مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: برآورد خسارت آتش سوزی اخیر به شبکه برق در بازار سرپوشیده تبریز، پنج میلیارد ریال است.
کد خبر: ۷۴۵۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳ 16 May 2019

به گزارش تابناک تبریز، عادل کاظمی در خصوص حادثه‌ای که در بازار دودری تبریز رخ داد، اظهار کرد: آتش سوزی اخیر باعث تاسف و ناراحتی بود ولی با تمام اینها همکاران شرکت توزیع نیروی برق تبریز پس از دریافت اولین اخطار به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی با تاکید بر سیستم‌های کنترلی شبکه برق موجود بیان کرد: سیستم‌های کنترلی و حفاظتی به صورت پویا لحظه به لحظه وضعیت بار شبکه، وضعیت جریان انرژی و برقدار بودن مدارها را کنترل می‌کنند و در روز حادثه نیز با گسترش آتش سوزی، تغذیه بازار به صورت اتوماتیک قطع و از مدار خارج شده است.

کاظمی با اشاره به اعزام بلافاصله همکاران به سرای دودری افزود: سیستم حفاظتی عمل کرده و فیدر تغذیه کننده  پست کمپکت سرای دو دری قطع  و بلافاصله همکاران در محل حضور یافته و نسبت به ایزوله کردن اطراف محل آتش سوزی اقدام کردند.

وی با اشاره به خسارت ناشی از حریق بازار دودری تشریح کرد: در اثر حریق این قسمت از بازار به یک دستگاه پست کمپکت، چهار دستگاه پیلار، 24 دستگاه جعبه انشعاب، 120 دستگاه کنتور و دو هزار و 350 متر کابل سرویس و... آسیب جدی وارد شده است.

کاظمی با اشاره به علل آتش سوزی در بازار تبریز گفت: در حال حاضر نتایج علل بروز حادثه از سوی آتش نشانی منتشر نشده است و تجهیزات آسیب دیده توزیع نیز پلمب شده‌اند تا در بررسی‌های کارشناسی بدون هیچ گونه دخل و تصرفی در معرض دید کارشناسان قرار گیرند.

وی خاطرنشان کرد: 8 پروژه اصلاح و ساماندهی مربوط به بازار سرپوشیده تبریز به طول بیش از 17 هزار متر شبکه فشار ضعیف زمینی به ارزش بالغ بر 5 میلیارد ریال در سال 97 توسط  امور برق روشنایی اجرا شده است.

وی ادامه داد: با این وجود، ساماندهی کامل شبکه برق بازار تبریز یکی از دغده های مهم ماست ولی، نیازمند تخصیص اعتبارات استانی و مشارکت کسبه و بازاریان عزیز است تا بتوان ساماندهی تاسیسات بازار را با سرعت بیشتری انجام داد.

وی اضافه کرد: با تخصیص بودجه و اعتبارات لازم شرکت توزیع نیروی برق تبریز آماده اجرای عملیات بهینه سازی خواهد بود،ضمن اینکه تا کنون نیز هر ساله در بخش هایی از بازار در حد توان و منابع داخلی شرکت توزیع، اصلاحات و ساماندهی شبکه برق انجام شده است.

کاظمی با اشاره به اهمیت فرهنگی، تاریخی و اقتصادی بزرگترین بازار سرپوشیده جهان افزود: با توجه به بافت تاریخی و قدمت بازار، شبکه های فرسوده نیاز به تعمیر و تعویض داشتند که اجرای پروژه اصلاح شبکه در بازار کفاشان، بازار قیزبستی، راسته بازار، میرزا شفیع، بازار امیر، بازار صادقیه، بازار پنبه فروشان، بازار سحر و بازار پیه فروشان انجام شده که طول شبکه فشار ضعیف زمینی احداث شده در این پروژه، مجموعاً بیش از 17 هزار و 881 متر است.

وی خاطر نشان کرد: برای کار عملیاتی در مراکز تاریخی بالاخص بازار سرپوشیده تبریز که دارای نشان ثبت جهانی است، می بایست هماهنگی های لازم بین سازمان‌ها، نهادها، ادارات، اهالی و کسبه بازار و هیئت امنای بازار صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز با اشاره به اینکه ساماندهی تاسیسات بازار می بایست در دو بخش برنامه ریزی شود، گفت: بخشی از تاسیسات، مربوط به تاسیسات داخلی مغازه ها و بعد از کنتور می باشد و بخش دیگر، تاسیسات خارج از مغازه ها و قبل از کنتور را شامل می شود.

وی تصریح کرد: تاسیسات داخلی مغازه‌ها باید توسط مالکان و صاحبان مغازه‌ها و از طریق شرکت‌های ذیصلاح و حرفه‌ای دارای صلاحیت، بازدید، اصلاح و استاندارد سازی شود و تاسیسات قبل از کنتورها نیز با هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان ذی نقش، میراث فرهنگی، شهرداری و سایر مسئولان شهر و استان برنامه‌ریزی شده و اقدامات با فاز بندی و اولویت بندی، پیگیری و اجرا شوند تا بتوان ساماندهی تاسیسات داخلی بازار را در طی دوره های منطقی زمانی انجام داد.

کاظمی افزود: ذکر این نکته ضروری است که گاهی در سیم‌کشی‌های بازار مشاهده می‌شود بین مغازه‌ها نیز سیم‌هایی توسط مالکان  احداث شده است و همچنین در سیم‌های داخل بازار، سیم‌های برق، مخابرات، فیبرنوری، سیم‌کشی‌های دوربین‌های حفاظتی مغازه ها و موارد متعدد دیگر مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: جمع آوری این تاسیسات نیز بدون همکاری صاحبان و مالکان مغازه‌ها و دستگاه‌های خدمت‌رسان، صرفاً توسط یک دستگاه خدمت‌رسان ممکن و میسر نخواهد بود چون قطع و جمع آوری کور تاسیسات، باعث بروز مشکل برای کارکردهایی از قبیل دوربین‌ها و غیره خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار