پس از تصویب سند آمایش در یزد؛
معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد گفت: فقدان زیرساخت علت اولویت‌دار نشدن برخی فعالیت‌های توسعه‌ای در استان است.
کد خبر: ۷۴۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 28 May 2019

«مهدی حجازی» در بیست و نهمین نشست کانون تفکر اقتصاد استان با بیان اینکه در تدوین سند آمایش، به روند، رویداد، تصویر آینده و برنامه‌های آتی استان و تصویر مطلوب درخواستی مردم از آینده توجه شده است، اظهار کرد: اولویت دار نشدن برخی از فعالیت‌ها در شهرستان‌های استان یزد به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم است.

وی افزود:‌ به عنوان نمونه، انرژی خورشیدی برای مهریز که خط انتقال برق و زیرساخت فراهم بوده سطح یک و کلان در نظر گرفته شده است ولی در ابرکوه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت، انرژی خورشیدی در سطح محلی در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یزد در ادامه حذف برخی از فعالیت ها مانند معدن را به علت ایجاد ارزش افزوده بالا در استان ناممکن خواند و گفت: به زودی هفت حلقه فولاد به عنوان حلقه‌های نهایی برای ایجاد ارزش افزوده نهایی معدن در استان ایجاد خواهد شد.

حجازی همچنین حذف برخی از فعالیت‌ها مانند کشاورزی و زراعت را با وجود مصرف آب زیاد این بخش به دلیل وابستگی حیات استان به این بخش غیر ممکن دانست و تصریح کرد:‌ اولویت اصلی استان یزد برپایه ایجاد شغل تعیین می‌شود.

وی به نقل از استاندار یزد، ادامه داد: زمانی که سند آمایش در تهران به تصویب نهایی برسد از هیچ کدام از فعالیت‌های موجود استان به جز فعالیت‌های اولویت دار ۲۲ گانه حمایت نخواهد شد.

عملکرد قابل قبول استان در حوزه اقتصاد

«کاظم یاوری» عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به حمایت‌ها، یارانه‌ها، روابط بین الملل، موانع و تنگناهای کشور و سیاست های کلان، عملکرد استان یزد را در مقایسه با دیگر استان‌ها را عملکرد قابل قبولی دانست و افزود: دولت باید در بخش خصوصی دخالت کمتری داشته باشد و با اصلاح نظام مالیاتی و رفع مشکلات به روز شدن تکنولوژی به توسعه کشور کمک کند.

وی رویکردهای کلان کشور را مسبب تمایل سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در صنایعی مانند کاشی و سرامیک برشمرد و تصریح کرد: برخی از کشورهای دنیا با مصرف یک پنجم آبی که در استان یزد صرف بخش کشاورزی می شود، بیش از 5 برابر استان، محصولات کشاورزی تولید می کنند و همین امر ضرورت استفاده از تکنولوژی در کشاورزی استان را نشان می دهد.

اقتصاد دانش بنیان؛ بهترین پارادایم پیشنهادی برای سند آمایش یزد

«مهدی رحمانی» مدیرعامل منطقه ویژه علم و فناوری یزد، در این نشست، با تاکید بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی به جای افزایش تولید تصریح کرد: در حال حاضر با وجود تعرفه گمرگی سنگین پاکستان به کاشی استان و همسایگی این کشور با چین، باز هم صادرات کاشی وسرامیک به این کشور صورت می‌گیرد که نشان دهنده مزیت داشتن کاشی و سرامیک استان است.

وی با اشاره به تعداد زیاد نیروی انسانی تحصیل کرده بیکار در استان اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان و لزوم دانش بنیانی شدن صنایع، بهترین پارادایم پیشنهادی برای سند آمایش استان است.

رحمانی آمادگی برای آینده تولید و توجه به انقلاب صنعتی چهارم و فناوری های نوظهوری مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا که تولید و بهره وری را تحت تاثیر قرار خواهد داد، ضروری دانست و بیان کرد: بایستی از هدر رفتن سرمایه گذاری های کلان در صنایع موجود استان جلوگیری شود و فناوری به عنوان شاخص اصلی در تمام فعالیت های استان در سند درنظر گرفته شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار