کد خبر: ۷۵۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵ 10 June 2019

همزمانی روز جهانی صنایع دستی و آغاز به کار هیجدهمین اجلاس شورای بین المللی همکاری های اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر و برگزاری نمایشگاه توانمندی های صادراتی مازندران، فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های مازندران در هنر- صنعت صنایع دستی را ایجاد کرده است.

 امروز ۱۰ ژوئن روز جهانی صنایع دستی و آغاز هفته صنایع دستی در ایران است. صبح امروز نیز در بابلسر با حضور ده‌ها مهمان داخلی و خارجی اعم از سرمایه گذاران، بازرگانان و مسئولان سفرای چند کشور، هیجدهمین شورای بین المللی همکاری‌های اتاق‌های تجاری کشورهای حاشیه دریای خزر در مجموعه گردشگری میزبان بابلسر آغاز به کار کرد، رویدادی که همراه با آن همایش فرصت‌های سرمایه گذاری مازندران و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی این استان نیز قرار است به مدت ۳ روز برگزار شود.

همزمانی این سه گانه اقتصادی مازندران با آغاز هفته صنایع دستی موقعیتی مناسب برای معرفی صنایع دستی مازندران به سرمایه گذاران و تجار کشورهای همسایه ایجاد کرده است. طبق برنامه‌ها نیز قرار است در این ۳ رویداد اقتصادی، نگاه ویژه ای به فرصت‌های صنایع دستی مازندران برای سرمایه گذاری و صادرات شود.

**همزیستی با اقتصاد بین الملل

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تبریک روز جهانی صنایع دستی به همه صنعتگران و هنرمندان این عرصه، همزمانی سه گانه اقتصادی مازندران با روز جهانی و هفته ملی صنایع دستی را فرصتی مغتنم برای شناساندن ظرفیت‌های مازندران در این بخش عنوان کرد و گفت: عصر امروز در مجموعه نمایشگاهی ساری واقع در جاده فرح آباد، نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی مازندران گشایش می‌یابد که در این نمایشگاه غرفه‌ای ویژه به صورت جزیره‌ای به صنایع دستی مازندران اختصاص داده شده است.

حسین ایزدی افزود: در این غرفه که کاملاً بومی طراحی شده، آثار فاخر هنرمندان دارای مهر اصالت ملی و مهر اصالت یونسکو به نمایش گذاشته می‌شود تا صنایع دستی اصیل و متنوع مازندران را به فعالان اقتصادی داخلی و خارجی به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری و صادراتی مازندران معرفی کنیم.

وی از برگزاری پنل تخصصی صنایع دستی مازندران در همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری خبر داد و گفت: قرار است فردا سه شنبه یکی از پنل‌های همایش بین المللی به بحث تولید و صادرات صنایع دستی مازندران اختصاص یابد.

**برنامه‌های هفته صنایع دستی

به گفته این مسئول علاوه بر برنامه ریزی برای معرفی فرصت‌های صنایع دستی مازندران در سه گانه بین المللی اقتصادی استان، به مناسبت هفته صنایع دستی بازارچه‌هایی در ۸ شهر ساری، کلاردشت، چالوس، نوشهر، آمل، بهشهر، بهنمییر و رامسر در قالب نمایشگاه گشایش یافته است و هنرمندان صنایع دستی استان آثار خود را در هفته صنایع دستی به علاقه مندان عرضه می‌کنند.

معاون صنایع دستی مازندران درباره سایر برنامه‌های هفته صنایع دستی در مازندران نیز توضیح داد: پنجشنبه ۲۳ خرداد در شهرستان نور نشستی با هنرمندان صنایع دستی غرب مازندران برگزار می‌شود. جمعه ۲۴ خرداد نیز تور عکاسان مازندران از کارگاه‌های صنایع دستی شرق استان برگزار خواهد شد. شنبه ۲۵ خرداد نیز شاهد ششمین برنامه آئین «هنر ماه» در نوشهر با تجلیل از دو هنرمند حوزه هنرهای چوبی و هنر نمدمالی خواهیم بود.

ایزدی افزود: یکشنبه ۲۶ خرداد در نمایشگاه دائمی صنایع دستی ساری واقع در خیابان ملامجدالدین، نشستی با اعضای انجمن صنایع دستی استان برپا خواهد شد. در این روز کارگاه دو روزه آموزش چند رشته صنایع دستی مازندران هم با تدریس تعدادی از مدرسان و هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی استان در استانداری مازندران آغاز به کار می‌کند. ۲۷ خرداد نیز در آخرین روز هفته صنایع دستی، با حضور جمع کثیری از هنرمندان استان و رؤسای ادارات در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مراسم تجلیل از هنرمندان فعال صنایع دستی و اهدای تقدیرنامه‌ها برگزار خواهد شد. عصر همان روز نیز کارگاه صنایع دستی کرچال شمال در شیرگاه آغاز به کار می‌کند.

**اپلیکیشن صنایع دستی مازندران

ایزدی از برنامه ریزی برای رونمایی اپلیکیشن صنایع دستی مازندران در آخرین روز هفته صنایع دستی خبر داد و گفت: در مراسم پایانی هفته صنایع دستی قرار است برای نخستین بار اپلیکیشن ویژه صنایع دستی در کشور رونمایی شود.

وی توضیح داد: نوروز امسال که اپلیکیشن گردشگری مازندران به طور موقت راه اندازی شد، بخشی در ارتباط با صنایع دستی مازندران داشت. این بخش اکنون به عنوان اپلیکیشنی مستقل و ویژه برای صنایع دستی مازندران طراحی شده که ۲۷ خرداد رونمایی می‌شود. در این اپلیکیشن به تفکیک هر شهرستان، هنرمندان شاخص صنایع دستی، محصولات صنایع دستی منطقه و کارگاه‌های صنایع دستی با مشخصات کامل به منظور معرفی و دسترسی آسان صنایع دستی به مسافران گنجانده شده است.

این مسئول اظهار داشت: در حال حاضر این اپیلکیشن صرفاً به معرفی محصولات، کارگاه‌ها و هنرمندان می‌پردازد، اما در حال انجام مراحل زیرساختی و اداری برای تبدیل شدن این اپلیکیشن به نمایشگاه و فروشگاه مجازی صنایع دستی مازندران هستیم؛ به این صورت که علاقه مندان از هر جایی بتوانند مشخصات کامل محصول را ببینند و با همین اپلیکیشن سفارش خرید بدهند و در محل زندگی شأن محصول را دریافت کنند.

**تقویت ارتباط صنایع دستی و گردشگری مازندران

معاون صنایع دستی مازندران درباره میزان رابطه بین صنایع دستی و گردشگری مازندران و بهره بردن صنایع دستی استان از فرصت حضور گردشگران گفت: برای اینکه صنایع دستی مازندران از حضور میلیونی گردشگران منتفع شود، برنامه‌های متعددی را در دستور کار قرار دادیم و پیگیر اجرای آنها هستیم. یکی از اقدامات این بود که راه‌هایی در نظر گرفته شود تا مراکز اقامتی و گردشگری، برای تزئین فضاهای خود از محصولات صنایع دستی استان استفاده کنند. با این اقدام هم فضاهای اقامتی و گردشگری ما ظاهری بومی و اصیل پیدا می‌کنند و هم صنایع دستی از گردشگری سود می‌برد. البته توجه هنرمندان صنایع دستی به سلیقه‌ها و نیازها و نوآوری نیز در این زمینه بسیار مهم است.

ایزدی افزود: موضوع دیگر که اواخر سال ۹۶ ابلاغ شد این است که ادارات در خرید صنایع دستی برای هدایا و سوغاتی‌ها همکاری کنند. از سوی استانداری نیز ابلاغ شده که محصولات با اولویت سوغات بومی همان استان خریداری شود. امسال استانداری همکاری کرده و هدایا و سوغات مد نظر را از محصولات صنایع دستی استان خریداری می‌کنند. این اقدام سبب افزایش فعالیت برخی کارگاه‌های صنایع دستی استان و دلگرمی هنرمندان شده است.

این مسئول یکی از چالش‌های صنایع دستی در مازندران طی سال‌های اخیر را نبود بازارچه‌های دائمی برشمرد و با اشاره به پیگیری برای حل این مشکل در سال‌های گذشته یادآور شد: این چالش مهمی بود که در استان بازارچه دائمی صنایع دستی نداشتیم تا تولیدکننده مطمئن باشد کارش فروش می‌رود. خوشبختانه در این زمینه اقدامات مؤثری انجام شده و در حال گسترش است. در رامسر طرحی با اعتبار یک میلیارد تومان برای ایجاد فضایی مناسب قرار است اجرا شود و منتظر در اختیار گرفتن زمین مورد نظر هستیم. در محمودآباد بخش خصوصی ورود کرده و اجرای طرح ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در بابلسر فضایی در اختیار هنرمندان قرار گرفته است و در فریدونکنار شورای شهر ۵ واحد تجاری را در اختیار صنایع دستی قرار داده تا بازارچه دائمی صنایع دستی احداث شود. در غار هوتو هم برنامه‌هایی برای ایجاد بازارچه در حال انجام است.

معاون صنایع دستی مازندران با بیان اینکه یکی از فرصت‌های مناسب پیوند صنایع دستی و گردشگری در مازندرانف مجموعه‌های بومگردی هستند، گفت: با توجه به روند رو به رشد استقبال مسافران از واحدهای بومگردی، پیگیری‌هایی انجام شد تا یکی از شروط صدور مجوز تأسیس اقامتگاه بومگردی، استفاده از محصولات و کالاهای بومی صنایع دستی منطقه باشد. به این صورت گردشگران در فضایی بومی، با صنایع دستی اشنا می‌شوند و برای خرید آن رغبت بیشتری خواهند داشت.

ایزدی افزود: محصولات لاکتراشی، نمدمالی، انواع دستبافته ها، سفال و بسیاری از محصولات صنایع دستی مازندران اکنون در اقامتگاه‌های بومگردی مورد استفاده قرار می‌گیرد و عرضه می‌شود. اینها راه‌های پیوند صنایع دستی با گردشگری است. ممکن است که خروجی این طرح‌ها به صورت مشهودی امروز دیده نشود، اما قطعاً در سال‌های آتی نتایج مثبتی خواهد داشت. امیدواریم که با کمک مسئولان، ایده پردازی هنرمندان صنایع دستی، و حمایت رسانه‌ها توجه به این هنر-صنعت مازندران در جامعه بیشتر شود.

**در مسیر توسعه

نوروز امسال در ۱۶ بازارچه صنایع دستی مازندران حدود ۶ و نیم میلیارد تومان انواع محصولات صنایع دستی مازندران فروخته شد. نوروز سال گذشته نیز حدود ۷ میلیارد تومان از تولیدات هنرمندان صنایع دستی مازندران در بازارچه‌های نوروزی صنایع دستی فروخته شده بود. با این حال کارشناسان حوزه صنایع دستی معتقدند که این اعداد و ارقام از فروش صنایع دستی در استانی که فقط طی تعطیلات نوروز بیش از ۱۵ میلیون مسافر دارد چندان چشمگیر نیستند.

مازندران به دلیل تنوع اقلیم و وجود سبک‌های زندگی مختلف، یکی از استان‌های مستعد و غنی در حوزه صنایع دستی است که طی سال‌های اخیر با شناسایی هنرمندان فعال صنایع دستی و ارائه مهر اصالت به آنها، جایگاه بهتری در عرصه صنایع دستی پیدا کرده است. نمدمالی، کوب بافی، لاک‌تراشی، سفال و انواع دستبافته ها اعم از جاجیم، گلیمچه، فرش کلاردشت، چادرشب و حوله ابریشمی برخی از محصولات صنایع دستی مازندران هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار