رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان:
رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با بیان اینکه سیل در خوزستان تمام نشده است، گفت: این سیل حادثه‌ای بود که منشاء اتفاق‌ها و تحول‌های زیادی شد و طبیعتا باید فرصت مناسبی برای جمع‌بندی باشد تا کارشناسان و صاحبنظران به دور از هیاهوهای غیرعلمی، درباره آن بحث و آثار و پیامدهای آن را بررسی کنند.
کد خبر: ۷۴۴۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 14 May 2019

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی در آیین تجلیل از خبرنگاران و عکاسان فعال در حادثه سیل خوزستان که شامگاه دوشنبه (23 اردیبهشت‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: سیلی که پیش آمد و همچنان در حال عبور از آن هستیم، اتفاقی گسترده و قابل تامل است. سیل در خوزستان رخ داده و همچنان میهمان این استان است و پایان نیافته است.

وی افزود: این سیل حادثه‌ای بود که منشاء اتفاق‌ها و تحول‌های زیادی شد و طبیعتا باید فرصت مناسبی برای جمع‌بندی باشد تا کارشناسان و صاحبنظران به دور از هیاهوهای غیرعلمی، درباره آن بحث و آثار و پیامدهای آن را بررسی کنند. همچنین مجموعه‌ای از خسارات و همچنین برکات مثبتی که به دنبال داشته و خواهد داشت باید بررسی و اطلاع‌رسانی شوند.

وی افزود: اصحاب رسانه در حادثه سیل اتفاقات خوبی را رقم زدند و حضور میدانی مستقیم و بسیار خوبی را داشتند.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: در حادثه 31 شهریور نیز شاهد حضور و خبررسانی خبرنگاران بودیم اما آن حادثه برای چند ساعت و در مدت کوتاهی رخ داده بود اما وقوع سیل در مدتی طولانی بود. طبیعتا آدم‌ها باید زود فرسوده می‌شدند و ممکن بود احساس ‌کنند به مسئولیت خود عمل کرده‌اند اما می‌بینیم که همچنان در صحنه مانده‌اند.

شفیعی بیان کرد: شهید آوینی می‌گفت در حضور در صحنه‌های دفاع باید به نقطه‌ای برسیم که فیلمبردار دوربین خود را بخشی از خود بداند. مانند رزمنده‌ای که در جنگ سلاح همراه دارد اما شاید متوجه نشود که این سلاح به وی اضافه شده است. کار موفق در ثبت صحنه های دفاع مقدس این بود که مانند خبرنگار و عکاس رزمنده وارد می‌شد و به جای سلاح، دوربین به همراه خود داشت. این اتفاق در سیل خوزستان نیز رخ داد.

وی گفت: خبرنگاران و عکاسان گزارش‌ها و عکس‌هایی تهیه کردند و همزمان اشک می‌ریختند اما هیچکدام از نقش‌ها بر دیگری غلبه نکرد و در عکس‌های عکاسان احساس منتقل می‌شود.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: تقدیر نباید از جنس تشریفاتی، اداری و رسمی باشد بلکه تقدیر بابت این است که در یک صحنه تاریخی حضور داشتند.

شفیعی گفت: زمانی که در برخی مناطق سیل‌بندها در حال احداث بود، برخی مردم اهواز در ایام تعطیلات نوروز بودند و من با خود می‌گفتم چه کسی می‌خواهد این حس را منعکس کند که کسانی آن طرف‌تر در حال احداث سیل‌بند و حفاظت از آن هستند که این کار در متن حادثه انجام شد.

وی عنوان کرد: خبرنگاران و عکاسان ایسنا و ایکنا، بی‌ریا، با خلوص و با صفا در این حادثه کار کردند که جای تشکر دارد. اکنون این خبرگزاری‌ها تجربه ارزشمندی در این زمینه دارند.
شفیعی عنوان کرد: سیل در خوزستان تمام نشده است و به انعکاس رسانه‌ای مساله سیل در خوزستان معترض هستیم.

وی تاکید کرد: هنوز آب از جغرافیای خوزستان خارج نشده است و با بیان اینکه آب که دو متر ارتفاع داشته، 10 سانتی متر کاهش یافته، نمی‌توان مطرح کرد که سیل تمام شده است. تنها می‌توان گفت حجم و ابعاد سیل در حال کاهش است.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان تصریح کرد: همچنین با توجه به گستردگی سیل خوزستان و ماندن بلندمدت آب در مناطق، پس از این عوارض زیادی خواهیم داشت. تلاقی این سیل و یا آب‌های باقی مانده آن با گرمای خوزستان پیامدهای زیادی خواهد داشت که نیازمند حمایت گسترده و عزم ملی در این زمینه هستیم. کارگزاران نظام اسلامی در دوره سیل کوتاهی نکردند اما حجم حادثه خیلی بزرگ بود.

وی عنوان کرد: اگر آمار ارائه شده در خصوص منازل آسیب‌دیده و یا زمین‌های کشاورزی خسارت دیده در گزارش‌ها درست باشد، بیانگر آن است که سیل در خوزستان اتفاق بزرگی بوده است. برخی کشاورزان نه تنها برداشت یک ساله خود را از دست دادند، بلکه عملا دوره یکساله پیش رو را مبهم می‌دانند و نیازمند پشتیبانی هستند که انعکاس این مسائل بر دوش رسانه‌ها است. یک رسانه متعهد در پی خوشایند و یا ناخرسندی مسئولان رسمی نیست.

شفیعی تصریح کرد: رسانه‌ زوایای پنهان بخش‌های نادیده را به نمایش می‌گذارد و باید در این زمینه تقدیر شود. مسئولان باید بابت اینکه خبرنگاران و عکاسان بخش‌هایی که از چشم آنها به دلیل گستردگی کار پنهان مانده بود را به رؤیت گذاشته‌اند، تشکر کنند. راه‌های زیادی در پیش داریم تا شرایط به ویژه در بخش روستایی به حالت قبل از سیل و حالت عادی برگردد.

وی گفت: باید تلاش خود را جهت دستگیری از آسیب‌دیدگان و برگرداندن شرایط به حالت عادی داشته باشیم. این کشاورزان دست نیاز دراز نمی‌کنند و تنها به همراهی و همدلی محتاج هستند تا مجدد زندگی خود را در بخش‌های کشاورزی، دامداری و بازسازی منازل خود آغاز کنند.

 

منبع: ایسنا

برچسب ها: سیل ، سیلاب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار