالایی دارند که از تاریخ تمدن اسلامی بوده است و این موضوع از امتیازات برحسته مردم و عشایر خوزستان است.
 
به گزارش"تابناک" وی بیان کرد: در کنار مردم نیز  مسئولان نظام و دولت حماسه آفریدند، نیروها مسلح ، اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران، دستگاه های دولت و سازمان های متولی، شرکت های خصوصی همه و همه پای کار بودند.
 
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:  این که همه آبهای هشت استان وراد خوزستان شود و در کنار ان پکیج های سدهای استان روی کرخه و دز کامل نباشد حرف کمی نیست و با وجود این اورد بالا مشکلات کمتری نسبت به دیگر استانها داشتیم
 
وی ادامه داد: عدم لایروبی رودخانه های استان و انحراف مسیر و تعدی به حریم و بستر  رودخانه ها موجب مشکلاتی شده است و در شهرها  دولتی ها به رودخانه ها تعدی و دست اندازی کردیم به عنوان مثال وقتی در سوسنگرد عرض رودخانه در برخی نقاط به 20 متر هم نمیرسد پس چطور میخواهد آبی با بالای 1000 متر مکعب بر ثانیه را از خود عبور دهد.
 
وی افزود: فرهنگ مدیریتی ما در کشور و استان  با مقوله پیش بینی و پیشگیری همخوانی ندارد و اگر به شهرداران میگفتیم  در مقطع شهری در رودخانه هزینه کن حاضر به انجام چنین کاری نمیشدولی وقتی اب تهدید میکند مجبور است سه تا چهار برابر بیشتر هزینه کند.
 
مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت:  باید روی فرهنگ پیش بینی و پیشگیری کار شود و برای ان فکری شود.
 
وی گفت: سازمان آب و برق باید بداند که از وظایف ذاتی خودش نباید کوتاه بیایند، در بیش از 50 سال لایروبی رودخانه ها لایروبی نشده اند و برخی رودخانه ها از مسیر خود خارج شده اند و علاوه بر این که سیل بندها را تخریب کرده است بلکه به روستایی که یک کیلومتر هم فاصله داشته اسیب وارد کرده است.
 
حاجی زاده بیان کرد: رودخانه ها باید به مسیر و بستر اصلی خود بازگردند و در این حوزه متولیان و مسئولان دستگاه ها باید این موضوع را به جد مد نظر قرار دهند.
 
وی گفت: سوسنگرد برای ما مهم است و تشکر اصلی ما از مردم مسیر الله اکبر سبهانیه، جلیزی و شاکریه است چراکه ایثاری که اهالی این مناطق کردند باعث شد شش شهر ما را آب نگیرد و اجازه دادند زمین ها و روستاهایشان زیر اب برود و اواره بشوند این را نباید نادیده گرفت  و اگر بنا است خسارتی پرداخت شود باید از این مناطق شروع شود.
 
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان توضیح داد: اگر فیوز پلاک شاکریه باز نمیشد بع لت پس زدگی آّب قطعا شهرهای حمیدیه، ابوحمیظه  کوت سید نعیم، سوسنگرد، بستان و رفیع زیرآب می رفت.
 
وی ادامه داد:  اولین چیزی که باید حل کنیم بحث خسارت کشاورزان در مناطق دشت ازادگان و هویزه  است    
 
حاجی زاده با اشاره به وضعیت سیل بندها در دشت آزادگان بیان کرد: معین شهرستان اداره کل راه و شهرسازی  است که از بهمن ماه پای کار هستند.
 
وی با اشاره به راه ها بیان کرد: همه راه های روستایی باید ظرف مدت یک ماه بازسازی شوند و مسیر چذابه باید ظرف 2 هفته بازگشایی شود.
 
مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان ادامه داد: سیل بندها باید از سوی سازمان آب و برق و  دستگاه های معین مشخص شده ترمیم شوند، علاوه بر این تخلیه مزارع از آب و آماده سازی آنها برای 15 خرداد باید در دستور کار قرار گیرد و پس از آن مورد قبول ما نیست چراکه مردم باید کشت داشته باشند.
 
 وی گفت: باید هر چعه سریعتر مردم بر سرکارهایشان بازگردند چراکه اگر این اتفاق نیفتند مشکلات اجتماعی ایجاد  می شود و  مشکلات  به مست جنبه های روحی روانی سوق پیدا میکند باید مردم مشغول به کار شوند تا آسیب اجتماعی ایجاد نشود.
 
 وی بیان کرد: اگر مردم به استفاده از مسکن مهر تمایل دارند در اختیار آنها قرار داده شود در غیر این صورت اگر منازل انها قابل استفاده است منازل خودشان بازسازی و در همانجا اسکان داده شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار