استاندار خوزستان گفت: برخی دستگاه‌ها احساس مسئولیت گذشته را ندارند و کار را رها کرده اند اما از هفته آینده عملکرد دستگاه‌های متولی به صورت جدی رصد می‌شود.
کد خبر: ۷۴۹۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 28 May 2019

غلامرضا شریعتی  در جلسه مدیریت بحران شهرستان دشت آزادگان اظهار داشت: وضعیت کنونی مناطق سیل زده خوزستان نسبت به گذشته متفاوت است و تمامی کشاورزان و روستاییان در انتظار مشاهده آثار و تبعات پس از سیل هستند .

به گزارش"تابناک" وی افزود: روستایان خسارت دیده بی صبرانه در انتظار عادی شدن شرایط زندگی و امرار معاش هستند باید در این زمینه تلاش مضاعفی صورت گیرد.

وی تصریح کرد : برخی دستگاه‌ها احساس مسئولیت گذشته را ندارند و کار را رها کرده اند اما از هفته آینده عملکرد دستگاه‌های متولی به صورت جدی رصد می‌شود.

شریعتی گفت: پس از بررسی تیم های اجتماعی استان متوجه شدیم که اولین دغدغه مردم آماده سازی زمین های آنها برای کشت تابستانه است.

استاندار خوزستان تصریح کرد: این خواسته  مردم از درخواست بازسازی مسکن از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که معیشت در اولویت مردم است.

شریعتی گفت: مردم می خواهند روی پای خود بایستد و حاضرند گرمای تابستان را تحمل کنند اما معیشت و کسب و کار و کشت آنها به حالت عادی بازگردد تا عزت آنها زیر سوال نرود.

استاندار خوزستان گفت: مردمی که اینگونه طالب هستند که روی پای خود بایستند و به کشور کمک کنند باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

وی افزود: شهرهای دیگر استان در زمینه بازسازی به نسبت پیشرفت بهتری داشته اند و آماده کشت تابستانه هستند.

وی ادامه داد: شوش،  باوی،  اهواز ،حمیدیه و کارون آماده هستند یا به زودی آماده می‌شوند اما به دشت آزادگان خسارت های بیشتری وارد شده و نسبت به سایر شهرها عقب مانده است.

شریعتی گفت:  برداشت گندم ۱۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته در دشت آزادگان بیشتر بوده و این مایه امیدواری است و نشان می دهد که مدرن کردن صنعت کشاورزی در این منطقه به خوبی جواب داده است.

وی تاکید کرد : اولویت اول ما در این منطقه باید ایجاد شرایط مناسب برای کشت تابستانه باشد.

استاندار خوزستان گفت: اگرچه راه و شهرسازی در جریان سیل یکی از عوامل اصلی بود که باعث شد دشت آزادگان به صورت کاملا زیر آب نرود اما خواستاریم در شرایط کنونی نیز با همان روحیه پای کار باشند.

وی ادامه داد: اکنون خوزستان شرایط خاصی دارد و باید به صورت شبانه روزی کار کنیم که از این به بعد مسئولیت دشت آزادگان به صورت کامل به  راه و شهرسازی واگذار می شود .

شریعتی اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود که اوایل تیرماه مردم بتوانند کشت تابستانه انجام دهند.

وی ادامه داد : در زمینه مسکن پرونده هایی تشکیل شده آمار پایینی است و پرداختی‌ها نیز کم بوده است و باید روند کار سریعتر پیش برود.

شریعتی گفت: مشکلات سیل در دشت آزادگان باید در اولویت کار فرمانداری قرار گیرد و به صورت هفتگی جلساتی را برگزار کنند و روند کار دستگاهها را به ما گزارش دهند .

وی ادامه داد: بحث پرداخت خسارت کشاورزان نیز باید در دستور کار قرار گیرد و پرونده ها سریعتر تشکیل و روال اداری آن نیز آسان تر شود تا مبالغ سریعتر به دست کشاورزان برسد.

استاندار خوزستان گفت:جهاد کشاورزی باید بیشتر به این موضوع توجه کند و باید در این زمینه از ظرفیت خیران نیز برای بازسازی منازل و احیای زمین های کشاورزی استفاده شود.

شریعتی افزود: در شرایط کنونی دهیاری های روستاهایی که درگیر سیل نیستند نیز باید به کمک روستاهای درگیر سیل بیایند.
وی اظهار داشت : هفته آینده نیز عملکرد دستگاه‌های متولی در دشت آزادگان به صورت جدی بررسی می‌شود؛پیمانکاران راه و شهرسازی نیز باید عملکرد بهتری داشته  و سرعت کار خود را افزایش دهند.

استاندار خوزستان گفت: همچنین احداث کانال های سیلاب بر نیز در دستور کار است که با بررسی های انجام شده در حوضه کرخه و کارون حدود پنج میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که دولت با کلیات آن موافقت کرده و به دنبال تامین اعتبار آن است .

شریعتی گفت: تمامی مقامات عالی نظام نسبت به عملکرد خوزستان در زمینه سیلاب ابراز امیدواری کردند که این مایه افتخار است اما باید تا انتها در کنار مردم باشیم و برای افزایش رضایتمندی آن ها تلاش بیشتری کنیم.

وی تصریح کرد : مردم نباید احساس کنند که دیگر رها شده‌اند و به آنها توجه نمی شود به همین جهت مسئولان محلی باید به صورت مستمر به مردم سرکشی کنند و مشکلات را بررسی کنند.

شریعتی تصریح کرد : بازدیدهای میدانی ما همچنان ادامه دارد و ضعف‌های موجود نیز بررسی میشود و انتظار داریم تا هفته آینده بخشی از کارها با سرعت بیشتری انجام شده باشد.

استاندار خوزستان گفت: ترمیم سیل بندها و همچنین تخلیه آب زمین های کشاورزی باید شتاب بیشتری به خود بگیرد .

در ادامه فاضل عبیات اظهار داشت:  با توجه به خسارت های وارده به  دشت آزادگان در جریان سیل اخیر  این شهرستان نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

وی افزود: ساماندهی  در زمینه بازسازی و نوسازی به ویژه منازل در شرایط کنونی باید در اولویت کار دستگاه های خدمت رسان باشد و همه دستگاه های اجرایی باید همانند ابتدایی ورود سیل به استان پای کار باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه داد: اکنون علاوه برحمایت های دولتی ، برخی از خیران سراسر کشور نیز آمادگی خود را برای بازسازی منازل آسیب دیده اعلام کرده‌اند که باید از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در کنترل پروژه های بازسازی و نوسازی پیش روداریم، بحث مرحله‌ای بودن پرداخت هاست که نیاز است جلسات بیشتری برای ساماندهی اقدامات اجرایی وعملیاتی برای سرعت بخشیدن به کار برگزار شود.

عبیات همچنین بر ضرورت مدیریت و ساماندهی درامر بازسازی و نوسازی منازل آسیب دیده تاکید کرد و گفت: بنیاد مسکن باید در این زمینه فعال تر شرکت کند و تنها به مکانیزم مرحله ای کردن اعطای تسهیلات توجه نکند چرا که ما با محدودیت زمانی مواجه بوده و باید کارها را به صورت جدی تر دنبال کنیم.

وی افزود: اکنون شور و هیجان خدمت رسانی برخی دستگاه‌ها تا اندازه ای در ارتباط با کنترل سیلاب نسبت به گذشته کمتر شده و آن ها از مسئولیت های خود فاصله گرفته‌اند در حالی که مراحل آخر تبعات سیلاب را باید با اتحاد بیشتری دنبال کرده و در زمینه مدیریت امور همگی پای کار باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: بنیاد مسکن نیز که نسبت به سایر دستگاه ها مسئولیت های بیشتری را بر عهده دارد، در ارتباط با معرفی آسیب دیدگان به بانک ها تلاش بیشتری داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر در آستانه عید سعید فطر قرار داریم و نیاز است که این عید در مناطق سیل زده استان نیز با باشکوه فراوان برگزارشود و تمامی دستگاه‌ها باید کمک کنند تا روحیه مردم پس از گذراندن روزهای سخت تقویت شود.

 قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار داشت: سیلاب خوزستان یکی از حوادث غیر مترقبه بوده و اگر چه آثار سوئی برای مردم استان داشت اما درس های آموزنده ای نیز برای مقابله با بلایای طبیعی به ما آموخت.

وی افزود: حضور تمامی اقشار مختلف جامعه در کنار دستگاه های اجرایی، بسیج ، نیروهای مسلح، گروه های جهادی و خیران حماسه دیگری را در کشور  رقم زد و بار دیگر دشمنان را در دستیابی به اهدافشان ناکام گذاشت.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان ادامه داد: اکنون همبستگی ملی و وحدت و یکپارچگی ملی ایجاد شده و استاندار خوزستان همپای مدیران دستگاه های اجرایی از ابتدای سیلاب پای کار بودند که جای قدردانی دارد.

وی بیان کرد: اگرچه دیگر از شرایط بحرانی خارج شده ایم اما بحث بازسازی نیز در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید به صورت جدی تر دنبال شود.

ساعدی گفت: کشت تابستانه در این مناطق به صورت روز شمار است و باید در سریع‌ترین زمان ممکن زمین‌ها را برای این کشت آماده کنیم.

وی ادامه داد: ترمیم سیل بندها، احیای زمین های کشاورزی و خارج کردن آب از این زمین ها در شرایط کنونی باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: نفت اروندان و شرکت متن موضوع سیل و بخصوص بازسازی را در این منطقه جدی نگرفته اند و نیاز است در این زمینه هماهنگی های بیشتری با آن ها صورت گیرد.

وی تاکید کرد: اگر چه بنیاد مسکن در زمینه جبران خسارت ها اقداماتی را انجام داده اما روند کارها باید با سرعت بیشتری انجام شود.

ساعدی گفت: در زمان سیل به شهرداری ها و دهیاری ها تاکید شد که اقداماتی را توسط پیمانکاران صورت دهند اما در حال حاضر بسیاری آن ها به پیمانکاران بدهکار بوده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل شده و باید به این موضوع به صورت جدی توجه شود.

همچنین حمید سیلاوی فرماندار دشت آزادگان در این جلسه اظهار داشت: با توجه به وضعیت این شهرستان پس از وقوع سیل در سه مقطع زمانی و بخصوص در فروردین سال جاری، لزوم توجه به بازسازی و بازتوانی شهرستان و برگشت به وضعیت پیش از سیل به شدت احساس می شود.

وی افزود: اگرچه تاکنون فعالیت هایی در زمینه خدمت رسانی به مردم بخصوص در بحث بازسازی صورت گرفته اما روند کار باید شتاب بیشتری بگیرد.

سیلاویی ادامه داد: وسعت خرابی ها در این شهرستان تا اندازه ای است که نیاز به هماهنگی و حضور دستگاه‌های اجرایی و ماشین آلات بیشتر در منطقه است.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت های کاری در این شهرستان احداث سد سیوند به طول ۱۸ کیلومترو ترمیم جاده های دسترسی به سیل بند ها و  تخلیه آب از اراضی کشاورزی برای آماده کردن این اراضی برای کشت تابستانه است.

فرماندار دشت ازادگان گفت: ترمیم و بازسازی جاده های اصلی و فرعی به طول ۳۹ کیلومتر و ۹۶ کیلومتر راه روستایی از جمله جاده شریعتی ، هوفل، آلبوعفری، سویدانی و سایر راه های روستایی وهمچنین جاده مسیر زوار در کمربندی سوسنگرد تا بازارچه مرزی چذابه از ضرورت ها است.

وی گفت: بازسازی و یا احداث منازل روستایی و شهری خسارت دیده از سیل شامل سه هزار و 503 واحد، آغاز شده که برای یک هزار و 342 واحد پرونده  تشکیل شده است.

سیلاوی ادامه داد: هنوز برخی از بانک ها مانند بانک رفاه در پرداخت تسهیلات سخت‌گیری‌ می‌کنند که باید تذکر لازم به آنها داده شود.

فرماندار دشت ازادگان گفت: بسیاری از مردم به روستاها بازگشته اند و تعدادی نیز آماده بازگشت به منازل خود هستند اما باید محیط روستا برای بازگشت مردم آماده شود.

وی افزود: بهسازی داخل روستاها شامل لجن برداری، آهک پاشی و احداث جوی و جدول ، دفع زباله و آب های سطحی، آسفالت معابر، احداث پارک و مکان تفریحی در ۱۰ روستای تخریب شده ضروری است.

سیلاوی همچنین بر لزوم تامین اعتبار برای احداث شبکه های دفع فاضلاب شهری تاکید کرد و گفت: اکنون روستای ابوحمیظه مشکل دفع فاضلاب دارد و نارضایتی شدید مردم را به دنبال داشته که از بین رفتن زیرساخت معابر و تاسیسات بخصوص به دلیل برگشت معکوس آب به سیستم دفع فاضلاب شهری، این معضلات را بیشتر کرده است.

وی گفت: اکنون توجه ویژه بازسازی و احداث و یا تامین اعتبار خسارات وارد شده به تاسیسات و زیربناها، خسارت به شهرداری ها، بازسازی شبکه های برق، دفع فاضلاب،تاسیسات آب شهری و روستایی، امورعشایر، تاسیسات گازرسانی و سایر زیربناهای شهری و روستایی با توجه به وضعیت موجود پس از سیل امری ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار