مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر خوزستان گفت: دلیل افزایش قیمت شکر را نه در شرکت‌های تولید کننده بلکه در مرحله توزیع باید جستجو کرد.
کد خبر: ۷۴۹۵۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱ 30 May 2019

محمود شمیلی با اشاره به نوسانات بازار شکر و پشت پرده های گرانی این محصول بیان کرد: شکر یک کالای تعزیراتی بوده و نرخ مصوب آن توسط دولت تعیین می شود.

وی افزود: تولیدکنندگان شکر که به صورت عمده شرکت های توسعه نیشکر در خوزستان هستند، طبق مصوبه دولت شکر را به نرخ ۳۰ هزار ریال در هر کیلو گرم عرضه می کنیم.

 واردات 400 هزار تن شکر بیش از نیاز کشور است اما نرخ شکر هنوز پایین نیامده است 

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بالای ۴۰۰ هزار تن شکر وارداتی وارد بازار شده که بیشتر از نیاز کشور است اما قیمت ها روز به روز در حال افزایش بوده و کاهش نیافته و این نشان می دهد دلیل افزایش قیمت را نه در شرکت‌های نیشکر بلکه در جای دیگری باید رصد کرد.

وی افزود: شکرهای وارداتی به مسیرهایی هدایت و در مکان های ذخیره می شوند که خود مسئولان باید این معما را حل کنند.

مسئولان به جای رصد تولیدکنندگان به سراغ هدایت کنندگان بروند 

وی گفت: مسئولان به جای اینکه به سراغ تولیدکنندگان شکر بروند، بهتر است بازار را رصد کنند و ببینند شکرهای تولید شده در کجای بازار انبار شده که در اختیار مردم و مصرف کنندگان قرار نمی گیرد.

دپوی شکر برای هیچ تولید کننده ای به صرفه نیست 

وی ادامه داد: برای هیچ تولیدکننده‌ای در چنین شرایطی به صرفه نیست که بخواهد شکر را نگهداری و آن را در بازار عرضه نکند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با بیان اینکه عرضه نشدن شکر به بازار باعث توقف چرخه اقتصاد می‌شود گفت: ظرفیت ذخیره هر یک از انبارهای شرکت های نیشکر تنها برای ۱۵ روز تولید است؛ اگر یک کارخانه به صورت مستمر شکر تولید کند و هیچ محصولی به بازار تزریق نکند، در مدت ۱۵ روز تمامی انبارهای این شرکت پر شده و دیگر قادر به تولید نیست.

هیچ‌یک از شرکت های نیشکر اجازه فروش بدون حواله دولتی ندارند

وی بیان کرد: بسیاری از تولیدکنندگان نظیر خودروسازان و کالای خانگی بخشی از محصولات خود را در انبارها نگه می‌دارند تا در زمان تعیین شده برای مشتریان ارسال کنند که ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم.

وی گفت: محصول شکر پس از تولید به مدت ۱۵ روز در انبار ذخیره می شود و پس از آن با حواله دولتی به بازار عرضه می گردد و هیچیک از شرکت های نیشکر اجازه فروش بدون حواله دولتی ندارند.

شمیلی ادامه داد: تاکنون حتی یک مشتری هم مراجعه نکرده که مدعی شود شکر درخواست شده به وی تحویل داده نشده اما متاسفانه برخی از مشتریان برای دریافت محصول خود با تأخیر مراجعه می کنند و همین امر باعث می شود که چرخه تولید شرکت های نیشکر برای چند روزی متوقف شود تا شکر انبار شده خارج شود.

 هیچ گونه تخلفی از زیر ذره‌بین بازرسان پنهان نمی ماند

وی بیان کرد: تمامی محصول تولید شده و شکری که تحویل مشتری داده می شود به صورت روزانه توسط سازمان صنعت ، معدن و تجارت ثبت می شود و هیچ گونه تخلفی از دید ذره‌بین بازرسان پنهان نمی ماند.
وی گفت: انبار کردن برای هیچ تولیدکننده‌ای توجیه اقتصادی  ندارد بلکه محصولات باید وارد بازار شوند تا برای آن شرکت نقدینگی ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان ادامه داد: این شرکت در ماه های گذشته 2 بحران سنگین خشکسالی و سیلاب را پشت سر گذاشته و به شدت با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می کند اما با وجود تمامی این مشکلات حتی یک نفر از مجموعه نیشکر اخراج و یا تعدیل نشده است.
وی گفت: حفظ این مجموعه نیاز به نقدینگی دارد و این نقدینگی تنها با فروش شکر حاصل می شود.

 واردات شکر به تولیدکنندگان آسیب وارد کرده است 

شمیلی افزود: در سال های گذشته واردات محصولات مختلف به ویژه شکر به شرکت های تولیدی خوزستان آسیب های جدی وارد کرد در حالی که شکری که از خارج کشور وارد می شود از نظر کیفی قابل مقایسه با محصولات داخل نیست و با قیمت ارزان تری عرضه می شود.

وی بیان کرد : کالاهای وارداتی با توجه به دستگاه های پیشرفته و تکنولوژی مدرن با هزینه کمتری تولید می شوند و همین امر باعث می شود که ارزان نیز صادر شوند.

شمیلی ادامه داد: اگر قیمت محصولات وارداتی نظیر شکر پایین تر از قیمت مصوب دولت باشد بی شک محصولات نیشکر را هیچ مشتری خریداری نمی‌کند.

 برخی مواقع شکر را زیر قیمت مصوب به بازار عرضه کرده ایم 

وی افزود: در سال های گذشته شرکت های نیشکر از واردات آسیبهای جدی دیده اند و برخی مواقع ناچار شدیم شکر را پایین تر از نرخ دولتی و مشتریان عرضه کنیم.

شمیلی ادامه داد: امسال تنها سالی است که توانسته ایم شکر را به قیمت مصوبه دولتی به فروش برسانیم در حالی که در سال‌های گذشته به دلیل واردات این امر محقق نمی شد.

در ماه های اخیر کمبود شکر در بازار و افزایش بی رویه نرخ این محصول تعزیراتی تا هرکیلو 100 هزار ریال مشکلات فراوانی را برای مردم و به ویژه اصنافی که از این محصول استفاده بیشتری دارند ، ایجاد کرده که باوجود واردات گسترده شکر همچنان نرخ آن در بازار آزاد کاهش نیافته است.

این درحالی است که شرکت‌های نیشکر قیمت مصوب این محصول را 30 هزار ریال اعلام کرده اند و محصولات تولید شده به صورت روزانه روانه بازار می شود اما اینکه این محصولات چگونه به دست مصرف کنندگان می رسد باید مسئولان مربوطه پاسخگوی آن باشند .

گفتنی است که در هفته های گذشته شکر وارداتی با نرخ هر کیلو 34 هزار ریال در اختیار فروشگاه های بزرگ برای عرضه قرار گرفت اما صف های طولانی این فروشگاه ها و عرضه محدود شکر به مردم بازهم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با سطح زیرکشت 84 هزار هکتار و تولید 625هزار تن شکر ، به تنهایی حدود نیمی از شکر کشور را تولید می کند. معیشت بیش از 300هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت نیشکر و صنایع جانبی خوزستان تامین می شود. عملیات ساخت واحدهای هفت گانه شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان از دهه 70 شروع شد و به تدریج در دهه 80 وارد چرخه تولید شدند. حدود نیمی از تولید 15.8میلیون تن کل محصولات کشاورزی و باغی استان خوزستان را ، نیشکر تشکیل می دهد

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار