مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: محل فعلی تامین آب طرح‌های مقابله با ریزگرد، تامین آب شرب شهرهای پایین‌دست را با مشکل روبه‌رو می‌کند.
کد خبر: ۷۴۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۴ 27 May 2019

غلامرضا شریعتی در جلسه ستاد مقابله با ریزگردها اظهارکرد:با وجود بارش هایی که از ابتدای سال در استان داشتیم اما مشکل ریزگردها را فراموش نکرده ایم؛امسال براساس برنامه ریزی 14 هزار هکتار نهال کاری داشتیم همچنین نهال های کشت سال گذشته حفظ شده است.

به گزارش"تابناک"  وی با بیان اینکه ما باید امسال 30 هزار هکتار نهال کاری در کانون های گردوغبار داشته باشیم افزود:برنامه داریم کانون شماره 4 طبق مصوبه دولت کاملا کنترل شود تا در سال های آتی سمت کانون های دیگر برویم و مساله گردوغبار را در استان حل کنیم.

استاندارخوزستان تصریح کرد: مقابله با ریزگردها  بین دستگاههای مربوطه تقسیم کار و براساس این برنامه ریزی مقررشده شهرداری هزارو 100 در کمربند غربی اهواز نهال کاری کند. با توجه به اینکه اعتبار لازم در اختیار این دستگاه قرار داده بودیم اما در روند کار مقداری ضعیف عمل شده و در این زمینه تذکرات لازم به این دستگاه داده شد.

شریعتی خاطرنشان کرد: منابع طبیعی کارش را نسبتا خوب انجام داده  است اما باید مقداری از کار عقب افتاده را در مهرماه جبران کند. 8هزار هکتار مالچ پاشی و نهال کار ی در شن های روان داشتیم که خوب پیش رفته است.

وی گفت: با وجود مشکلات سیل دستگاههای مربوطه خوب عمل کرده اند و تاکید من بر نگهداری این عرصه های است که بوته کاری شده تا بتوانیم به بهترین نحو شرایط را پیش ببریم. همچنین بارش های اخیر کمک حال ما بود که از این طریق به آبیاری نهال های کشت شده کمک می شود.

کیامرث حاجی‌زاده نیز در این جلسه گفت: با توجه به شکسته شدن کانال اصلی آبرسانی به کانون‌ها، محل فعلی تامین آب طرح‌های مقابله با ریزگرد، کانال آبرسانی «کوت امیر» است که منبع آب شرب شهرهای جنوب شرق است.

وی افزود: بنابراین در صورت ادامه این شرایط، شهرهای پایین‌دست از جمله هندیجان با مشکل تامین آب شرب روبه‌رو می شوند، همان‌گونه که در تابستان گذشته مجبور شدیم در قبال تامین آب کانون‌های ریزگرد، آب این شهرستان را از طریق تانکر و بطری تامین کنیم.
 
حاجی‌زاده با اشاره به عدم تحقق تعهدات شهرداری اهواز در این زمینه، تصریح کرد: هواشناسی خوزستان نیز که اعتبار خرید دستگاه‌های مورد نیاز برای پیش‌بینی را دریافت کرده بود اما به دلیل چند برابر شدن قیمت این دستگاه‌ها امکان خریداری آنها را ندارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌شود اعتبار شهرداری و هواشناسی بازپس‌گیری و به پروژه‌های دیگر و یا تسویه حساب با بدهکاران اختصاص پیدا کند.
 
در ادامه علی محمد طهماسبی بیرگانی اظهار داشت: این طرح علاوه بر جنوب و جنوب غرب، منشاءگرد و غبار در اطراف کشور اعم از شرق و شمال شرق را نیز مشخص می کند.

وی افزود: نقشه منشاءیابی داخلی گرد و غبار نیز  نهایی شده و طرح های امسال بر اساس اولویت بندی های این نقشه در کشور و استان به اجرا در می آید.

طهماسبی بیرگانی همچنین با اشاره به اختصاص 100 میلیون یورو برای مقابله با ریزگردها در کشور گفت: اعتبار ریزگردها امسال بین چند استان تقسیم می شود اما هنوز سهم استان ها مشخص نشده است.

وی اضافه کرد: اعتبار 100 میلیون یورویی برای مقابله با ریزگردها از محل صندوق توسعه تامین شده که سهم هیچکدام از استان ها هنوز مشخص نشده اما بخشی از آن مربوط به برق و مابقی مربوط به استان های درگیر با گرد و غبار است.

طهماسبی بیرگانی با اشاره به اعتراض خوزستان نسبت به کاهش اعتبار مقابله با ریزگردها اظهار داشت: کارگروه ملی گرد و غبار به طرح های گذشته که در این استان اجرا شده توجه دارد و یکی از اولویت های آن مراقبت و نگهداری از طرح هایی همچون نهالکاری هاست.

طهماسبی بیرگانی با بیان اینکه کشور با مشکلات دیگری همچون سیل مواجه است، افزود: تعیین سهم بند هر کدام از استان ها و یا دستگاه ها نیاز به کار کارشناسی دارد که در حال بررسی است.

مطالعات طرح جامع مقابله با گرد و غبار خوزستان هنوز به اتمام نرسیده، اظهار داشت: برنامه های این طرح به کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار ارائه شده که در این کارگروه در حال بررسی و جمع بندی است.

مدیر کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در ادامه درباره تاثیر سیل اخیر خوزستان در کانون های گرد و غبار، گفت: این مساله در حال بررسی است اما اثر سیل دوجانبه بوده، و در عین حال که پوشش گیاهی را غنی می سازد، رسوبات ریزدانه را که در دشت ها و حاشیه تالاب ها باقی مانده اند می تواند به عامل جدید ریزگرد تبدیل کند.

طرح جامع مهار کانون های گرد و غبار توسط موسسه جنگل ها و مراتع کشور در دست مطالعه است که قرار بود تا آبان ماه 97 به اتمام برسد. این طرح بعد از ارائه به کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان، باید ارزیابی شده و در کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار به تصویب برسد تا قابلیت اجرا توسط اداره کل منابع طبیعی را داشته باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار