مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با تاکید بر یکپارچه سازی اقدامات در مدیریت سیلاب ها گفت: طرح جامع مهندسی رودخانه و سیل توسط وزارت نیرو به دولت ارائه شده است.
کد خبر: ۷۵۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱ 11 June 2019

سردار حسن شاهوارپور در نشست تخصصی واکاوی سیلاب 97-98 که امروز 21 خردادماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: همیشه و در مقاطع مختلف در خوزستان سیلاب داشته‌ایم و در این زمینه باید به مساله سیلاب در خوزستان توجه ویژه‌ای شود.
 
به گزارش"تابناک" وی افزود: در زمان تصمیم‌گیری برای مدیریت سیلاب در زمان وقوع آن، تبعات اجتماعی مدیریت سیلاب یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های ما بود تا بتوانیم مردم را از خسارت‌های احتمالی نجات دهیم و شاهد کمترین خسارت‌ها در این زمینه باشیم.
 
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با اشاره به اهمیت اغناسازی مردم در زمان وقوع سیلاب تصریح کرد: در زمان وقوع سیلاب، اغنا سازی مردم مساله‌ای بود که با آن مواجه بودیم و مردم باور نمی‌کردند سیلابی با این حجم به سوی خانه‌های آن‌ها روانه شده است و در این زمینه زمان زیادی صرف راضی کردن مردم برای ترک خانه‌ها و مناطق شد.
 
شاهوارپور عنوان کرد: مردم تا آخرین دقایق مقاومت می‌کردند زیرا بضاعت مالی مردم نزدیک به صفر بود و از این رو تا اخرین لحظه نمی‌توانستند خانه و زندگی خود را ترک کنند زیرا باید اندکی دارایی‌های خود را از دست می‌دادند.
 
وی ادامه داد: در سیلابی که رخ داد، حدود 40 هزار نفر روستاها را تخلیه نکردند و در محاصره سیلاب بودند و مجبور بودیم از طریق هلی‌کوپتر و سایر ماشین آلات نسبت به خدمات رسانی به آن‌ها اقدام کنیم.
 
فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان گفت: در بخش مدیریت سیلاب یکی از موضوعات بسیار مهم مساله حوزه اجتماعی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. 
 
شاهوارپور عنوان کرد: نباید مردمی را که در پایین دست سدها قرار دارند فراموش کرد زیرا این مساله خسارت‌های جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از سیلاب آینده نیازمند کار جهادی در استان هستیم. باید همه دستگاه‌ها با هم‌افزایی سیل‌بندها را تقویت کنند و روستاهایی که احتمال آبگرفتگی دارند را در مقابل سیلاب تقویت کنیم تا اتفاقات امسال مجددا رخ ندهد.
 
محمدرضا حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار کرد: بارندگی که در فروردین ماه امسال در کشور اتفاق افتاد اتقاقی خاص بود.

وی افزود: اگر نخواهیم به آمارها و ارقام و الگوها تکیه کنیم و تنها با یک نگاه ساده آنچه از اول مهرماه ۹۷ تا ۳۱ فروردین ۹۸ در کشور اتفاق افتاد در طول ۵۰ سال گذشته رتبه یک را داشت که قابل انکار نیست.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: بارندگی که در فروردین ماه امسال رخ داد بارندگی بی سابقه‌ای بود که ثبت شد.

حاج رسولی‌ها گفت: بارندگی‌های که در سال‌های قبل از ۹۸ داشتیم به لحاظ حجم بارندگی در رتبه ۵۱ است و سابقه نداشت که به لحاظ آماری یک سال حجم بارندگی کم و یک سال دیگر حجم بارندگی آنقدر زیاد باشد.

وی ادامه داد: این حجم و شدت و وسعت و پراکندگی بارندگی شرایط بسیار خوبی را در کشور به وجود آورد و در خوزستان ۶۳ درصد افزایش بارندگی داشتیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: در خوزستان تنها در یک ماه ۲۵ درصد یک سال آبی، آب وارد استان شد و هیچکدام از سیلاب‌هایی که تا قبل از این سیلاب رخ داد با این سیلاب قابل مقایسه نبود.

حاج رسولی‌ها اضافه کرد: بارشی که در نیمه فروردین امسال در حوزه کرخه رخ داد ۱۹۸ میلیمتر بود در حالی که در فروردین ماه سال قبل تنها ۵ میلیمتر بارندگی در همین حوزه داشتیم و در درازمدت ۳۵ میلیمتر بود.

وی بیان کرد: سیلاب فروردین ماه ۹۵ تجربه خوبی برای ما بود که باعث شد نظام نامه سیلاب را برای کشور تدوین کنیم و همه اقدامات در آن برای مقابله با سیلاب درنظر گرفته شده و در سیلاب امسال از این نظام نامه استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: هیچکس چنین سیلابی را پیش بینی نمی‌کرد و نگرانی ما هم سد کرخه و پایداری آن دربرابر سیلاب بود.

همچنین علی ساری با بیان اینکه جای جای ایران درگیر مساله سیلاب بود، اظهار کرد: در این زمینه با توجه به توان محدود دولت در بحث خدمات رسانی امکان اینکه بتوان در یک استان خاص به دقت عمل شود وجود نداشت و این مساله نکته‌ای است که باید برای حوادث آینده مد نظر قرار بگیرد.
 
وی تصریح کرد: در زمانی که استان خوزستان در سیل به سر می‌برد و با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم می‌کرد، بسیاری در کشور به دنبال اجرای سیاست‌های انتقال آب بودند و عنوان می‌کردند که اگر انتقال آب صورت می‌گرفت اکنون استان خوزستان با سیلاب مواجه نبود اما آن ها متوجه نبودند که در سال گذشته دبی رودخانه‌های استان به شدت پایین بود و در بحث تامین آب شرب نیز در خوزستان با مشکل مواجه بودیم.
 
ساری عنوان کرد: آبی که در سیلاب خوزستان از سدها رها سازی شد، برای مردم مشکلات بسیاری را به وجود آورد و این مساله ناشی از مدیریت نادرست آب است. اگر حدود 10 تا 20 درصد از آب پشت سدها پیش از وقوع سیلاب رهاسازی و وارد مخازن طبیعی استان می‌شد، قطعا شاهد چنین خسارت‌هایی در سطح استان نبودیم.
 
وی با بیان اینکه  در بسیاری از موضوعات به ویژه مساله آب کشور دچار مدیریت بخشی شده‌ایم، ادامه داد: اکنون که در شرایط آبی بسیار خوبی به سر می‌بریم، برخی از کشاورزان خوزستان در مناطق مختلف با مشکلاتی مواجه هستند. آن‌ها سال گذشته با مشکل خشکسالی مواجه بودند و برای کشت‌ها آب نداشتند و امسال نیز با وقوع سیلاب دچار مشکل شده اند.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شرایط بدی که کشور در بحث تحریم‌های ظالمانه با آن مواجه است، هیچکس نمی‌تواند انکار کند که دولت در حال کار و تلاش است اما مسولان باید در زمان پیش از وقوع سیل نسبت به رهاسازی بخشی از آب پشت سدها به مخازن طبیعی اقدام می‌کردند.
 
دبیر نشست تخصصی واکاوی سیلاب ۹۸-۹۷ نیز در این نشست با بیان اینکه لایروبی رودخانه ها تاثیر چندانی در کاهش سیلاب ندارد گفت: لایروبی رودخانه کارون از بالادست تا پایین دست اهواز بودجه کلان در حدود ۳۵۰ هزار میلیارد ریال می طلبد که در قالب اعتبارات معمولی امکان تامین آن وجود ندارد.

سید محمود کاشفی پور همچنین عملکرد بخش غیرسازه ای را در زمان سیلاب خوب ارزیابی کرد و افزود: در سیل سال ۱۳۴۷ در خوزستان، سیل نصف اهواز را به زیر آب برد اما با مدیریتی که امسال اعمال شد بسیاری از شهرهای استان آسیب ندید.

وی با تاکید بر احیای سیلاب برهای طبیعی کارون بیان کرد: بسیاری از مسیرها همچون «نهر مالح» در زمان سیل به صورت طبیعی فعال شد اما احیای این مسیر اعتبارات زیادی نیاز دارد.

به گفته وی نهر مالح می تواند ۴۰۰ تا ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه سیلاب را از بالادست اهواز منحرف کند.

کاشفی پور با اشاره به برگزاری نشست واکاوی سیلاب ۹۸-۹۷ بیان کرد: این نشست بنا به درخواست تعدادی از اعضای هیات علمی از وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان برگزار شده است.

وی محورهای این نشست را شامل مدیریت مخازن سدها، پایش و مانیتورینگ و تاثیر آن در سیلاب، مهندسی رودخانه و تاثیر آن در سیلاب و پایداری سدها به ویژه سد کرخه بیان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار