فرمانده مرزبانی ناجا
فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران گفت:دغدغه ای در درون مرزهای مشترک دریایی و زمینی با کشورهای همسایه، با وجود تهدیدهای پیرامونی مرزها ، نداریم.
کد خبر: ۷۴۴۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 14 May 2019

پیش از ظهر امروز مراسم تکریم و معارفه فرمانده مرزبانی خوزستان در تالار امام خامنه‌ای مجتمع فرهنگی فجر اهواز با حضور فرماندهان ارشد نظامی، انتظامی، امنیتی و سیاسی خوزستان برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ طی این مراسم، سردار لطفعلی پاکباز به عنوان فرمانده جدید مرزبانی و دریابانی خوزستان معرفی شده و از خدمات سردار عبدالله نظرپور فرمانده پیشین مرزبانی خوزستان که به افتخار بازنشستگی نایل شد، تقدیر به عمل آمد.

سردار پاکباز پیش از این فرمانده مرزبانی استان‌های ایلام و کرمانشاه بوده است و در این زمینه یکی از باتجربه‌ترین افراد در کشور است و با توجه به اینکه استان خوزستان 650کیلومتر مرز مشترک زمینی ، دریایی ، رودخانه‌ای و آبراهی دارد، وی می‌تواند کمک شایانی به استان از نظر حفظ امنیت مرزها کند.

سردار قاسم رضایی ظهر امروز در این مراسم اظهار کرد: مرز هر کشور آنقدر ارزش دارد که در قانون اساسی قید شده هرگونه تغییر در مرز مگر برای مصلحت نظام و کشور ممنوع است؛ ضمن اینکه چهار پنجم نمایندگان باید این تغییر هرچند جزئی را نیز تأیید و به آن رأی بدهند.

وی با اشاره به اینکه در قانون برای هرگونه تغییر در مرز حداکثر آرای لازم را تعیین کردند چون جایگاه مرز بسیار حساس است، افزود: در مرز کوچک‌ترین اتفاقات هم بین المللی محسوب می‌شود و حساسیت جایگاه آن را می‌رساند.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به اینکه کشور، هشت هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرز زمینی و بیش از دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد، تصریح کرد: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و از این منظر بعد از چین و روسیه سومین مقام جهان را دارد.

سردار رضایی با اشاره به ظرفیت آب و هوایی خوب ایران به صورت چهار فصل و وجود معادن بسیار در کشور ادامه داد: آنچه که امروز ایران را در مقابل این تحریم‌ها شکست ناپذیر جلوه می‌دهد، رهبری، مردم و معادن غنی کشور است.

فرمانده مرزبانی کشور یادآور شد: در مرزهای ایران شرایط مختلفی داریم و اختلاف دمای ۸۰ درجه‌ای بین مرزها واقع شده یعنی برخی مرزها دمای ۳۰ درجه زیر صفر و در برخی هم بیش از ۵۰ درجه بالای صفر را داریم ولی همه نیروها از روحیه بسیار بالایی برخوردار هستند.

سردار رضایی با اشاره به اینکه هیچ کشوری به اندازه جمهوری اسلامی ایران تهدیدات مرزی ندارد، اضافه کرد: تفاوت فعلی مرزبانی با دفاع مقدس نبود بمباران و شلیک موشک و همچنین اینکه در آن دوران تمام بزرگان و اقشار جایگاه دفاع مقدس را به صحنه آوردند ولی امروز این موضوع در خصوص مرزبانی مغفول مانده است.

وی با اشاره به اینکه نیروهای مرزبانی با روحیه انقلابی، ولایی و دفاع مقدس پای کار هستند، بیان کرد: با وجود فعالیت‌هایی که در کشورهای همجوار از سوی مخلان امنیت صورت می‌گیرد ولی ایران از امنیت خوب و بالایی برخوردار است و در هیچکدام از مرزهای ایران دغدغه نداریم.

فرمانده مرزبانی کشور در پایان اظهار کرد: استان خوزستان بیش از ۶۵۰ کیلومتر مرز دریایی و زمینی جزو مهمترین استان‌های کشور و در عین حال برترین‌ها است.

سردار عبدالله نظرپور فرمانده سابق مرزبانی خوزستان نیز در این مراسم اظهار کرد: خوزستان دارای 655 کیلومتر مرز دریایی، رودخانه‌ای و خشکی است و برای امنیت مرزها سازوکار و امکانات خاصی در حوزه‌های مختلف نیاز است.
 
وی افزود: از سال 92 اقدامات مختلفی در حوزه مرزبانی صورت گرفته است. بر اساس راهبردهای فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی کشور، ارتقای توانمندی و کاهش آسیب‌پذیری را در دستور کار قرار دادیم و پرسنل مرزبانی خوزستان بر اساس همین تدابیر، اقدامات اساسی انجام دادند. در بحث زیرساخت‌ها که یکی از مشکلات اساسی مرزبانی خوزستان بود، در حوزه برجک‌ها و پاسگاه‌ها و پاسگاه‌های شناوری به ما کمک‌های بالقوه‌ای شده است. 
 
فرمانده سابق مرزبانی خوزستان ادامه داد: خرید تجهیزات الکترونیکی و اُپتیکی که یکی از ضرورت‌های مرزبانی خوزستان بود، نیز انجام شده است. بازسازی، نوسازی و خرید شناورهای دریایی نیز انجام شده است. خوزستان دارای 10 بندر صیادی، 15 بندر تجاری، پتروشیمی و پالایشگاه است. همچنین بیش از پنج هزار شناور صیادی، تجاری و تفریحی در استان وجود دارد که کنترل آن‌ها از طریق مرزبانی انجام می‌شود.
 
نظرپور گفت: در بحث تجهیزات لازم برای پاسگاه‌ها، تجهیزاتی از جمله خودرو و موتورسیکلت خریداری شد و در حال حاضر تقریبا تمام پاسگاه‌ها و برجک‌ها از نظر خودرو و موتورسیکلت خودکفا شده‌اند. استقرار پایگاه‌های شناوری در نقاط مهم و اساسی دریا نیز انجام شده است.
 
وی تصریح کرد: حوزه مبارزه با قاچاق یکی از اولویت‌های نیروی انتظامی و مرزبانی است. در مرزبانی خوزستان با توجه به وسعت دریا و ساحل و با اشراف اطلاعاتی که داریم، توفیقات خوبی در حوزه مبارزه با قاچاق داشته‌ایم. در برخی جاها مورد نقد قرار می‌گیریم که مرزبانی سختگیری‌های زیادی در مرزها انجام می‌دهد و اجازه فعالیت نمی‌دهد اما سختگیری‌های ما در حوزه کشف مبارزه با قاچاق بوده است.
 
فرمانده سابق مرزبانی خوزستان خاطرنشان کرد: اقدامات مناسبی نیز در کشف سلاح و مهمات صورت گرفته است و به صورت روزانه ما کشف کالاهای قاچاق داشتیم. در حوزه مباحث اربعین نیز از سال 93 که راهپیمایی اربعین آغاز شد، سالانه میلیون‌ها نفر از دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه عبور می‌کنند. بخشی از حفاظت، حراست و هماهنگی این روند با کشور همسایه بر عهده ما بود که خوشبختانه در این سال‌ها هیچگونه مشکل خاصی در این زمینه نداشتیم.
 
نظرپور گفت: در بحث راهیان نور، 22 یادمان در خوزستان وجود دارد که 11 یادمان در نزدیکی مرز و نقطه مرزی هستند. یکی از موفقیت‌های مرزبانی در سال‌های گذشته این است که هیچ مشکل امنیتی خاصی در این چند سال در مرزها نداشته‌ایم.
 
در این جلسه همچنین، سردار لطفعلی پاکباز فرمانده جدید مرزبانی خوزستان با اشاره به وسعت جغرافیایی مرزهای خوزستان، اظهار کرد: در خصوص تدابیر لازم برای بسترهایی که در حوزه مدیریت و تهدیدات موجود مورد نیاز است، برنامه‌هایی خواهیم داشت. در خصوص برنامه‌های لازم برای اجرا در خوزستان نیز جلسات مختلفی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم امنیت مطلوب را در مرزها فراهم کنیم. هرچه تلاش کنیم امنیت مطلوب در مرزها فراهم شود ثمره آن فراهم کردن امنیت برای مرزنشینان است البته در این روند از نظرات بزرگان نیز استفاده می‌کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار