معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: مراحل مقدماتی پرداخت خسارت سیلاب کشاورزان خوزستانی آغاز شده اما طوری نیست که احساس شود فرآیند پرداخت خسارت روان است.
کد خبر: ۷۵۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷ 02 June 2019

 

استفاده از ظرفیت سمن‌ها و خیرین در بازسازی مناطق سیل‌زده خوزستان/ روند پرداخت خسارات کشاورزان سیل زده کند است

مسعود انصاریان در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان که امروز 12 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تا به امروز 21 هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای استان در خصوص بحث خسارت‌های ناشی از سیلاب ارزیابی شده‌اند.

به گزارش"تابناک" وی با اشاره به تعداد واحدهای تخریب شده در اثر سیلاب خوزستان افزود: تعداد 1268 واحد در نقاط شهری و تعداد 3300 واحد در نقاط روستایی تخریب و نیاز به احداث مجدد دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان در خصوص تعداد واحدهای تعمیری در استان تصریح کرد: تعداد واحدهای تعمیری استان12 هزار و 359 واحد است که تا به امروز برای 11 هزار و 822 واحد تشکیل پرونده شده است و 4 هزار و 776 واحد را به سیستم بانکی معرفی کرده‌ایم.

انصاریان با بیان اینکه 382 میلیارد تومان تسهیلات تخصیص یافته به استان است، عنوان کرد: تاکنون در این زمینه 216 واحد برای تعمیرات و احداث مجدد با بانک‌ها عقد قرارداد کرده‌اند و در این زمینه به 145 واحد تسهیلات پرداخت شده است.

وی با اشاره به بحث تسهیلات بلاعوض در بحث واحدهای تعمیری استان اظهار کرد: مبلغ 8 میلیارد تومان به صورت بلاعوض به مردم پرداخت شده است و در این زمینه 1200 واحد در سطح استان کار تعمیرشان با این مبلغ آغاز شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان بیان کرد: مساله بهسازی معابر روستایی که سیلاب در انها رخ داده را بررسی و برآورد و آن را به مرکز نیز اعلام کرده‌ایم تا در خصوص تامین اعتبار کار بهسازی معابر روستایی تصمیم گیری شود.

انصاریان خاطرنشان کرد: با توجه به قانون، هرجا که ساخت و ساز غیرمجاز بوده و در اثر سیلاب آسیب دیده وام در اختیارش قرار داده نمی‌شود و براساس قانون باید آن واحد در مناطق مجاز ساخته شود تا بتوانیم تسهیلاتی را برای آن در نظر بگیریم.

مدیر کل مدیریت بحران استان و جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با اشاره به عملکرد مؤثر گروه‌های جهادی، سازمان‌های مردم نهاد و خیران در سیل اخیر از نگاه مردم بیان کرد: اگر حضور گروه‌های جهادی و مردم به صورت میدانی بررسی شود می‌بینیم که آنها جلوتر از مسئولان قرار دارند لذا ضرورت دارد با توجه به این عملکرد خوب در مرحله بازسازی نیز از این ظرفیت استفاده شود.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به تشکیل کمیته مستندسازی در ذیل قرارگاه بازسازی و نوسازی سیل بیان کرد: باید همه مسائل و موضوعات مربوط به سیل خوزستان در این کمیته بررسی و تحلیل شوند در واقع ما از درون کمیته‌ها نیازمند کار عملیاتی هستیم و باید اکنون حجم کار در دست اجرا، مقدار پیشرفت فیزیکی و کمبود اعتبارات را در حوزه‌های مختلف مانند کشاورزی، راه‌ها و … بررسی کنیم.

وی با اشاره به اقدامات کمیته بازسازی بیان کرد: بنیاد مسکن استان خوزستان کار احداث منازل سیل زده و تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی را آغاز کرده است علاوه بر این پرداخت‌های بسیاری نیز صورت گرفته است.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده با اشاره به خسارت‌های کشاورزان و وضعیت اراضی کشاورزی بیان کرد: مقرر بود جهاد کشاورزی از روزگذشته پرداخت‌ها را آغاز کند همچنین زمین‌های زراعی باید از زیرآب بیرون آمده باشند و آرام آرام برای کشت تابستانه آماده سازی شوند.

وی افزود: طی بررسی‌های به عمل آمده در اغلب شهرستان‌ها کار تخلیه آب در حال انجام است و در برخی شهرستان‌ها مثل شوش به طور کامل این کار انجام شده است اما در برخی شهرستان‌ها مانند دشت آزادگان و هویزه و بخش مرکزی اهواز هنوز با مشکل زیر آب بودن زمین‌های کشاورزی رو به رو هستیم.

حاجی زاده بر لزوم انجام کشت تابستانه تاکید کرد و گفت: تابستان گذشته به علت خشکسالی کشاورزان کشت نداشتند و امسال نیز با توجه به بارندگی خوب به علت سیلاب ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر آب رفته لذا باید آمادگی کامل در کنار بسیج امکانات شهرستان‌ها صورت گیرد تا اراضی از آب خالی شده و آماده کشت تابستانه شوند.

حمید سیلاوی سرپرست فرمانداری دشت آزادگان  با بیان اینکه تا زمانیکه سیل بندها ترمیم نشوند امکان کشاورزی وجود ندارد، اظهار کرد: یک هزارو 350 متر سیل‌بند تخریب شده  داریم تاکنون فقط 70 متر آن ترمیم شد.

وی افزود: وسایل و امکانات موجود برای سرعت کار کافی نیست انتظار می‌رود  در 5 نقشه ترمیم سیل‌بندها صورت بگیرد.

سرپرست فرمانداری دشت آزادگان  با بیان اینکه 34 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که زیر آب رفت هنوز آماده کشت نشده‌اند، عنوان کرد: دشت آزادگان آخرین نقطه خروج آب است که اوضاع فعلی بعید میدانم به کشت تابستانه برسیم در حال حاضر فقط 20 هزار هکتار آماده کشاورزی هستند.

در ادامه این جلسه فاضل عبیات معاون عمرانی استاندارخوزستان اظهار کرد: از آغاز عملیات بازسازی و نوسازی در مناطق سیل‌زده شهرهای شوشتر و شعیبیه وضعیت خوب است با توجه به قول‌هایی که بنیاد مسکن داده است ظرف 3 ماه ترمیم ساختمان‌ها به پایان می‌رسد.

وی گفت: در حوزه کشاورزی و پرداخت خسارت های مربوط به آن  مراحلی از آن آغاز شده اما همچنان روان نیست که باید در این زمینه دقت و سرعت بیشتری در برآورد خسارت ها داشته باشیم.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه بانکها در بحث نوسازی و بازسازی باید ظرف مدت اعلام شده به تعهدات خود عمل کنند، عنوان کرد: سیل‌زدگان با استفاده از تسهیلات بلاعوض کار بهسازی را آغاز کردند اکنون منتظر تسهیلات بانکی هستند و نگران ادامه کار ساخت و ساز واحد های خود هستند.

جمال عالمی نیسی در جلسه قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان که امروز 12 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تا کنون اعتبارات به شکلی پرداخت نشده است که بتوانیم اقداماتی اساسی را در خصوص جبران خسارت‌های سیلاب در شهر اهواز انجام دهیم.

وی افزود: آنچه که نگران هستیم در مناطق بخش مرکزی اهواز و اسماعیلیه هیچ سیل‌بندی نداریم و این مساله جای نگرانی است.

فرماندار اهواز تصریح کرد: سیل‌بندها باید ترمیم شود و در این زمینه نباید وقت را تلف کرد زیرا وقتی باقی نمانده است و باید هرچه سریعتر کار سیل‌بندهای آسیب دیده در مناطق مختلف شهرستان اهواز را آغاز کرد زیرا به سرعت فصل بارش‌ها آغاز می‌شود و مجددا با مشکل موجه خواهیم شد.

عالمی نیسی عنوان کرد: مشکلاتی در بحث آب شرب روستایی و ایستگاه‌های پمپاژ آسیب دیده در اثر سیلاب وجود دارد و در این زمینه باید نسبت به حل این مشکلات از سوی دستگاه های اجرایی اقدام شود.

وی ادامه داد: در سیلاب خوزستان، به فضاهای آموزشی، راه‌های روستایی و پل‌ها آسیب جدی وارد شده و قرارگاه بازسازی و نوسازی استان باید اعتباری را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد تا بتوانند نسبت به کار بازسازی اقدام کنند.

فرماندار اهواز تصریح کرد: این کارها نیاز به اعتبار کلان دارند و در این زمینه قرارگاه بازسازی و نوسازی استان باید نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز برای انجام کارهای زیرساختی اقدامات لازم را انجام دهد.

عالمی نیسی خاطرنشان کرد: بحث بازسازی منازل و تامین خسارت کشاورزی به خوبی آغاز شده است و امیدواریم این روند در شهرستان اهواز به خوبی ادامه داشته باشد.

شاهین هاشمی سرپرست فرمانداری شهرستان حمیدیه اظهارکرد: مهمترین مشکلی که  در شهرستان دارین مربوط به مقاوم سازی سیل‌بندها است سازمان آب و برق وضعیت سیل بندها را تعیین کند و اگر قرار است تغییر و جابجا شوند این را برای ما مشخص کند.

وی با بیان اینکه با این وضعیت سیل‌بندها دبی کمتر از یک هزار مترمکعب بر ثانیه سیل ایجاد می‌کند، گفت: 40 کیلومتر از مسیرهای روستایی در سیل اخیر تخریب شد ضمن اینکه  800 پایه برق ما نیازمند تعمیر هستند و هرلحظه امکان تخریب آنها وجود دارد.

سرپرست فرمانداری شهرستان حمیدیه با اشاره به  تخریب زیرساخت های شهر حمیدیه مانند آسفالت و فاضلاب در سیل اخیر  عنوان کرد: سیستم آب و فاضلاب شهر با مشکل جدی مواجه شده  و 13 روستای ما نیازمند اعتبار ویژه هستند.

معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون  با بیان اینکه شهرستان کارون مشکلات آن کمتر منعکس شد، اظهار کرد: با وجود اینکه شهرستان کارون 90 کیلومتر ساحل رودخانه دارد اما تا کنون  اعتباری برای سیل بندها اختصاص داده نشده است.

وی افزود: در زمان سیل هیچ استان معینی برای شهرستان کارون مشخص نشد و  در سیل تنها بودم  فقط بنیاد مسکن هرمزگان یکسری کمک‌ها به شهرستان کرد.

فرماندار شهرستان کارون  گفت: در حال حاضر رودخانه با تغییر مسیر به حریم روستاها آمده است که به تدریج پیشروی کرده و  وارد طرح هادی می‌شود.

در ادامه فرهاد ایزدجو در قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده خوزستان اظهار کرد: سازمان آب و برق هیچ وظیفه‌ای از نظر قانونی در بحث احداث سیل‌بندها به عهده ندارد اما اینکار از باب آنکه سازمان آب و برق جز دستگاه‌های اجرایی استان است، در شرایط بحرانی و با دستور استاندار خوزستان توسط ما انجام می‌گیرد.

وی افزود: در زمان پیش از وقوع سیلاب و پس از آن اقدامات بسیاری از سوی سازمان آب و برق انجام گرفت و در این زمینه هزینه‌های زیادی از سوی سازمان انجام شد و در این زمینه برخی از پیمانکاران به دنبال مطالبات خود هستند تا هزینه‌هایی که انجام داده‌اند را دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه باید بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم، تصریح کرد: در این سیلاب تاسیسات سازمان اب برق در بخش‌های مختلف آسیب دیده است و برای کار بازسازی و تعمیر تاسیسات آسیب دیده در حال هزینه‌کرد هستیم.

ایزدجو عنوان کرد: سازمان آب و برق خوزستان و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در شرایط کنونی در حال انجام اقداماتی هستند تا شرایط را برای کشت تابستانه کشاورزان فراهم کنند. در پساسیلاب امیدواریم شرایط را برای کشت تابستانه فراهم کنیم و در این زمینه با سازمان جهاد کشاورزی همکاری خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بسیاری از شبکه‌ها رسوب گرفته‌اند و باید نسبت به افزایش ظرقیت شبکه‌ها اقدام شود. در این زمینه اگر شرکت‌های وابسته به سازمان آب و برق درگیر کار احداث سیل‌بندها در مناطق شوند از کار افزایش ظرفیت شبکه‌های آبیاری در استان باز خواهند ماند.

ایزدجو گفت: باید نسبت به حل مشکل رسوبات شبکه های آبیاری در مناطق مختلف استان اقدام شود و در این زمینه شرکت‌های وابسته به سازمان آب و برق خوزستان می‌توانند نسبت به این کار اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار