مدیرکل دامپزشکی خوزستان مطرح کرد:
مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به مشاهده یک مورد هارگزیدگی در اواخر سال گذشته در خوزستان گفت: با توجه به وقوع سیل، بابت بروز بیماری‌های مختلف و هاری نگرانی وجود دارد.
کد خبر: ۷۴۴۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 13 May 2019

مصطفی کنارکوهی در خصوص مشاهده یک مورد هاری، اظهار کرد: در اواخر سال گذشته یک مورد هارگزیدگی گاو در شوشتر مشاهده شده است که نمونه آن به موسسه پاستور ارسال و تایید شد.

وی افزود: این مورد هاری در مناطق سیل‌زده نبوده و قبل از جریان سیل رخ داده بود. معمولا زمانی که علائم بیماری هاری مشاهده می‌شود حیوان ذبح و نمونه‌برداری از مغز انجام می‌شود و خسارت پرداخت می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: البته سال گذشته نیز موارد هاری در شوشتر مشاهده شده بود. این ویروس در این شهرستان در حال چرخش است بر همین اساس میزان واکسیناسیون سگ‌های صاحب‌دار در دو سال اخیر در شوشتر بسیار بالاتر از حد نرمال بوده است.

کنارکوهی گفت: همه پستانداران می‌توانند به بیماری هاری مبتلا شوند و در مواردی ابتلای دیگر جانوران به هاری نیز مشاهده شده است.

وی بیان کرد: با توجه به وقوع سیل بابت بروز بیماری‌های مختلف و هاری نگرانی وجود دارد؛ در مقطع وقوع سیل احتمال دارد به دلیل کمبود علوفه یا تغییر در اکوسیستم، ارتباط حیوانات حیات وحش و دام‌های اهلی بیشتر شود و ممکن است نزاع‌ها یا ارتباطات بین حیات وحش و حیوانات اهلی، موجب گزش شود و هر گزش را می‌توانیم هاری تلقی کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: اگر گزش بین حیوانات وحشی و اهلی رخ دهد احتمال درگیر شدن بیماری هاری بعد از سیل وجود دارد. در مجموع بلایای طبیعی می‌تواند باعث افزایش موارد هارگزیدگی شود.

کنارکوهی با بیان اینکه بیماری هاری بیشتر در مقطع سیل و زمان آبگیری خطرناک است، گفت: با توجه به اینکه در حال پشت سر گذاشتن سیل هستیم نگرانی وجود دارد اما به نظر می‌رسد مرحله بحران را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به وضعیت تامین واکسن، عنوان کرد: به دلیل اینکه هاری بیماری خطرناکی است در تامین واکسن مشکل زیادی وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان توصیه کرد: از نگهداری حیوانات بدون شناسنامه خودداری شود و اگر مورد جدیدی از نگهداری حیوانات داشتند، جهت واکسیناسیون، مایه‌کوبی و نشانه‌گذاری به دامپزشکی مراجعه کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سیلاب ، سیل ، دامپزشکی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار