مدیرکل سیاسی استانداری خوزستان با بیان اینکه یکپارچگی سرزمینی، انسجام و همبستگی اجتماعی نباید تحت تاثیر بحث‌های مربوط به تقسیمات کشوری قرار گیرد، گفت: همبستگی سرزمینی بر هرگونه تقسیمات کشوری اولویت دارد.
کد خبر: ۷۵۲۲۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 08 June 2019

حبیب‌الله فضل‌الله‌پور در جلسه‌ای با موضوع تقسیمات کشوری و انتخابات که امروز در استانداری خوزستان برگزار شد، با اشاره به اجرای تبصره پنج ماده چهار قانون تقسیمات کشوری، اظهار کرد: بر اساس این تبصره فعالیت‌های ما در خصوص تبدیل بخش به شهر در سال 97 منجر به تبدیل هفت روستا به شهر شد؛ روستای جولکی با مرکزیت جولکی در تابعیت شهرستان آغاجری، روستای زاووت مرکز بخش چلو در تابعیت شهرستان اندیکا، روستای سلطان‌آباد در تابعیت شهر رامهرمز، روستای رودزرد  در تابعیت شهر رامهرمز، روستای عنبر در تابعیت شهرستان مسجدسلیمان، روستای عرب‌حسن مرکز بخش میان‌آب در تابعیت شهرستان شوشتر، روستای شهیون با مرکزیت شهیون در تابعیت شهرستان دزفول.

به گزارش"تابناک" وی با بیان این‌که تبدیل چند روستا به شهر مورد تصویب واقع شده ولی هنوز به ابلاغ نشده‌اند، گفت:‌ از جمله مواردی که مورد تایید وزارت کشور قرار گرفته ولی به ما ابلاغ نشده است، تبدیل نقطه جمعیتی میان‌کوه واقع در شهرستان امیدیه است که به زودی اعلام می‌شود. همچنین با الحاق 18 روستا به شهر در جزیره مینوشهر خرمشهر که تقریبا 12 سال در بلاتکلیفی به سر می‌برد، از سوی وزرات کشور مورد موافقت قرار گرفت.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان بیان کرد: در رابطه با شناخت روستا و تخصیص کد روستایی تقریبا 50 مورد وجود داشت که در این زمینه پیگیری‌ها و رفع ابهامات و همچنین تخصیص صورت گرفت که شامل چهار نقطه ابهامی در حوزه استانی و سه نقطه در حوزه شهرستانی است. همچنین مرحله نهایی بحث اجرای طرح ملی کدگذاری عناصر و واحدهای تقسیمات کشوری در وزارت کشور در حال انجام است. در این طرح اجرای طرح کدگذاری 12 هزار نقطه شامل مکان، مزرعه و روستا برداشت شده و در حال بروزرسانی است.

وی در ادامه در خصوص بحث نامگذاری روستای عرب‌حسن نیز خاطرنشان‌کرد: این موضوع اخیرا در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد که بحث نامگذاری این روستا را قویا تکذیب می‌کنم و اصلا این موضوع در شورای نامگذاری چه در حوزه فرمانداری و چه استانداری مطرح نشده و هیچ‌گونه پیشنهادی در این زمینه نیز در دستور کار نبوده است.

فضل‌الله‌پور با اشاره به ماده 13 قانون تقسیمات کشوری، گفت:‌طبق این ماده هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد، ادغام و همچنین تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نامگذاری واحدهای و تقسیمات کشوری به جز استان به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیات وزیران خواهد بود. بر اساس این ماده هرگونه اظهارنظر در خصوص موضوعات مربوط به تقسیمات کشوری با توجه به این‌که این موضوع یک بحث فرایندی و تخصصی است و صرفا باید در حوزه وزارت کشور مورد بررسی قرار بگیرد و تابع ملاحظات فنی، جغرافیایی و تقسیماتی و معطوف به رعایت و ضوابط شرایط عرفی و قانونی و همچنین شرایط فرهنگی مناطق مورد نظر در خصوص الحاق، انتزاع و سایر موارد است، باید در حوزه تخصصی وزارت کشور بررسی شود و وزارت کشور درباره آن اظهارنظر کند. لذا این ماده به افرادی که قصد تبدیل موضوع را به مسایلی که در حوزه اجتماعی انتقال پیدا می‌کند و اظهارنظرهای غیرکارشناسی توسط افراد و کسانی که واقعا به دنبال موضوعات خاص و به دنبال جلب توجه در خصوص موضوعاتی به جز موضوعات واقعی تقسیمات کشوری هستند، اجازه ورود نمی‌دهد.

وی با اشاره به مکانیزم شورای نامگذاری، بیان کرد: این موضوع توسط فرمانداری و شورای مربوط به نام‌های پیشنهادی ارائه می‌شود و سپس در شورای نامگذاری شهرستان که متشکل از صاحب‌نظران، اساتید دانشگاه و عناصر مرتبط و متناظر با تغییر نام‌ها یا ایجاد نام‌های جدید در سطح شهرستان یا شهر است، تصمیم‌گیری خواهد شد. سپس آن‌ها موضوع را به شورای نامگذاری مرکز استان انتقال می‌دهند و این شورا نیز که متشکل از اساتید و صاحب‌نظران حوزه دانشگاه، فرماندار مربوطه و اعضای حرفه‌ای مربوط به حوزه است، تصمیمات لازم را پس از بررسی و بحث‌های کارشناسی و معطوف به موارد تاریخی، عرفی و اجتماعی خواهد گرفت.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خوزستان گفت: تمام بحث نامگذاری در مجموعه‌ای اتفاق می‌افتد که متشکل از اظهارنظر صاحب‌نظران با جمیع شرایط ملی، منطقه‌ای، عرفی، قانونی و ضوابط و مقررات مربوطه است. در هر صورت هرگونه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و مبتنی بر اغراض و مقاصد یکسری از مجموعه‌ها که به دنبال مقاصدی غیر از بحث تقسیمات کشوری هستند، کاملا رد شده است. بنابراین هرگونه نامگذاری نیز معطوف به ریشه‌ها، شرایط و جمیع ملاحظات مربوط به فرهنگ، عرف و فرهنگ ملی و منطقه‌ای است.

وی با تاکید بر این‌که بحث یکپارچگی سرزمینی، انسجام و همبستگی اجتماعی به هیچ عنوان نباید تابع و تحت شعاع تقسیمات کشوری قرار گیرد، عنوان کرد: مبستگی سرزمینی بر هرگونه تقسیمات کشوری اولویت دارد، ضمن این‌که حفظ بهداشت روانی جامعه بر هر چیزی مقدم‌تر است.

فضل‌الله‌پور گفت: با توجه به برگزاری دوره یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در واقع میل ورود به عرصه‌های جذب ورود مخاطبان عمومی افزایش پیدا می‌کند و یکی از مسائلی که ممکن است دست‌آویز داوطلبان قرار بگیرد، بحث مربوط به تقسیمات کشوری است. بنابراین، این موضوع به نباید به عنوان ابزاری جهت استفاده قرار بگیرد و هرگونه خبر در زمینه تقسیمات کشوری باید از مجاری و کانال‌های رسمی مربوط به اعلام تقسیمات کشوری باشد. لذا از داوطلبان می‌خواهیم که تقسیمات کشوری را دست‌آویزی برای جلب آرای عمومی قرار ندهند. زیرا تمام این موضوعات در انحصار وزارت کشور بوده در دستگاه‌های تقسیمات کشوری قابل بررسی است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
تر ا به خدا روستای عنبر با جمعیت 80 خانوار و حدود سیصد نفر جمعیت چطور شهر شده لابی دوستان چقدر زیاده در زمن اون منطقه جهانگیری بوده نه عنبر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار