انشاالله کولانی در گفتگو با تابناک:
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک استان کرمانشاه گفت : منابع طبیعی مایع حیات بشر است، اهمیت و جایگاه منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست
کد خبر: ۷۵۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 10 June 2019

انشاالله کولانی گفت:منابع طبیعی مایع حیات بشر است، اهمیت و جایگاه منابع طبیعی بر کسی پوشیده نیست، جنگل‌ها، مراتع و بوته زار‌ها ریه انسان و زمین بشمار می‌روند.

وی با اشاره به تامین ۴۰ درصدی آب شیرین از طریق جنگل‌های زاگرس ضمن خود تنظیم خواندن منابع طبیعی افزود: اگر دخالت انسان در جهت تخریب نباشد این اکوسیستم قادر به محافظت از خود خواهد بود، اگر ما به طبیعت توجه داشته باشیم طبیعت هم به ما توجه می‌کند. مهندس کولانی منابع طبیعی استان کرمانشاه را ۲ میلیون و پانصد هزار هکتار اعلام کرد که ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل‌ها (بلوط، بنه، کیکم، زالزالک بادام و...) تشکیل می‌دهند.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به تلاش‌های کارشناسان و مدیران استان در خصوص دریافت اعتبارات گفت:به لطف خدا و عنایات مقام معظم رهبری در سال ۹۷ توانستیم ۲۰ میلیارد تومان از اعتبارات ملی صندوق توسعه را جذب استان نموده و برای این اعتبارات در ۱۴ نقطه و ۱۰ شهرستان برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی جهت عملیات اجرایی بر اساس نقاط جغرافیایی افزود: از جمله عملیات‌های اجرایی می‌توان به کنترل سیل در حوزه‌های شهری و روستایی، تجهیز سازه‌های آبخیزداری اعم از مکانیکی و بیو مکانیکی و بیولوژیکی با توجه به وسعت حوزه آبخیز، طرح مطالعاتی آبخیز داری بر روی ۷۵۰ هزار هکتار از ۲ میلیون ۵۰۰ هزار هکتار کل استان جهت شناسایی نقاط بحرانی، کنترل فرسایش خاک و نفوذ پذیری و همچنین کنترل ومهار آب‌های سطحی اشاره کرد.

مهندس کولانی هدف از ۱۴ حوزه آبخیزداری را حفظ، احیا، توسعه و بهربرداری صحیح از منابع عنوان و خاطر نشان کرد: تمامی هم و غم ما توانمندسازی و مشارکت جوامع ملی ست و با تقویت این مشارکت است که می‌توان امنیت غذایی را بالا برد، مراتع را اقتصادی کرد، تنش‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌ها را به حداقل رساند.

وی ضمن اشاره به طرح منارید که یک طرح در جهت انسجام، یکپارچه سازی و مشارکت مجموعه دستگاه‌های خدماتی عمرانی است گفت:با توجه به این طرح و ظرفیت‌های موجود تا جایی که بتوانیم و اجازه داشته باشیم در زمینه توسعه باغ، کشت گیاهان دارویی و صنعتی، توسعه جنگل‌های اقتصادی، زنبور داری و... برنامه اجرایی خواهیم داشت. کولانی روستای سرین آهوان را نمونه‌ای از جامعه هدف معرفی کرد که بیشترین ضربات را به خاطر فقر اقتصادی متحمل شده و گفت:در این روستا طرح حفاظت از جنگل‌ها را اجرا نموده و برنامه‌های حرفه آموزی و نشست جهت تغییر رویه در فرهنگ استفاده از منابع طبیعی اجرا گردیده.

مدیرکل منابع طبیعی استان با معرفی برنامه جامع GIS به عنوان یک منبع و بانک اطلاعاتی در زمینه پوشش گیاهی، آینده نگری، بافت خاک و وضعیت زیست محیطی گفت:تمامی وظایف و برنامه‌های منابع طبیعی استان در طرح جامع حوزه آبخیزداری اعم از پوشش گیاهی احیاء مراتع و جنگل‌ها، احداث سازه‌های آبخیزداری و ... گنجانده شده که نمود اجرایی آن را می‌توان در حوزه‌های سیاخور اسلام آباد، شاهملکی کرمانشاه، قارلق کنگاور و... مشاهده کرد.

کولانی با عنوان این مهم که هر هکتار جنگل، ۲/۵ تن گرد و غبار را در خود جای می‌دهد و از طرف دیگر هر هکتار جنگل ۴۰ برابر مناطق غیر جنگلی نفوذ پذیری آبی دارد و یک سد کوچک محسوب می‌شود، مهمترین و چالش برانگیز‌ترین موضوع در این حوزه را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی معرفی و بر نقش مشارکتی مردم تاکید کرد و افزود: در رابطه با اطلاع رسانی طرح همیاران طبیعت را داریم که تا به حال ۴۳ هزار نفر از دانش آموزان در این طرح شرکت کرده اند و ۱۲ هزار نفر به عضویت صندوق منابع طبیعی درآمده اند.

وی واگذاری امورات عمرانی به خود بهره برداران روستایی را در تحقق اهداف صیانت از منابع طبیعی بسیار موثر دانست و گفت:با توجه به بند ب. ماده ۲۲ قانون، امورات عمرانی پروژه‌ها را به خود بومیان منطقه جهت اخذ قرار داد، بهره برداری، ایجاد و نگهداری سپرده ایم، با این کار از یک روی مردم در جریان کار قرار گرفته و با سهیم دانستن خود اهمیت حفظ منابع را درک می‌کنند و از طرفی برای پیمانکارانی که برنامه و مستندات خود را به ما ارائه می‌دهند برنامه ریزی آموزشی، ترویجی همراه با بازدید بین بخشی، شهرستانی و حتی کشوری به منظور شناخت عینی نمونه‌های موفق اجرا شده در جهت الگو سازی و ایجاد انگیزه خواهیم داشت.

کولانی مشارکت مردم و راهنمایی فنی کارشناسان را موجب موفقیت ۹ تن از جنگل کاران، مرتع داران و آبخیزداران استان کرمانشاه در سطح ملی عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی در ادامه اصلی‌ترین مبحث پیش روی را با توجه به فصل جاری و گرم شدن هوا، حریق عنوان کرد و ضمن اشاره به سیل‌های بهاری و رشد علفزار‌ها و بحرانی پیش بینی شدن سال جاری از این منظر با بیان اینکه ۹۹ درصد از آتش سوزی‌های عرصه‌های جنگلی و مرتعی ناشی از عوامل انسانی است، گفت:اکثر آتش سوزی‌هایی که توسط عوامل انسانی اتفاق می‌افتد به دلیل غفلت و بی احتیاطی از سوی کسانی است که به این عرصه‌ها مراجعه می‌کنند، ۶۵ درصد آتش سوزی و تخریب منابع طبیعی توسط گردشگران، ۱۵ درصد توسط پس چرا و سرایت حریق از اراضی کشاورزی، ۴ درصد توسط پادگان‌ها، ۱۵ درصد توسط درگیری‌های قومی و قبیله‌ای و ۲ درصد بواسطه عوامل طبیعی که بازهم دستخوش عوامل انسانی است، اتفاق می‌افتد.

مهندس کولانی با اشاره به کاهش ۸۲ درصدی آتش سوزی‌های منابع طبیعی استان در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ و اطفاء و کنترل حریق جنگل‌های گیلانغرب که در گذشته ۴۸ ساعت به طول می‌انجامید به کمتر از ۲ ساعت با توجه به مثبت ارزیابی کردن تجربیات سال ۹۷ گفت:در سال جاری با در نظر گرفتن گسترش پوشش گیاهی ۲۰۰ نیروی محلی در قالب‌های حفاظتی کوچکتر ساماندهی شده اند.

وی اطلاع رسانی به عشایر ذی نفع در مراتع توسط اداره کل عشایر، اجرای ۷۰۰ کیلومتری خط تنسیق حوزه‌های آبخیز داری، برگزاری ستاد بحران یک ماه زودتر از موعد هرساله، برگزاری همایش و گردهمایی جهت آموزش دهیاران در تمامی شهرستان‌ها را از دیگر اقدامات اداره منابع طبیعی در جهت پیشگیری، کنترل و مواجهه سریع با هرگونه حادثه عنوان کرد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری استان در پایان با اشاره به دوبرابر شدن اعتبارات استان در این حوزه گفت:در سال جاری پیگیر طرح مبارزه با لورانتوس (آفت گیاهی و نیمه انگلی) که یکی از عوامل مخرب حوزه منابع طبیعی بشمار می‌رود هستیم و برای شهرستان‌ها و حوزه‌های جدید آبخیز داری هم برنامه خواهیم داشت، آموزش تسهیلگری از برنامه‌های سال جاری منابع طبیعی است، تسهیلگر باید در منطقه حضور پیدا کند و آموزش دهد تا بستر لازم را فراهم نماید و در مرحله بعد گروه اجرایی ما در منطقه حضور می‌یابد، برای این طرح از خود مردم شهرستان استفاده می‌کنیم، هم برای افراد تحصیلکرده بومی شغل ایجاد می‌شود و هم سبب حفظ دانش بومی منطقه خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار