عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با اشاره به ارزیابی 162 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی سیل زده کشور، گفت: از این تعداد 68هزار و 315 واحد باید مجدد احداث شوند که این اقدام با حمایت دولت و با مسئولیت بنیاد مسکن تا پایان امسال انجام می شود.
کد خبر: ۷۴۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 19 May 2019

جلسه قرارگاه استانی بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده، ظهر امروز با حضور معاون عمرانی وزیر کشور، استاندار و مسؤولین دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات استاندار برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ مهدی جمالی نژاد در این جلسه اظهار کرد: استان خوزستان به طرح جامع مقابله با سیل نیاز دارد و خوشبختانه این طرح در قرارگاه بازسازی و نوسازی استان در حال آماده‌سازی است.
 
وی با اشاره به اینکه در گذشته در زمان وقوع بحران‌ها یک شهر یا استان دچار بحران می‌شد اما در سیلاب اخیر 25 استان ایران درگیر شدند، افزود: دغدغه اصلی ما در وزارت کشور آن است تا بتوانیم به مناطق سیل زده به ویژه به استان خوزستان توجه ویژه داشته باشیم و کار بازسازی و نوسازی را در این منطقه به جدیت دنبال خواهیم کرد.
 
معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه بحث سرپناه مردم اولویت اصلی ما است، تصریح کرد: علی رغم شرایط دشوار اقتصادی در کشور، اعتبارات بسیار خوبی برای جبران خسارت‌های سیلاب در نظر گرفته شده است. 
 
جمالی نژاد عنوان کرد: مسولان به بحث تعمیرات و همچنین بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده در سیلاب توجه جدی داشته باشند و در این زمینه ورود کنند زیرا این مساله اولویت اصلی ما در کشور است.  
 
وی خطاب به شهرداران و دهیاران عنوان کرد: در کنار کارهای سازه‌ای و سخت افزاری و کالبدی، بازسازی روحی و روانی شهرها و روستاها بسیار مهم است. شهردارها و دهیاران مانند مرد خانه هستند و باید علی رغم مشکلات شادی و نشاط را به مناطق خود بازگردانند. 
 
معاون عمرانی وزیر کشور اظهار کرد: شهرداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران مانند روزهای بحران کار بازسازی را دنبال کنند و به جدیت کار بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده در سیلاب را دنبال کنند تا مردم هرچه سریعتر در خانه‌های خود ساکن شوند.
 
جمالی نژاد با بیان اینکه پشتیبانی‌های لازم از سوی دولت در بحث جبران خسارت‌ها انجام خواهد گرفت، ادامه داد: فرمانداران و سایر مسولان شهرستان‌ها باید از ظرفیت استان‌های معین در زمینه‌های مختلف استفاده و جذب کنند و در این زمینه بخش‌های مختلف را درگیر کار کنند و پای کار بیایند. 
 
وی ادامه داد: مردم باید پای کار بیایند زیرا خود مردم رکن اصلی کار بازسازی هستند و باید پای کار باشند و باید از ظرفیت و توان آن‌ها در بحث بازسازی منازل استفاده شود.
 
معاون عمرانی وزیر کشور خاطرنشان کرد: سال 98 برای شهردارها و دهیاران سال خوبی خواهد بود زیرا دست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در زمینه اعتبارات باز است. در این زمینه شهرداران نیازمندی‌ها را در احکام بودجه احصا کنند و پس از دریافت بودجه برای کار در حوزه‌های مختلف از آن استفاده کنند.
 
جمال عالمی نیسی سرپرست فرمانداری اهواز با بیان اینکه سیل آسیب زیادی به حوزه شهری و روستایی ما وارد کرد، اظهار کرد: اهواز با وسعتی که در بخش شهری و روستایی دارد بیش از مناطق دیگر از سیل متضرر شد.

وی افزود: با اخذ اطلاعات از دستگاه‌های اجرایی در رابطه با خساراتی که سیل به بخش فاضلاب و زیرساختهای شهری و روستایی وارد میزان خسارت ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است.

سرپرست فرمانداری اهواز گفت: بیشترین ضرری که سیلاب در قسمت شهری اهواز وارد کرد مربوط به بخش فاضلاب و معابر است و در بخش روستایی بیشترین آسیب را راههای ارتباطی دیدند.

عالمی نیسی با بیان اینکه اهواز با سیلاب سه رودخانه دز، کارون و کرخه مواجه بود، عنوان کرد: با وجود تلاش های بسیاری که برای ممانعت از ورود سیل شد اما روستاهای بخش مرکزی زیر آب رفت و زیر ساختهای آنها خراب شد.

وی بیان کرد: در این سیل ۸۰۰ واحد شهری و یک هزارو ۶۰۰ واحد در روستا آسیب دید که تعداد ۳۷۰ واحد مسکونی روستایی و ۳۰ واحد مسکونی شهری احداثی و تعداد یک هزارو ۲۳۰ واحد مسکونی روستایی و تعداد ۸۷۰ واحد مسکونی شهری تعمیراتی هستند‌.

عالمی نیسی با اشاره به آغاز بازسازی اماکن مسکونی در مناطق سیل زده، گفت: حدود ۴۰۰ واحد روستایی کمک های بلاعوض دریافت کردند و بازسازی خود را شروع کردند.

استاندار خوزستان با تاکید بر لزوم ارائه گزارش فعالیت دستگاه‌های استانی از روند بازسازی‌ها، اظهار کرد: گزارشات روند تعمیرات و بازسازی‌ها در شهرها و روستاها باید به صورت هفتگی در قرارگاه ارائه شود و خواهش من این است که حتی پرداخت‌های معیشتی نیز ریز به ریز گزارش شود چرا که بالاخره این مردم‌ هستند که باید در جریان اقدامات دستگاه‌ها قرار بگیرند.

وی افزود: باید تلاش شود تا شرایط به حالت عادی بازگردد و در همین راستا، شهرهای مختلف استان را بین دستگاه‌ها تقسیم‌بندی کرده‌ایم و گزارش عملکرد دستگاه‌ها نیز باید به ما ارائه شود تا در جریان ضعف‌ها و قوت‌ها باشیم.

استاندار خوزستان عنوان کرد: مردم باید برای کشت تابستانه آماده شوند و تنها در این صورت است که امید آن‌ها محق می‌شود و رضایتمندی برای مردم به ارمغان می‌آید، کشاورزان تمام مشکلات را به جان می‌خرند و برای تامین امنیت غذایی استان و کشور در حال تلاش‌اند لذا ما نیز باید همت کنیم تا زمین‌های کشاورزی این عزیزان برای کشت تابستانه آماده شوند که به همکاری تمامی دستگاه‌های اجرایی در این زمینه نیاز است.

وی افزود: کشاورزان بدون تامین معاش و تولید، اگر در اردوگاه‌ها بمانند برایشان بهتر است چرا که حداقل به آن‌ها رسیدگی می‌شود اما با توجه به گرمای هوا باید خارج کردن آب از زمین‌ها و احداث سیل‌بند در مکان‌های مورد نیاز باید از اولویت دستگاه‌ها باشد تا شرایط را برای کشت تابستانه مردم فراهم کند و خواهش من اهتمام و اقدام تمام دستگاه‌های اجرایی در راستای ایجاد رضایت‌مندی در مردم است.

شریعتی گفت: بحث‌های اجتماعی و روانی نیز بسیار مهم است که اگر به آن کم‌توجهی شود تبعات آن تا سال‌های آینده هویدا خواهد شد و با توجه به بازدید میدانی تسهیل‌گران اجتماعی از مناطق سیل‌زده، دغدغه اصلی مردم کشت تابستانه است چرا که اکثریت آن‌ها کشاورز هستند.

وی افزود: تا به امروز آسیب حاد اجتماعی را در مناطق سیل‌زده شاهد نبودیم  تنها حد پایینی از اضطراب‌ها و نگرانی‌ها و آن هم به علت از دست رفتن زمین‌های کشاورزی و منازل در بین مردم وجود دارد که قبل از مضمن شدنش باید به آن توجه کرد.

استاندار خوزستان بیان کرد: تا شب گذشته علی‌رغم آسیب‌های 10 الی 100درصدی که به زمین‌های کشاورزی وارد شده بود یک میلیون و150هزار تن گندم خریداری کردیم و حدود 93درصد هزینه خرید توسط دولت پرداخت شده است؛ پیش‌بینی ما برای سال جاری، افزایش 20درصدی میزان خرید گندم است.

وی افزود: مجددا تاکید میکنم که در بحث زیرساخت‌ها، تعمیرات، آماده سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت تابستانه و پشتیبانی روانی مردم، تمام دستگاه‌های اجرایی باید دست در دست هم از همه این ابعاد حمایت کنند؛ همچنین 2 هزار نفر از آسیب‌دیدگان سیل  را نیز در جهت دریافت بیمه بیکاری معرفی کردیم.

در ادامه این نشست عبدالله حسینی مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان اظهار کرد: در سیل اخیر ۲۴۴ روستا با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر در گیر سیل و آبگرفتگی شدند.

وی با بیان اینکه برخی از روستاها صدرصد  در محاصره آب قرار گرفتند، گفت: اکنون تنها دو روستا، یکی روستای حمدان سلجه واقع در مسیر خسرج حمیدیه  و دوم روستای مگرن۳ واقع در بخش مرکزی شوش هنوز درگیر سیل هستند.

مدیر کل امور روستایی استانداری خوزستان عنوان کرد: بیمه حوادث ۲۴۴ روستا با مبلغ ۲۰ میلیارد تومان برآورد شده که اکنون شرف پرداخت است.

همچنین فاضل عبیات اظهار کرد: هفته گذشته با جدیت مرحله بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده را آغاز کردیم و آغاز این کار هرگز به معنای آن نیست که به یک بخش خاص محدود هستیم و کار در همه مناطق آغاز شده است.
 
وی افزود: امیدواریم مرحله تعمیرات منازل روستایی در خوزستان ظرف دو تا سه ماه آینده به اتمام برسد و در آخر سال نیز شاهد اتمام بازسازی همه منازل تخریب‌شده در سیلاب خوزستان باشیم.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان تصریح کرد: نقش شهرداران و دهیاران در مرحله بازسازی منازل سیل‌زده و تعمیرات واحدهای آسیب‌دیده بسیار حساس خواهد بود.
 
عبیات با بیان اینکه باید تسهیلات در اختیار متضرران سیل قرار بگیرد، عنوان کرد: جلساتی برگزار شده تا مراحل دریافت این تسهیلات آسان‌تر شود تا کارها با سرعت بیشتری پیش رود.
 
وی ادامه داد: نقش دهیاران و شهرداران در سیلابی که اتفاق افتاد بسیار برجسته بود و امیدواریم در مرحله نوسازی و بازسازی نیز این نقش پررنگ و درخشان باشد.
 
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان با بیان اینکه کار بازسازی و نوسازی به عهده مردم است، گفت: روش پرداخت تسهیلات به مردم روش مرحله‌ای است. در این راستا در بحث کنترل و مدیریت زمان انجام کارها نقش دهیاران و شهرداران بسیار اهمیت دارد.
 
وی با اشاره به اینکه باید برای کار بازسازی و نوسازی تلاش شود، گفت: باید تلاش شود تا تسهیلاتی که در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد، در محل و مناطق خودشان گردش پیدا کند و از کارگران محلی و جوانان جویای کار آن مناطق استفاده شود.
 
امید حاجتی، رئیس سازمان برنامه و بودجه خوزستان نیز در بخش دیگری از این جلسه، عنوان کرد: 15هزار میلیارد تومان برآورد خسارات ناشی از سیل است که 9هزار میلیارد آن مربوط به بخش خسارات مردمی و مابقی آن خسارات زیرساختی است.

وی افزود: خسارت دیدن لوازم خانگی 4هزار و839خانوار توسط بنیاد مسکن تایید شد که با امضای استاندار به ستاد اجرایی فرمان امام(ره) معرفی و تامین لوازم خانگی آن‌ها تقبل شد.

حاجتی بیان کرد: حدود 6700میلیارد وام کم‌بهره و کم‌درصد از طریق 8بانک عامل برای سیل‌زدگان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین وام‌های بلاعوض 4یا 5میلیون تومانی نیز توسط بنیاد مسکن در راستای تسریع تخلیه کمپ‌ها و بازگشت مردم به زندگی عادی برای خانواده‌های آسیب‌دیده در نظر گرفته شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار