این سنت ناروا آن گونه که برخی بزرگان روایت می‌کنند در میان ایرانی‌ها از قدیم بوده که همواره خوش استقبال و بد بدرقه هستند. از تازه واردان به گرمی استقبال می‌کنند و با آب و تاب وصف ناشدنی به شرح و تفصیل صفات نیکو و ویژگی‌های شخص تازه وارد می‌پردازند.
کد خبر: ۷۵۲۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۸ 10 June 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، حمید جهان ،چند روزی است فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد پیگیر موضوع استعفا و رفتن علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هستند اما آنچه که بیشتر از رفتن احمدی و استعفای وی به چشم می خورد رفتن و اجبار به استعفای وی به نام برخی رسانه ها و اشخاص است.
 اگرچه هنوز استعفای احمدی به صورت رسمی اعلام نشده است اما موضوع رفتن احمدی اکنون دستمایه‌ای برای شدت گرفتن انتقادها و تخریب‌های غیرمنصفانه علیه عملکرد حدود یک سال و نیم وی و دولت در این استان شده است.
 
بد بدرقه نباشیم

برخی رسانه‌ها در اقدامی غیرحرفه ای مخاطب را به لینک‌های سابق خبرهای منتشر شده درباره احمدی هدایت می‌کنند و آن چنان او را به چوب نقد و بی‌انصافی می‌نوازند که انگار مسبب تمامی مشکلات و محرومیت‌های عمیق این استان در سایه عملکرد احمدی در کمتر از دو سال بوده است.

این سنت ناروا آن گونه که برخی بزرگان روایت می‌کنند در میان ایرانی‌ها از قدیم بوده که همواره خوش استقبال و بد بدرقه هستند. از تازه واردان به گرمی استقبال می‌کنند و با آب و تاب وصف ناشدنی به شرح و تفصیل صفات نیکو و ویژگی‌های شخص تازه وارد می‌پردازند.

اما اگر روزی از همان مهمان و شخصی که با استقبال وصف ناشدنی دیروزشان رو به رو بود کمترین خطایی سر بزند و یا کمی دیرتر از موعد مقرر عزم ترک این مهمانی کند، آن وقت است که میزبان خوش اخلاق و همراه، تبدیل به مخالف شده و بی انصاف ترین مواضع و جبهه گیری را نصیب آن شخص می‌کنند.

عجیب‌تر آنکه در برخی مواقع نیز حتی در مسند قضاوت نشسته و مطالب را چنان تفسیر به رأی می‌کنند که آن شخص از آمدن که نه از زندگی خود هم پیشمانش می‌کنند.

اکنون مصداق بارز این رفتارها با مثل معروف خوش استقبال و بدبدرقه به وضوح در تفسیرها، تحلیل‌ها، گزارش‌ها و فرآیندهای خبری و البته برخی اظهارنظرهای شخصی در خصوص استعفای اعلام نشده استاندار کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود که البته این موضوع نه در قامت و قالب هویت تاریخی، فرهنگی و دینی می گنجد و نه در مقیاس کوچک‌تر آن سنخیتی با صفات و ویژگی‌های بارز مردمان قدرشناس این خطه ایگاهی دارد.
 
بد بدرقه نباشیم

دردآورتر آنکه شخصی که این همه وی را در معرض انتقاد و حتی تخریب و ترور شخصیتی قرار می‌دند اشتراک‌های فرهنگی و سرزمینی نزدیکی با مردم این خطه دارد و بارها خود را فرزند این استان دانسته است.

نباید فراموش کرد که کهگیلویه و بویراحمد استانی است که همواره به دلیل مشکلات عمیق و انباشت شده از گذشته با واژه نامانوس محرومیت عجین بوده اما در سال‌های اخیر با وجود شرایط سخت اقتصادی و در سایه تدبیر و تلاش‌های محسوس مجموعه دولت و مدیریت اجرایی این استان به مسیر اصلی توسعه پایدار بازگشته است.
باید توجه داشت که در بررسی شاخص‌ها و ارزیابی‌ها در زمینه کارکردهای اجرایی نباید وضعیت فعلی را با وضعیت مطلوب، آرمانی و ایده آل ها سنجش کرد.
مشکلات، نارسایی‌ها و دغدغه‌ها آنقدر عمیق هستند که حتی تلاش‌ها و دستاوردهای قابل ملاحظه در سایه برخی بی مهری‌ها و سیاه نمایی‌ها گم می‌شوند و یا کمرنگ جلوه می‌کند که همین امر، گاه منجر به قضاوت‌های نابجا و دور از انصاف در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی می‌شود.
اما با نگاهی عمیق و منصفانه به شاخص‌های آماری، بودجه‌ای و عملکردها در حوزه‌های گوناگون می‌توان تصویری روشن‌تر و واقع بینانه تر از اقدام‌های ارزنده دولتمردان و مدیریت اجرایی این استان مشاهده کرد.
مسئولان و تیم اجرایی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با درک عمیق از مشکلات و دغدغه‌های مردم و البته با کارکرد و رویکردی امیدبخش و کارشناسانه هم راستا با خط مشی، اصول و اولویت‌های راهبردی دولت تدبیر و امید اقدام به تدوین برنامه‌ها و تلاش مضاعف برای خروج از محرومیت و پر کردن گودال‌های عمیق و مشکلات انباشت شده از گذشته کردند.
اصول و برنامه‌های راهبردی که آثار و نتایج مثبت و امیدآفرین آن امروز برای مردم قدرشناس این خطه از میهن مان ملموس و نمایان است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز پیش تر در گفت و گویی تفصیلی با خبرگزاری ایرنا به بخشی از مهمترین دستاوردها و عملکرد حدود یک سال و نیم خود پرداخته بود و این در حالی است که دولت برغم همه تنگناهای اقتصادی، کمبود منابع و شرایط سخت اقتصادی در خدمتگزاری به مردم از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده است.

** گازرسانی به دیشموک خدمت ماندگار

احمدی در این گفت و گو طرح گازرسانی به شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک را خدمت ماندگار دولت تدبیر و امید به مردم دانست و گفت: تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینه شده است.
وی یادآور شد: تاکنون و در فاز نخست این طرح علاوه بر گازرسانی به دو شهر قلعه رئیسی و دیشموک حدود ۱۰۲ روستای پیرامونی نیز از نعمت گاز بهره مند شده‌اند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با شتاب بخشی اجرای این طرح ۴۰ درصد باقی مانده روستاها نیز در آینده‌ای نزدیک گازرسانی خواهند شد.
برخی کارشناسان بارها به دلیل مسافت طولانی، سخت گذر بودن مسیر و هزینه زیاد، اجرای طرح گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک را ناممکن می‌دانستند.
احمدی تصریح کرد: با وجود هزینه بر بودن اجرای این طرح، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک گازرسانی کند و اکنون ساکنان این دو بخش طعم شیرین خدمت رسانی دولت را می چشند.
فاز سوم گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک کهگیلویه که شامل اجرای شبکه داخلی شهرها و روستاهای اقماری و علمک گذاری بود با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اواخر سال ۹۵ آغاز شد.
طرح گازرسانی به ۲ بخش چاروسا و دیشموک در سه فاز اجرا شد.
احمدی تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح یک هزار و ۶۸۸ خانوار شهری و هفت هزار و ۷۱۶ خانوار روستایی در این استان از نعمت گاز بهره مند خواهند شد.
با تلاش و پیگیری مسئولان و همکاری مردم بعد از گازرسانی به ۲ شهر قلعه رئیسی و دشموک، کار گازرسانی به روستاهای مسیر در دستور کار مسئولان قرار گرفت.
با تلاش جهادی و شبانه روزی مسئولان شرکت گاز بعد از اجرای شبکه داخلی شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک نصب علمک آغاز شد.
بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارند.
احمدی تأمین سوخت پایدار، جلوگیری از قطع درختان جنگلی، رفع نارضایتی‌های مردم این مناطق، کاهش مصرف بی‌رویه سوخت فسیلی و تسریع در توسعه همه جانبه را از مهمترین فواید گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی، دیشموک و روستاهای اقماری در شهرستان کهگیلویه عنوان کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با تکمیل این طرح آرزوی دیرینه ۷۳۲ خانوار در شهر قلعه رئیسی و ۹۷۸ خانوار در دیشموک برآورده خواهد شد.
وی طول شبکه گازرسانی به قلعه رئیسی را ۷۳ کیلومتر و دیشموک را ۹۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ۱۱۰ روستا باقی مانده در حریم ۱۵ کیلومتری این ۲ شهر با اولویت بندی طی بازده زمانی مشخص نیز گازرسانی خواهند شد.
بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک با جمعیتی حدود ۵۰ هزار نفر از توابع شهرستان کهگیلویه با یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲۵۰ کیلومتر فاصله دارند.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی نزدیک به ۱۳۲ هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر، ۱۰ دهستان و ۳۶۵ روستای بزرگ و کوچک است.
بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۴۰ درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

** نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی کهگیلویه

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی در منطقه پادوک کهگیلویه با سرمایه گذاری افزون بر ۳۲۵ میلیون یورو معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال را یکی دیگر از طرح‌های مهم زیربنایی در حوزه انرژی در این استان دانست.
احمدی گفت: ۳۰ هکتار زمین برای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی از سوی منابع طبیعی و راه شهرسازی در نظر گرفته شده است.
وی مدت اجرای این طرح را سه سال عنوان کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح برق طرح‌های صنعتی کهگیلویه از جمله پتروشیمی، سیمان سپو و کارخانه آجر به‌صورت پایدار تأمین خواهد شد.
احمدی اظهار داشت: ساخت این نیروگاه گام مهمی از سوی دولت در راستای تأمین برق پایدار مورد نیاز شهرستان کهگیلویه است.
در سفر رئیس جمهوری به استان در سال ۱۳۹۵ مجوز احداث این نیروگاه اخذ شد.
هم اکنون برق شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه از یک ایستگاه ۱۴۲ ولتی به طول ۳۵۰ کیلومتر تأمین می‌شود.

** سد چم شیر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد همچنین سد چم شیر در گچساران را نیز از طرح‌های مهم زیربنایی در حوزه انرژی و منابع آب در استان دانست و با اشاره به برخی مشکلات در زمینه تأمین نقدینگی این طرح نیز گفت: با رایزنی‌های متعدد و توجه ویژه دولت و وزارت نیرو افزون بر چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در شورای اقتصاد کشور برای تکمیل سد و نیروگاه چم شیر در سال جاری تصویب شد.
وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح مهم آبی را افزون بر ۸۰ درصد و زمان بهره برداری از آن را نیز نیمه نخست سال آینده ذکر کرد.

** سرمایه گذاری حدود ۲۰ هزار میلیاردی در حوزه انرژی

احمدی همچنین سرمایه گذاری ۱۹۰ میلیارد ریالی در حوزه برق رسانی به روستاها را از دیگر خدمات ارزشمند دولت ظرف یک سال و نیم گذشته در این استان دانست.
وی گفت: تمامی روستاهای بالای ۱۰ خانوار دارای کد روستایی در این استان از نعمت برق بهره‌مند هستند.
تعداد روستاهای برقدار کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۷۵۴ روستا هستند.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: با هماهنگی شرکت توزیع نیروی برق و سایر دستگاه‌های اجرایی تاکنون بیش از ۸۰ روستای این استان از پنل‌های خورشیدی بهره مند شده‌اند.

** منابع آب

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه هم اینک ۵۳ طرح مطالعاتی تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی در مناطق مختلف این استان در دست اجراست، گفت: با تکمیل این طرح‌ها آب آشامیدنی مردم کهگیلویه و بویراحمد تا افق ۱۴۰۵ و ۱۲ هزار هکتار زمین کشاورزی تأمین آب می‌شود.
احمدی یادآور شد: ظرف یک و نیم سال گذشته افزون بر ۲ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای طرح‌های تأمین آب کهگیلویه و بویراحمد مصوب شد که تاکنون یک هزار میلیارد ریال آن جذب شده است.
وی برخی از طرح‌های ملی حوزه امور آب این استان را شامل سد تنگ سرخ، تأمین آب لیکک، ساخت ایستگاه پمپاژ آب منطقه دهدشت غربی، طرح آبرسانی امامزاده جعفر، ساماندهی رودخانه باشت ذکر کرد.

** سرمایه گذاری ۱,۲۲۸ میلیارد ریال در حوزه آب و فاضلاب شهری

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ظرف یک سال گذشته افزون بر یکهزار و ۲۲۸ میلیارد ریال در حوزه طرح‌های آب و فاضلاب شهری در این استان هزینه و سرمایه گگذاری شده است.
وی تصریح کرد: همچنین بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب ظرف یک سال و نیم گذشته در شهرهای مختلف استان را از دیگر دستاوردهای ارزشمند دولت در این استان دانست و گفت: هم اکنون ۶۰ طرح توسعه فاضلاب و ۴۵ طرح اصلاح شبکه آب با اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال در این استان در حال اجراست.

** اجرای ۶۵۰ میلیارد ریال طرح‌های آبرسانی روستایی

وی همچنین گفت:که افزون بر ۶۵۰ میلیارد ریال طرح‌های آبرسانی روستایی ظرف ۲ سال گذشته تاکنون در این استان اجرایی شده است.
احمدی یادآور شد: حدود ۴۷۳ میلیارد ریال در قالب بیش از ۱۶ مجتمع بزرگ آبرسانی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و مابقی نیز از محل اعتبارات استانی بوده است.

** حوزه راه

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که بیش از ۴۰۰ طرح مهم راهسازی اعم از بزرگراه، راه اصلی و روستایی در مناطق مختلف این استان در حال اجراست.
وی چهارخطه یاسوج- سمیرم - بابامیدان، یاسوج - شیراز، گچساران- بهبهان، ۳۰ کیلومتری ورودی شهرهای استان در حوزه بزرگراهی و جاده ملی پاتاوه - دهدشت، باشت- چرام، یاسوج - سی سخت و همچنین توسعه جاده باغچه سادات- سرفاریاب را از مهمترین طرح‌های در حال اجرا در حوزه راه‌های اصلی ذکر کرد.
احمدی با بیان اینکه طرح‌های راهسازی و بزرگراهی در این استان از نظر وزارت راه و شهرسازی نقش شاهراه حیاتی در کشور را دارند، گفت: جاده‌های ارتباطی در این استان از شمال، جنوب، غرب و شرق به راه‌ها و شریان‌های حیاتی کشور متصل شده است.
وی طرح چهار خطه یاسوج - سپیدان و قطعه دوم آن با اعتباری افزون بر ۲ هزار و ۱۹۱ میلیارد ریال، تکمیل پل سوم بشار یاسوج که یک لاین آن به بهره ربرداری رسیده، پل چهارم بشار، مطالعه مرحله دوم پل تلگاه و تنگ سریز در محور سمیرم نیز از دیگر طرح‌های مهم در حال اجرا در حوزه راهسازی است.
وی گفت: برخی از طرح‌های مهم راهسازی در حوزه کهگیلویه بزرگ شامل اتصال راه فرعی لنده به پاتاوه -دهدشت و مطالعه محور قلعه دختر -قلعه رئیسی و دیشموک، اتصال لنده به تشان - پاتاوه به دهدشت و راه فرعی چرام -باغچه سادات به سرفاریاب و اتصال آن به پاتاوه - دهدشت است.
احمدی یادآور شد: همچنین طرح احداث پل محله لبنان به سادات در شهر دوگنبدان احداث گذرگاه دوگنبدان - چهاربیشه به امام زاده جعفر، اتصال کمربندی گچساران، اتصال گچساران - چرام از طریق احداث تونل و از همه مهمتر نیز محور گچساران به سمت پل خیرآباد از طرح‌های مهم حوزه راهسازی در شهرستان گچساران است.
این در حالی است که استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اعتبارات راهسازی در سطح کشور در ردیف ۱۵ استان اول کشور است.

** نیمه دوم سال ۹۸؛ زمان بهره برداری از جاده ملی پاتاوه - دهدشت

احمدی جاده ملی پاتاوه - دهدشت را یکی از مسیرهای اصلی و طرح‌های ملی راهسازی برای اتصال جنوب به مرکز کشور دانست و گفت: با بهره برداری این جاده به طول ۱۳۷ کیلومتر بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت جاده مناسب برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه بیش از یک هزار میلیارد ریال از محل‌های مختلف برای شتاب بخشی در اجرای این طرح ملی اختصاص یافته است، گفت: سال گذشته نیز افزون بر ۹۵۰ میلیارد ریال به این طرح ملی تخصیص یافته بود.
احمدی با بیان اینکه این میزان اعتبار برای شتاب بخشی و اجرای قطعه سوم به طول ۶۳ کیلومتر تخصیص یافته است، گفت: با توجه به پیش بینی انجام شده، این طرح تا نیمه دوم سال ۹۸ زیر بار ترافیک می‌رود.

** اجرای ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی

وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان در حال ساخت، بهسازی و آسفالت است، گفت: بر اساس برنامه پیش بینی شده هر سال حدود ۱۰۰ کیلومتر آن به اتمام می‌رسد.
احمدی تصریح کرد که ظرف سه سال گذشته و برغم همه فشارها و تحریم‌ها و کمبود منابع، همچنین بیش از ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح استان احداث، بهسازی و آسفالت شده است.
وی ادامه داد که میزان اعتبار هزینه شده برای این میزان آسفالت راه روستایی در استان ظرف سه سال گذشته افزون بر ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال بوده است.
احمدی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد همچنان به لحاظ شاخص آسفالت راه روستایی نسبت به میانگین کشوری هنوز فاصله زیادی دارد، افزود که بیش از نیمی از مجموع چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان خاکی است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یکهزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.

** تخصیص ۶۰۰ میلیارد ریال به جاده لنده - تشان -بهبهان

استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین یکی از طرح‌های بزرگ راهسازی در کنار محور ملی پاتاوه - دهدشت را مربوط به جاده لنده- تشان، بهبهان دانست و گفت: با بهره برداری از این طرح ملی، مسافت ۱۰۰ کیلومتری جاده تشان- بهبهان به لنده با ۷۰ کیلومتر کاهش به ۳۴ کیلومتر می‌رسد.
وی تصریح کرد: ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت فاز نخست جاده لنده به تشان بهبهان در سال جاری اختصاص یافت.
احمدی یادآور شد: همچنین با بهره‌برداری از این طرح، مسیر خوزستان به شهرستان کهگیلویه و مرکز استان با سهولت بهتر و مسافت کمتری صورت می‌گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جاده لنده به تراب، جایزان به لیکک، لیکک به رامهرمز و دیشموک به باغملک از دیگر طرح‌های مهم راهسازی برای خروج مناطق گرمسیری از بن بست و توسعه و تقویت زیرساخت‌ها و طرح‌های زیربنایی در یان مناطق است.

** افتتاح پل سوم بشار مهمترین اقدام

فاز نخست پل سوم بشار یاسوج پس از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن در حالی با اصرار و تاکید علی محمد احمدی در اردیبهشت امسال به سرانجام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت که بدون شک یکی از دستاوردهای مهم وی ظرف یک سال و نیم گذشته تاکنون را باید تکمیل و بهره برداری از این نیاز ضروری شهروندان یاسوجی دانست.
احمدی میزان قرارداد اجرای پل سوم بشار را افزون بر ۱۶۰ میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: حدود ۲۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری این پل اختصاص یافت که بخش عمده‌ای از آن در قالب اسناد خزانه بود.
این پل به طول ۱۳۰ متر و دارای ۲ دهانه ۲۵ متری و ۲ دهانه ۴۵ متری است که ۲ باند رفت و برگشت با عرض هرکدام ۱۱ متر دارد.
وی افزود: یاسوج مرکز سیاسی و اداری کهگیلویه و بویراحمد بوده که باید مبلمان شهری این شهر و مسیرهای رفت و برگشت آن برجسته و متفاوت شود.
پل سوم بشار با هدف کاهش بار ترافیکی در ورودی شهر یاسوج و ارتباط با دشت سررود جنوبی و روستاهای آن در سال ۸۲ کلنگ زنی شد.
نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز تصریح کرد: این پل از الزامات و خواسته به حق مردم این شهر است.
برای عبور از رودخانه بشار و ارتباط با دشت سررود جنوبی، روستاهای اقماری و مناطق جنوبی کهگیلویه و بویراحمد تنها ۲ پل در جنوب شهر یاسوج احداث شده که یکی به مسیر رفت و دیگری به مسیر برگشت اختصاص دارد و جوابگوی ترافیک این شهر نیست.
شهر یاسوج اکنون بیش از ۱۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و طول آن به بیش از ۱۸ کیلومتر رسیده درحالی‌که در ۳۰ سال گذشته تنها یک پل بر روی رودخانه بشار احداث شده است.
** سرمایه گذاری ۳۰۰ میلیارد ریالی در فرودگاه یاسوج
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای توسعه، بهسازی و تجهیز فرودگاه یاسوج بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
احمدی با تاکید بر اینکه مسیر پروازهای فرودگاه یاسوج ایمن است، تصریح کرد که آنچه ایمنی را در صنعت هوانوردی به خطر می‌اندازد نادیده گرفتن مقررات هوانوردی است و چنانچه این قوانین رعایت شود هیچ مسیری ناایمن نخواهد بود.
وی تاکید کرد: وظیفه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایجاد زیرساخت‌ها، شرایط ایمن و متناسب برای پروازهای هوایی در این فرودگاه است که هم اینک تمامی امکانات و شرایط لازم برای انجام پروازهای ایمن در فرودگاه یاسوج فراهم شده است.
احمدی عنوان کرد که فرودگاه یاسوج یکی از زیباترین فرودگاه‌های کشور است و تمامی تجهیزات و امکانات مورد نیاز در آن ایجاد شده است.

** جذب ۲,۰۷۰ میلیارد ریال برای زلزله کهگیلویه و بویراحمد
استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین با اشاره به وقوع زمین لرزه‌های اردیبهشت امسال در شهرستان‌های بویراحمد و دنا نیز گفت: مبلغ ۲ هزار و ۷۰ میلیارد ریال در قالب تسهیلات و کمک بلاعوض به زلزله زدگان در شهرهای مختلف استان ابلاغ شده است.
احمدی تاکید کرد: یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از این میزان در قالب تسهیلات بانکی و ۳۷۰ میلیارد ریال نیز از طریق کمک‌های بلاعوض به استان ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه میزان برآورد خسارات ناشی از زلزله‌های رخ داده در اردیبهشت سال جاری در استان حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است، گفت: دولت در این راستا توجه ویژه ای به استان داشته و در حد بروز یک زلزله مهیب با قدرت بالا کمک کرده است.
احمدی تصریح کرد: سود تسهیلات پرداختی به خسارت دیدگان در روستاها چهار و در مناطق شهری نیز پنج درصد تعیین شده است.
بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد در اثر بروز ۴۳ زمین لرزه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال جاری در سطح شهرستان‌های بویراحمد و دنا ۲۸۰ نفر نیز مصدوم شدند.

** مخابرات: ضریب نفوذ اینترنت به ۸۴ درصد رسید

استان کهگیلویه و بویراحمد که پیش از انقلاب از محروم‌ترین استان‌های کشور در زمینه خدمات مخابراتی و ارتباطی بود اکنون دارای زیرساخت‌های مناسبی است آنچنان که در برخی شاخص‌ها در کشور هم رکورددار است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت از شهریور ۱۳۹۶ تاکنون از ۵۱ درصد به ۸۴ درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت ضریب نفوذ تلفن همراه نیز از ۹۳/۶۷ درصد به ۹۶ / ۷۴ درصد افزایش یافته است.
احمدی تصریح کرد که تمام شهرهای استان تحت پوشش شبکه‌های ارتباطی نسل ۳ و ۴ قرار گرفته‌اند و امکان اتصال به اینترنت پرسرعت در ۲۳۲ روستا نیز فراهم شده است.
احمدی با اشاره به برقراری اتصال تلفن همراه در ۳۴ روستای استان در ۱۸ ماه اخیر، بیان کرد: امکان بهره مندی از تلفن ثابت در ۲۶۴ روستا فراهم شده است.
وی یادآور شد: ارائه تسهیلات از محل منابع داخلی و اشتغال پایدار روستایی و عشایری به میزان ۳۰ هزار و ۵۵۰ میلیون ریال و با پیش بینی اشتغال ۴۹ نفر از شهریور ۹۶ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.
استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: ارائه خدمات پولی و بانکی به روستاها از طریق نصب ۳۷ دستگاه خودپرداز و شروع به کار اپراتور دوم تلفن ثابت و رفع انحصار موجود از جمله اقدامات انجام شده در ۱۸ ماه اخیر در استان است.
کهگیلویه و بویراحمد ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از ۵۰ درصد آن در روستاها زندگی می‌کنند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۶ پس از استان‌های بوشهر، مازندران و خوزستان رتبه چهارم استفاده کنندگان از اینترنت را در اختیار داشتند.
بر پایه این گزارش، سال ۱۳۹۶ در کل کشور ۱۲.۶۳ درصد از خانوارهای روستایی به طور میانگین از رایانه استفاده کردند این در حالی است که ساکنان روستایی استان کرمان ۳.۸۵ درصد و کهگیلویه و بویراحمد با ۲۹.۸۱ درصد به ترتیب کمترین و بیشترین استفاده کنندگان از رایانه بودند.
براساس این گزارش در سال گذشته ۶.۹۷ درصد خانوارهای روستایی کهگیلویه و بویراحمد از تلفن ثابت استفاده می‌کردند.

** سرمایه گذاری ۹۷ میلیارد ریالی برای زیر ساخت‌های مخابراتی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ظرف یک سال گذشته تاکنون بیش از ۹۷ میلیارد ریال برای زیر ساخت‌های مخابرات این استان در بخش خصوصی و دولتی هزینه شده است.
وی ابراز داشت: هم اکنون سه طرح در زمینه واگذاری تلفن و اینترنت با سرعت نامحدود با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار(FTTH)، تجمیع دیتای استان(IPNA) با هفت میلیارد ریال و سیستم انتقال بین شهری(Otn) با ۷۰ میلیارد اعتبار در دست اجراست.
احمدی ضریب نفوذ تلفن همراه در این استان ۱۱۲.۸۷ درصد ذکر کرد و گفت: بر اساس اعلام شرکت مخابرات استان تاکنون یک هزار و ۶۵۱ روستای این استان به انواع ارتباطات مخابراتی مجهز شده‌اند.

کهگیلویه و بویراحمد در سال ۱۳۹۷ همچنین در یکی از سخت‌ترین و دشوارترین سال‌ها به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی توانست با فرماندهی یک زن حائز رتبه دوم در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و رونق کسب و کار شود.
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بررسی وضعیت استان‌ها در زمینه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در همین زمینه با ارسال نامه‌ای خطاب به استاندار کهگیلویه و بویراحمد کسب این موفقیت را به وی و تیم اقتصادی استان تبریک گفت. دیدارهای مستمر، راهگشا و امیدبخش و تقریباً هفتگی با بسیاری از مقامات و مسئولان عالی رتبه در پایتخت از دیگر دستاوردها و اقدام‌های ماندگار احمدی در مسیر توسعه هدفمند کهگیلویه بویراحمد بود.

در آخرین دیدار احمدی با سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهوری سند توسعه گیاهان دارویی استان به طور رسمی وارد فاز عملیاتی و اجرایی شد.

همچنینی مبلغ ۱۰ میلیارد ریال از سوی معاون علمی رئیس جمهوری برای کمک به زیرساخت‌های علمی و فناورانه شرکت‌های دانش بنیان به دانشگاه یاسوج تخصیص یافت.

مبلغ پنج میلیارد ریال از این میزان به صورت بلاعوض و مابقی نیز از طریق صندوق پژوهش و فناوری شیراز به صورت وام‌های کم بهره به شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای کارآفرین پرداخت خواهد شد.

واگذاری سوله‌های دانشگاه پیام نور و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد به دانشگاه یاسوج و مجموعه پارک و علم و فناوری استان و همچنین تجهیز و تأمین امکانات ضروری آنها از دیگر مصوبات و تصمیم‌های راهگشا در راستای توسعه و تقویت شرکت‌های دانش بنیان در نشست مشترک هفته گذشته احمدی و مسئولان استانی با معاونت علمی رئیس جمهوری بود.

شناسایی و انتخاب شتاب دهنده‌ها و واحدهای جدید استارت آپ ها به عنوان یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه علمی و فناورانه در جهت توسعه فعالیت‌های اقتصادی دانش بنیان نیز از دیگر مصوبات و تصمیم‌های مهم نشست امروز مجموعه مدیران اجرایی و اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد با معاون علمی رئیس جمهوی بود.

تلاش در راستای حمایت از سرمایه گذاری در استان و حمایت از صنایع موجود با استفاده از ابزارهای قانونی بویژه فعال کردن پنجره واحد سرمایه گذاری برای رفع موانع سرمایه گذاری و تولید، الزام کردن نظام بانکی به رعایت نسبت مصارف به منابع در راستای حمایت از سرمایه گذاری استان، ارتقای سطح کارگروه‌های اقتصادی به گونه‌ای که بخش مهمی از این جلسات با ریاست خود استاندار برگزار می‌شد، تحرک پذیری در نهادهای حمایتی به منظور حمایت از اقشار آسیب پذیر استان، تلاش در جهت طرح توسعه شهرستان بهمئی در وزارت کشور در قالب ۳۱ شهرستان محورم کشور، استفاده از ظرفیت سازمان‌های توسعه‌ای و اقتصادی شبه دولتی (ای درو و ایمیدرو) در راستای احداث واحدهای صنعتی و ایجاد طرح کربنات سدیم با حجم سرمایه گذاری حدود ۶ هزار میلیارد ریال توسط سازمان اقتصادی ایمیدرو از دیگر دستاوردها و اقدام‌های ماندگار احمدی در استان کهگیلویه و بویراحمد ظرف کمتر از دوسال بود.

البته در کنار این دستاوردها نیز برخی ویژگی‌های شاخص مدیریتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نوع خود جالب توجه بود از جمله مخالفت و مقابله جدی با قومیت گرایی ها و زدودن برخی نگاه‌های مسموم منطقه‌ای که از آفت ها و اسیب های جدی در مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد بود محسوب می‌شد.

همچنین نظم بخشی و ایجاد تحرک و مسئولیت پذیری بیشتر در بین مدیران اجرایی از دیگر اقدام‌های ماندگار و وجوه بارز مدیریتی احمدی بود که البته این گونه اقدام‌ها به گفته خودش نیز هزینه‌های فراوانی برای وی به دنبال داشت.

تعهد و اعتقاد به مساله تفکیک قوا و بروز برخی نگرانی‌ها از دخالت بی جای نمایندگان در برخی مسائل نیز از ویژگی‌های بارز احمدی بود که باید در قضاوت‌ها و تفسیرهایمان نیز مورد توجه قرار گیرد.

** حوادث ناخواسته

البته ورود احمدی و تیم همراهش نیز با برخی ناملایمات و حوادث ناگوار از جمله سقوط مرگبار پرواز هواپیمای ۳۷۰۴ تهران- یاسوج در تاریخ ۲۹ بهمن سال ۹۶ به عنوان یکی از تلخ‌ترین حادثه تاریخ کهگیلویه وبویراحمد نیز مواجه شد.

تمامی مسافران این پرواز با ۶۶ مسافر و خدمه جان باختند.

وقوع زمین لرزه ۵.۲ ریشتری و ۳۹ پس لرزه در اردیبشت همان سال نیز از دیگر مشکلات و ناملایمات ناخواسته در دوران مدیریتی استاندار مستعفی کهگیلویه و بویراحمد بود.

بارش‌های سیل آسا فروردین امسال با میانگین بارش بی سابقه بیش از یک هزارمیلی متری در برخی مناطق نیز از دیگر بحران‌های رخ داده و ناخواسته در دوران مدیریتی احمدی بود که بررسی‌ها و نتایج نشان می‌دهد در همه این موارد عملکردی مثبت و قابل تأملی داشته است.

نمود بارز آن البته در بارش‌های سیل آسا فروردین امسال با کمترین خسارت ممکن نیز به خوبی قابل مشاهده بود.

اگرچه هنوز خبر رسمی استعفای علی محمد احمدی از استانداری کهگیلویه و بویراحمد منتشر نشده اما به اذعان بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، احمدی شاخص ترین استانداری بوده که بعد از انقلاب سکان هدایت استان را بر عهده گرفته و منشا خدمات ماندگاری برای این خطه محروم شده است. کاش نیروهای تاثیرگذار استان به جای مخالف با وی، همسو و همدوش با وی برای رفع محرومیت‌های عمیق استان کوشش می‌کردند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار