استاندار خوزستان: جهاد کشاورزی هرچه سریعتر سرمایه اولیه برای کشت تابستانه را دنبال کند تا زندگی مردم به حالت عادی تبدیل شود همچنین بانک‌ها پرداخت وام ها را سریعتر انجام دهند؛ تصمیم دولت بر این است که ظرف سه ماه ترمیم‌ خانه‌های سیل‌زده به اتمام برسد و ساخت منازل تا پایان سال تکمیل شود.
کد خبر: ۷۵۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴ 02 June 2019

پجمین جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان با حضور دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران شهرهای سیل‌زده برگزار شد.

به گزارش"تابناک"غلامرضا شریعتی عصر امروز یکشنبه در این جلسه اظهار کرد: در بحث بازسازی کارها شروع شده اما باید با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

 وی ادامه داد: در بحث کشاورزی و کشت تابستانه کشاورزان نیازمند سرمایه در گردش هستند در حالی که تا قبل از سیلاب برداشت گندم و کلزا درآمد هم هزینه خود را درمی آوردند و هم سرمایه در گردش آنها بود، در حالی که الان پولی برای کشت تابستانه و سرمایه در گردش ندارند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: حتی اگر آب را هم از زمین‌های آنها تخلیه کنیم باز هم پولی برای کشت تابستانه ندارند.

شریعتی تأکید کرد: باید برای کشاورزان خسارت دیده از سیلاب کاری کرد و پولی برای کشت آنها مهیا شود تا به وضعیت عادی بازگردند و این مسئله باید به طور جدی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی یادآور شد: بانک‌ها تاکنون پرداخت اعتبارات و تسهیلات بازسازی مناطق سیل زده را آغاز کردند اما باید آن را تسهیل و تسریع کنند.

شریعتی گفت: تصمیم دولت بر این است که تعمیرات و بازسازی منازل مسکونی مناطق سیل زده سه ماهه تمام شود و تا پایان سال احداث منازل تخریب شده بر اثر سیلاب تا پایان سال ۹۸ تمام شود تا در پایان سالچیزی به نام عواقب ناشی از سیل نداشته باشیم.

استاندار خوزستان یادآور شد: این می‌طلبد که ما به کارمان سرعت ببخشیم و تمهیدات و شرایط لازم را فراهم کنیم.

شریعتی اذعان کرد: بانک‌ها هم باید جدی تر باشند و اگر موانع جدی دارند به ما اطلاع دهند تا در دولت به نتیجه‌ای برای آن برسیم.

وی ادامه داد: تفاهم نامه خوبی با وزارت نفت برای کمک به بازسازی مناطق سیل زده خوزستان بسته و قرار است کمک‌های خوبی به استان در زمینه مناطق سیل زده و بازسازی به ما داشته باشد.

استاندار خوزستان بیان کرد: وزارت نفت پذیرفت که ۵۰ میلیارد تومان به تعمیر و تجهیز مدارس مناطق سیل زده خوزستان اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: همچنین وزارت نفت ۴۰ میلیارد تومان به بخش بهداشت و درمان کمک می‌کند که برای تعمیر و تجهیز و ساخت مراکز بهداشتی و درمانی و خانه‌های بهداشت هزینه می‌شود.

استاندار خوزستان عنوان کرد: البته سهم دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سایر شهرها باید مشخص شود و وزارت این پول را تنها به مناطق نفت خیز اختصاص می‌دهد و این کمک شامل مناطق غیر نفتی مثل شوشتر و شوش نمی‌شود.

شریعتی با بیان اینکه با وزارت نفت توافق کردیم که آنها ۱۰ هزار عدد لوازم خانگی برای مناطق سیل زده نفتی خریداری کنند، ادامه داد: اما رئیس بنیاد مسکن کشور در تماسی که با من داشت درخواست کرد که وزارت نفت به جای خرید بسته‌های لوازم خانگی برای منازل سیل زده نفتی برای منازل احداثی سیل زده مناطق نفت خیز، میلگرد و آهن آلات و مصالح ساختمانی تأمین کند.

وی یادآور شد: در تماسی که با وزیر نفت داشتم وی با این موضوع موافقت کرد و به جای خرید لوازم خانگی برای منازل مسکونی سیل زده مناطق نفتی آهن آلات و میلگرد و مصالح ساختمانی خریداری می‌شود.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: وزارت نفت تأمین آهن آلات، میلگرد و مصالح ساختمانی ۱۵۰۰ واحد مسکونی احداثی را متقبل شد اما میزان منازل مسکونی احداثی ما ۲۶۰۰ دستگاه است.

شریعتی افزود: برای ۱۱۰۰ واحد مسکونی احداثی دیگر باید کمک‌های خیرین و نیکوکاران به این سمت سوق داده شود.

وی عنوان کرد: همچنین بنیاد مستضعفان هم سیمان رایگان برای منازل مسکونی احداثی اختصاص می‌دهد.

به گفته استاندار خوزستان وزارت نفت در صورتجلسه تفاهم نامه قید کرده که نوسازی، علوم پزشکی و بنیاد مسکن باید طی ۱۵ روز موافقت نامه‌ها را با ما رد و بدل کنند و ما این اعتبارات را در اختیار آنها قرار می‌دهیم واگر غفلتی در این زمینه صورت بگیرد متوجه این دستگاه‌ها است.

در ادامه کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه 120 هزار هکتار  از اراضی کشاورزی در سیلاب اخیر زیر آب رفتند، اظهار کرد:  34 درصد اراضی ما همچنان زیر آب هستند که قسمت عمده آن مربوط به دشت‌آزادگان است.

وی با بیان اینکه از میان دستگاه‌های اجرایی تنها اداره راه و شهرسازی پای کار بود و شهرهای باوی، اهواز و کارون فقط نفت کمک که در حال حاضر وسایل خود را از منطقه خارج کرده است، گفت: شرکت ملی حفاری تاکنون برای اهواز کاری نکرده است به همین دلیل حدود 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی روستاهای اهواز همچنان زیر آب قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خطاب به مدیران حاضر در جلسه مبنی بر اینکه تکلیف ما را مبنی بر اینکه دستگاه‌های اجرایی برای خروج آب از اراضی کشاورزی قرار است به ما کمک کنند یا خیر؟ افزود: خروج آب  از زمینهای کشاورزی اول کار است پس از آن مبلغ یک هزار و 100 میلیارد تومان نیاز است تا عرصه 120 هزار هکتاری که زیر آب رفته را آماده سازی کنیم.

چنگلوایی با اشاره به ارسال 730 پرونده مربوط به خسارات کشاورزان عنوان کرد: 926  میلیارد تومان اعتبار بلاعوض به کشاورزان اختصاص داده شده که 50 درصد آن تخصیص یافته و مابقی آن باید داده شود.

در ادامه این جلسه سعید طاهری دبیر شورای بانک‌های خوزستان گفت: مقرر شده بود بانک ها تسهیلاتی را برای تعمیر و بازسازی واحد های آسیب دیده و خسارت دیده را پرداخت کنند اما ابلاغیه جدید بانک مرکزی تغییراتی را ایجاد کرد و مهمترین آن نوع عقد تسهیلات است.

وی افزود: ابلاغیه جدید که  تسهیلات را تبدیل به قرض الحسنه کرد نیازمند قرارداد های جدید داشتیم چراکه تسهیلات ساخت مسکن جزو تسهیلات قرض الحسنه نیست و تا زمانی که به ما بالغ نشود و قراداد متناسب با عقد نداشته باشیم نمی توانیم اقدام کنیم.

امید حاجتی  رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان اظهار کرد: با توجه به اینکه خسارت بخش آب و فاضلاب استان نیز به جمع‌بندی خسارت‌های برآورد شده سیلاب خوزستان اضافه شد، اکنون مجموع خسارت هایی که تا کنون براورد شده به رقم حدود 16 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خسارت‌ها مربوط به دو بخش خسارت‌های مردمی و زیرساختی هستند، افزود: برای خسارت‌های زیرساختی یک تیم فنی ساماندهی شده که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کار نظارت و تایید زیرساخت‌های اسیب دیده از سیلاب را انجام می‌دهد تا با اولویت هایی که مشخص می‌کند نسبت به کار بازسازی آن زیرساخت‌ها اقدام شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به بخش خسارت‌های مردمی، تصریح کرد: در بحث خسارت‌های مردمی بخش بلاعوض ابلاغ شده و کارهای مربوط به تخصیص آن با حوزه مورد نظر انجام گرفته است.

حاجتی در خصوص پرداخت خسارت‌های بلاعوض عنوان کرد: هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات اداری و سازمان نظارت و بازرسی انجام داده‌ایم تا بحث نظارت بر کار پرداخت‌های بلاعوض را انجام دهند و با رعایت ملاحظات این دستگاه های نظارتی، کار پرداخت تسهیلات بلاعوض انجام شود.

وی ادامه داد: آمادگی در حوزه زیرساخت داریم تا به محض تخصیص منابع کار بازسازی را در حوزه زیرساختی در استان آغاز کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان برای موضوعاتی که دارای اهمیت هستند نباید منتظر ابلاغ اعتبارات باشند. این دستگاه‌های اجرایی باید شرایط طبیعی در مناطق سیل زده فراهم کنند تا پس از ابلاغ اعتبارت در خصوص تخصیص اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار